Hej!

Jag ska lägga golv i hallen och köket.
Jag tänkte lägga dels en yta med klinker i hallen.
Runt det funderar jag på att lägga trägolv som ska fortsätta in i köket.
Huset är byggt på 70-talet. Jag tror att det är antingen golvgips eller spånskiva under den nuvarande plastmattan.

Jag har några frågor. Jag hoppas att det finns någon insatt som har tid att läsa och svara :)

1. På ett ställe i hallen sviktar golvet. Kanske har någon tappat något hårt i golvet så att golvskivan blivit skadad eller så.
Men eftersom toa med dusch ligger i rummet intill vill jag på något sätt utesluta att det är vattenskada.
Hur gör jag? Ska jag såga ett hål i golvet och titta efter? Kan jag lägga igen hålet sedan?

2. Hur lägger jag klinkern? Ska jag riva bort plastmattan som ligger där nu?
Behöver jag lägga något under klinkern beroende på om det är gips eller spånskiva.

3. Hur gör jag för att få det så jämnt som möjligt när jag lägger klinker?

4. Hur får jag ett snyggt avslut mot trägolvet. Kan jag lägga en list runt?
Ska jag sätta dit listen före eller efter att jag lagt klinkern?

5. I vardagsrummet som angränsar hallen ligger en ekparkett. Jag har tagit dörrkarmen och tröskeln dit för att få bättre "flyt" i huset :)
Hur gör jag avslutning med trägolvet mot parketten? Gör jag en glipa och sätter en sådan metallist över?

Jag bifogar en planritning.

Mycket tacksam för svar! :)
 
  • planritning_ov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga till.
6. Hur ska jag tänka med tjocklek på trägolvet kontra klinkerna så att det blir plant?
Bygger massan jag sätter klinkerna i något?
 
Ja, fixet bygger också. Rätta mig om jag har fel, någon, men blir det inte ungefär halva djupet på den fixkam man använder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.