Hej.

Några säkert lätta svar sökes.

Huset är byggt -64 och är nästan ett sutteränghus.
Hade reglat trägolv i två källar rum och träpanel på väggarna i ena rummet. Reglarna var fuktiga och allt togs ut (betongen var där inget fel på) på golven var där asfalt påmålat under båda golven, och det slipades bort med ett leende (ironi).
Tänkte lägga klinkers på golven i båda rummen och måla väggar och tak vita taket är också
betong.

FRÅGORNA
va bör göras innan man lägger klinkers, måste man flyta golven? tycker
dom e gämna och fina, ska man prima med något speciellt? har jag fattat rätt att man inte ska ha någon typ av fuktspärr så allt kan andas som det ska?
är det skitsvårt att lägga ca 80kvm klinkers 30x60 för en som bara har satt kakel i ett kök tidigare?
Hur hade ni gjort? om ni inte tänkte isolera och lägga golvvärme.

Väntar med spänning.
 
Är det ren betong går det fint att lägga klinker direkt utan primer. Välj ett fix som fäster direkt på betong, det står på förpackningen. Jag körde med casco.
Även om primern inte skall vara tät så inbillar jag mig att golvet andas bättre om man inte primar.

Med lite planering och noggrannhet går det fint att lägga klinker själv, särskilt om golven redan är jämna och fina.
Tänk på var du börjar någonstans så att du får skarvarna på rätt ställe. Det är ofta inte så bra att börja lägga mot en vägg. Bättre att ha möjlighet att kapa plattorna ifall väggarna inte är helt perfekt raka.

Ta god tid på dig innan du lägger ut fixet att mäta, fundera och mäta igen hur plattorna skall ligga. När du väl lagt första raden är det försent att ändra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.