Eller avvakta?
 
janwide
Jag tippar på att avvakta eller låt bli. Priserna lär sjunka framåt våren igen. Men ingen vet. Jag tror ändå att man vinner på rörligt pris i längden eftersom elleverantören givetvis vill tjäna på sin försäljning och sätter de fasta priserna därefter utan att ta för stora risker. Kortsiktigt kan man förståss få betala mer under vissa perioder.
 
janwide skrev:
Jag tippar på att avvakta eller låt bli. Priserna lär sjunka framåt våren igen. Men ingen vet. Jag tror ändå att man vinner på rörligt pris i längden eftersom elleverantören givetvis vill tjäna på sin försäljning och sätter de fasta priserna därefter utan att ta för stora risker. Kortsiktigt kan man förståss få betala mer under vissa perioder.
Därför funderar jag att binda i 6 mån. Det blir ca 20% billigare. Sen göra en omvärdering.
 
kamilenski skrev:
Därför funderar jag att binda i 6 mån. Det blir ca 20% billigare. Sen göra en omvärdering.

20% billigre än vaddå?
 
Knepigt läge just nu. Spotpriserna har rusat i höjden senaste två månaderna. Spotpriset för januari blev på hela 67,1 öre/kWh. Lägg till påslag, elcert, skatt och moms på det så hamnar du på runt 1,30 kr kWh.
Har man rörligt idag så är det sannolikt redan försent att göra nåt åt saken. Priset kan sjunka ner igen redan i februari om det blir lite mildare och om kärnkraften kommer igång igen.
Det är dock så att de fasta avtalen, har ännu inte påverkats så mycket av de se senaste tidens skakiga elmarknad så det finns fortfarande chans att teckna avtal till "okey" pris på strax över 90 öre kWh. har man små marginaler så kan det vara vettigt att binda priset på ett kortare avtal. kanske med nån slags omteckningsrätt.

Rörligt pris har sina toppar och sina dalar men är oftast bäst om man ser till kWh-priset i snitt över åren. I en eluppvärmd villa har det dock väldigt stor betydelse när pristopparna infaller. Kommer en pristopp i smällkalla vintern när man förbrukar som mest kan man mycket väl förlora på rörligt pris. En pristopp mitt i sommaren spelar inte så stor roll då man ändå har så liten förbrukning.
Har man bara hushålls-el så är rörligt givet, tycker iallafall jag då det inte har nån betydelse när på året pristopparna infaller.

Jag lämnar inga garanti på mina teorier:)
 
janwide
Och det lämnar inte elbolagen heller ;)
 
Har det någonsin varit en pris topp under sommaren, är det inte pris toppar när både industrin och hushållen måste värma samtidigt (smällkalla vintern) ?
 
Jag band mina priser 6mån för runt 2 mån sedan. sänkte då nuvarande från 69 till 39 så är nöjd. blir lagom att kolla om när vintenr är över.
 
loffes skrev:
20% billigre än vaddå?
Ok. ca 15%

http://www.sjobo.se/templates/Page.aspx?id=1342

Idag höjde de priset. Binder man till 6mån blir det billigare. Kolla vid 20 000 kWh.

Men frågan är vad brukar elpriset ligga på under jan-jun varje år. Därför undrar jag om man ska binda eller ej. Det handlar om en förbrukning på 25 000 kWh.
 
Snart töar det ute, då blir elen billigare igen...
All snö som smälter kommer att ge ett enormt överskott i alla dammar, det kommer inte vara minusgrader i 6mån till, även om det känns så.
Jag kör vidare med rörligt...
 
Freddy_kruger skrev:
Snart töar det ute, då blir elen billigare igen...
"All snö som smälter kommer att ge ett enormt överskott i alla dammar", det kommer inte vara minusgrader i 6mån till, även om det känns så.
Jag kör vidare med rörligt...
ok. Det kan jag köpa.
 
tallmilan skrev:
Har det någonsin varit en pris topp under sommaren, är det inte pris toppar när både industrin och hushållen måste värma samtidigt (smällkalla vintern) ?
Generellt så är de rörliga priserna högre vintertid just pågrund av det du säger även om det inte alltid stämmer in.

Så extremt höga spotpriser som vi ser nu intäffade senast i augusti -06 samt september -08, alltså inte i smällkalla vintern.
 
janwide
Så mycket snö som jag har på taket nu så borde jag investera i ett eget vattenkraftverk. Får nog igen hela investeringen när det smälter i vår ;)
 
Freddy_kruger skrev:
All snö som smälter kommer att ge ett enormt överskott i alla dammar, det kommer inte vara minusgrader i 6mån till, även om det känns så.
Nu är det ju så att det inte är så överdrivet mkt mer snö än normalt där det räknas, dvs. norröver där snön så småningom hamnar i magasin/åar/älvar/sjöar där det finns vattenkraft. Att det är en halvmeter snö i Stockholm spelar ju inte så stor roll. De siffror jag har tillgång till säger tvärtom att det är mindre snö än "normalen" (som egentligen bara är ett medianvärde för ca 30 år).

Vattenmagasinen är också relativt pressade jämfört med tidigare år, så såvida man inte hoppas på en regnig vår och sommar så finns det anledning att tro att spotpriset (och därmed terminspriset) kan bli kvar på en hyggligt hög nivå.

Jag skrev i en tidigare tråd i höstas att jag tyckte att rörligt eller långt avtal var att föredra, och jag är nog kvar i den åsikten fortfarande även om fasta avtalen gått upp 10 öre/kWh sen dess (exklusive moms och skatter).
//josud
 
Absolut fel att binda upp sig nu när det är som kallast och dessutom "brist" på billig el. Dock är det svårt att sia om när man skall binda för att få bästa pris. Kan liknas vid att köpa aktier. Man tycker det är billigt och köper och nog sjutton går det ner ytterligare. För att röra till det ytterligare: www.kundkraft.se/?fto=content/prices&name=prices_spot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.