Hej!
Vi renoverar just nu ett av våra rum i huset och har rivit nerallt till bjälklaget och skottat ur gammal slaggsten och sågspån ur bjäklaget och ersatt med stenull. På bjälkarna ska nu golvspån läggas och vad jag läst på flera ställen ska kortlingar läggas längs med ytterhörnen för att staga upp golvspånet.
Min fråga är nu om det är ok att fästa kortlingarna i väggen (vi har rejält spontat plank som väggar) så som jag gjort enligt bilden eller om det är bättre att fästa dom i reglarna? Har det någon egentlig betydelse?
Enda jag kan tänka mig är att det eventuellt kan uppkomma knarr om man går på en regel där kortlingen inte rör sig men regeln gör det och tvärtom. Det motverkar man ju lätt med att korta kortlingarna något så de aldrig ligger an mot reglarna.

(Golvreglarna är krysskolvade och kortlade i reglarna en bit in i rummet samt i mitten av rummet, om någon undrar, men ovanstående handlar enbart om kortlingen läggs med yttervägg för att staga upp golvspånet)
 
  • Renoverat golvbjälklag med ny stenullsisolering och en nyinstallerad kortling längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gjort precis som du har gjort, ser kanon ut.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Skulle gjort precis som du har gjort, ser kanon ut.
Tack för svaret! Då fortsätter jag på den banan :)
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Skulle gjort precis som du har gjort, ser kanon ut.
En fråga till. Hur bör jag kortla här? Sicksackkortla och skruva genom reglarna? Ligger ju dubbla reglar så man får ju ha svinlånga skruv i så fall..
Eller kan man köra med vinkeljärn som man fäster kortlingarna med i reglarna? Jag passade på att förstärka några avväxlingar med rejäla vinkeljärn på sina ställen i rummet, avväxlingarna som några reglar är anslutna till sitter enbart med spik. Visserligen rejäla, men ändå suttit sen 40-talet så jag tänkte det kunde vara bra med lite vinkeljärn med och ett gäng ankarskruv.
Hoppas jag tänkt rätt?
Trät är hårt som fan, kör man skruvarna för snabbt eller långt går de med lätthet av.


(Ej isolerat här ännu som syns på bilden. Ska ner med lite flexslang för framtida behov under blindbotten innan isoleringen åker i.)

Edit: Till höger är murstocken så där kommer jag inte åt att skruva från andra sidan regeln, så antingen skråa in skruven eller vinkeljärn är väl alternativen..
 
  • Öppen golvkonstruktion med blottade träreglar och avväxlingar vid en murstock i ett äldre hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är feta balkar och jobbigt att skruva genom dessa. Jag hade skråskruvat kortlingarna, helst med en konstruktionsskruv typ Essve ETT, men det går med en vanlig träskruv också. Då kan du lägga dem i linje precis där du vill ha dem intill väggen.

Dina förstärkningar med vinkelbeslag är knappast dåliga men svårt att säga om de tillför något. Men alltid skönt att försöka förbättra allt man kan när bjälklaget väl är öppet.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det är feta balkar och jobbigt att skruva genom dessa. Jag hade skråskruvat kortlingarna, helst med en konstruktionsskruv typ Essve ETT, men det går med en vanlig träskruv också. Då kan du lägga dem i linje precis där du vill ha dem intill väggen.

Dina förstärkningar med vinkelbeslag är knappast dåliga men svårt att säga om de tillför något. Men alltid skönt att försöka förbättra allt man kan när bjälklaget väl är öppet.
Tackar för snabba svar så här på natten :)
Jag skråade in träskruv där jag la i nya kortlingar i mitten av bjälklaget, då kör jag något liknande här också då. :)

Ja det är rejäla reglar i mitt 40-talshus.. 75(el 70)x230 samt 100x230-reglar. Och alla väggar innehåller spontat plank, ytterväggar som innerväggar. Rejäla byggen förr i tiden :)
Bilden ovan visar mitten av huset, där det går en bärande vägg under som bjälkarna vilar på. Ena reglarna går ut i rummet vi renoverar och de andra till ett intilliggande rum därav dubbla reglar.


Angående vinkeljärnen tänkte jag att de förhoppningsvis inte gör någon skada, men att de kanske gör någon form av nytta för att stabilisera lite, men du kan ha rätt. De kanske inte ger något särskilt.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Viktigt är också att du skruvar OCH limmar golvspånet mot reglerna och i spånten mellan skivorna, annars får du obönhörligt knarr i golvet. Det går åt mycket lim.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Viktigt är också att du skruvar OCH limmar golvspånet mot reglerna och i spånten mellan skivorna, annars får du obönhörligt knarr i golvet. Det går åt mycket lim.
Japp, det är tanken. Ogillar egentligen tanken på att limma fast golvspånet på reglarna,då det blir svårt att nånsin ta bort det igen men verkar ju vara så man får göra. Vad för trälim med kvalitet bör man använda förresten?
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
Använd det trälim som kallas ”vinterlim” som är betydligt stöddigare när det har torkat. Har för mig att 1 liter räcker till 5m2, men skall låta det vara osagt. Hur som helst skall du ”slösa” när du limmar. Det skall jäsa upp lite i skarvarna.
Du behöver dock inte vara orolig för att det inte går att bryta upp. Fråga mig hur jag vet. :D
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.