S
Det börjar bli dags att byta ut ytpappen som är närmare 30 år. Inga skador på den i dagsläget. Det sitter i dagsläget trekantslister samt en plåt som är riktigt ful. Jag funderade om det är möjligt att ta bort trekantslisterna, lägga ny ytpapp på den befintliga ytpappen för att sedan använda mig av nya vanliga vindskiveplåtar? Jag funderade att dra ytpappen på undersidan av underlagstaket och fästa ytpappen med häftklammer. Då spelar det ingen roll om det kommer in vatten under vindskiveplåten?

Sedan kan man ju använda Tec7 och dra en fog längs vindskiveplåten? Är det här en smart ide? Vill helst slippa trekantslisterna då de är fula och att sätta en vindskiveplåt på dem kommer se katastrofalt ut.
 
L
Att ha trekantslister strax under vindskivorna ( uppförsbacke ) är för att vattnet inte ska leta sig ut under och väta råsponten , det kommer kanske bli problem enär en kapilär uppstår och suger in vattnet i spåren på sponten , bra grogrund för att ruttna
 
Jag är antagligen rätt trögtänkt, men jag förstår inte vad som är problemet? Trekantslisten sitter väl under underlagspappen. Varför röra den? På vilket sätt är plåten du pratar om ful? Att fästa ytpapp med häftklammer kan väl aldrig vara lämpligt?
 
L
Dom använder häftklammer numera , inte pappspik numera tar får lång tid , slår och bankar med automat , i över kant på pappen sen ligger nästa med klister ovanpå upp till nock , lägger sen reglarna för bärläckten , pappen blåser inte bort , satt och såg när dom la papp på
ca 100m2 4 tim 4 man :), försök med det med papspik :confused:
 
Det är klart att med rätt metod, dvs inga synliga spikar/klammer, spelar det naturligtvis ingen roll för tätheten om man använder klammer i stället för spik. Men klamrarna perforerar ju pappen, allt kommer i praktiken att ligga löst. Det krävs väl en tromb för att svagheterna skall uppenbaras. Det kan aldrig uppfylla kraven på hållbarhet.
 
Mataki har bra hemsida. Läs igenom monteringsanvisningen för aktuell ytpapp. Där finner du alla svar (y)
 
L Liteavvarje skrev:
Dom använder häftklammer numera , inte pappspik numera tar får lång tid , slår och bankar med automat , i över kant på pappen sen ligger nästa med klister ovanpå upp till nock , lägger sen reglarna för bärläckten , pappen blåser inte bort , satt och såg när dom la papp på
ca 100m2 4 tim 4 man :), försök med det med papspik :confused:
Man häftar inte ytpapp då det blåser sönder man använder skruv med stor bricka, men underlags papp som du pratar om är en annan sak.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.