Bygger stuga och tänkte nu lägga golvspån uppe på loftet.

Min tanke är att vi ska plasta taket på undervåningen samt sätta takgles på 30cc, sen isolera mellanbjälklaget och sen på med golvspån. Takstolarna ligger på 60cc.

¤ Kan vi göra allt detta utan att vi ställer till det för elektrikern när han senare ska dra all el i stugan? han borde ju kunna använda kattvinden där vi inte lägger golvspån just nu samt använda gavlarna/innerväggarna.

¤ Måste man ha förskjutna skarvar på skivorna? Det behövs 6,5st på bredden och ganska exakt 4st på längden. Skivora ska köpas in på k-rauta och är 22*600*2420.

¤ Kan vi bara skruva skivorna eller måste/ bör man även limma? (varför isåfall).

Så hur ska jag göra så jag slipper göra om för att jag haft världens tankevurpa.. :p

/K
 
Om du har ganska exakt 4 skivor på längden är det ju superenkelt att förskjuta skarvarna.

Den biten du kapar bort i början på raden passar på slutet på samma rad.
 
  • Gilla
Savanna
  • Laddar…
Ja på bredden blir det ju förskjutet automatiskt då vi behöver 6,5skiva per rad och visst kan jag förskjuta på längden, undrar mer om jag måste. Går ju snabbare att lägga om jag slipper kapa skivorna. :p
 
Hej limmar gör man för att slippa knarr i golvet be om en läggningsanvisning där du köper skivorna och följ den.
 
  • Gilla
Savanna
  • Laddar…
Får be om en sån anvisning på k-rauta då.

Och första frågan? Kan vi lägga golvspånet, skruva och limma utan att förstöra för elektrikern? Vill inte behöva riva upp allt. Slöseri med framförallt tid då vi endast kan bygga helger och ungarnas skollov. Har aldrig byggt ett hus från grunden förut så det som känns som en logisk byggordning för mig kanske inte är det.

/K
 
Vet inte hur ni tänkt med elarbetet men el bukar dras i glespanelen i taket och i väggarna så det borde gå bra.
Har ni någon som ska göra el jobbet så fråga hen.
 
Är helt vanlig standard el som ska dras av behörig elektriker. :)

Tycker åxå att de brukar använda tak och väggar, chansar på det och lägger golvspånet. Eftersom vi inte i dagsläget kommer lägga golv i kattvinden så kan man om man verkligen vill komma åt under golvet. Blir bara lite bökigare.

Tack för alla svar...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.