Hej!

På mellanplanet i min villa, träbjälklag, så river jag ut befintligt klickgolv för att lägga stavparkett, 16mm.

Golvfirman föreslår att byta ut mitt golvspån (10 mm, 580 x 1200 mm) mot plywood för att spika parketten där.
Frågan som dyker upp är om ni håller med om lösningen och i så fall var man hittar rätt plywood.

Nuvarande konstruktion: Ovanpå bjälklaget ligger 22mm spån. Ovanpå detta glespanel cc 290 mm (!). Mellan glesen ligger golvvärmerören i plåtar. Sedan 10mm golvspån, underlagsfoam och sist klickgolvet.

Om jag skulle skruva ett lager plywood (1200x2400x12) istället för 10mm-spånet skulle inte skarvarna hamna på glesen, eftersom cc 290 mm innebär att jag skulle behöva plywoodskivor som är 1160 breda, inte 1200..

Så - finns det plywood som är 1160? Eller behöver jag kapa till varje skiva?

Planen är att lägga åldersbeständig plast + grålumppapp ovanpå gles/golvvärmerören, och sedan plywood direkt på det. Och så måla ut var vattenrören ligger så jag inte spikar i dem när golvet ska fast. Verkar det vettigt?

Tack för tips och råd!
 
Jag åkte till hornbach och köpte vanliga plywoodskivor. Där kan man få dem måttskurna så de kapade till alla mina skivor till perfekt passform. riktigt bekvämt.
 
Blir lite nyfiken på varför de vill spika parketten, trodde att man la den flytande eftersom materialet rör sig? Men du har ju hittat en bra lösning. Hoppas de inte spikar i dina värmerör bara ;)

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Blir lite nyfiken på varför de vill spika parketten, trodde att man la den flytande eftersom materialet rör sig? Men du har ju hittat en bra lösning. Hoppas de inte spikar i dina värmerör bara ;)

Kjell G
Stavparkett limmas alt. spikas. Inte så kul att ha tusen småbitar flyta runt på golvet:)
 
Ja, som sagt, varje individuell planka måste sitta fast.
Om man limmar så är det svårt att ångra sig om man gör fel. Om man skulle få ngt problem i framtiden så måste golvet fräsas bort.

Om man spikar går det att ta bort enskilda bitar och fixa till. Samt man slipper en del kladd med lim och tidspressen som det innebär.

Jag har extremt noggrant markerat ut med röd märkpenna på plywooden var alla värmeslingor ligger.

Och eftersom jag kommer stå för spikandet själv så har jag ingen annan att skylla på, så det måste bli rätt på första försöket :wow:
 
Ok, nuuu är jag med, pussel direkt på golvet :)
Verkar pilligt och mest för de noggranna, skulle vara kul o se lite bilder. Lycka till med jobbet!

Kjell G
 
Bilder kommer efter hand, "ska bara"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.