J
Håller på att fräscha till ett sovrum. Villa från -66 med väggar av lättbetong som är putsade. Har skrapat bort flera lager tapet så det bara är putsen kvar och ev lite rester av tapetlim.

Tänkte nu bredspackla och köpte fluggers variant som man kan rolla på. När jag köpte spacklet sa hon i butiken att jag var tvungen att lägga på en förankringsgund innan spacklet. Stämmer detta? vill ha det till att förankringsgrunden skulle på efter spacklet, men hon stod på sig.

Denna förankringsgrund jag köpt https://www.flugger.se/products/forank-dr
 

Bästa svaret

Du får bättre vidhäftning om du grundar före spackling...
 
J
Ifall någon annan har samma fundering, så ja, det får mycket bättre vidhäftning.

Provade först spackla en vägg utan, sen jag lade jag förankringsgrund på resten. Blev betydligt bättre resultat än första väggen!
 
J JeLö skrev:
Ifall någon annan har samma fundering, så ja, det får mycket bättre vidhäftning.

Provade först spackla en vägg utan, sen jag lade jag förankringsgrund på resten. Blev betydligt bättre resultat än första väggen!
Hej!
Jag vill att måla min sov rum och nu tog jag bort 3 lagers gamla tapeter och nu är det en hård betong som är kvar och jag slipade betongen och är slät och ren nu , jag tänkte fråga dig om ska jag använda förankringsgrund innan spackling och innan målning ???
Tack på förhand
 
Hur gick allt? Vilken förankringsgrund valde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.