Hej!
Jag och min bror ärvde ett hus och han jag kommer att "köpa ut" honom ur huset även om han skänkte sin halva till mig redan vid bodelningen.

Nu ska vi bara komma överens om hur mycket jag ska kompensera honom med. Har själv räknat på det, men vill gärna höra lite respons från andra också.

Tomten där huset står på köptes 1969 för 15000 av våra farföräldrar och byggdes ut 1982. Från 82 och framåt har ytterst lite renoverats på huset.

Huset är nu värderat till 2.6 miljoner. Räknar jag rätt vid följande kalkyl;
2600000-15000-70000 (ungefärligt mäklararvode)=2515000

2515000 - 22 % vinstskatt=553300

Vilket gör att skatten skulle bli 276650 per person.

Halva husets värde, 1.3 mil, - 276650= 1023350 kr, vilket blir summan som jag ska betala min bror!

Är jag helt ute och cyklar eller det är korrekt räknat? Tacksam för tips!

Mvh
 
Tycker det ser ut som du räknat rätt. Möjligtvis saknas lagfartsavgifterna.
Ni behöver båda ha känslan av att värderingen är rättvis. Värderingen skall spegla värdet vid den aktuella tidpunkten och inte motsvara "högsta möjliga bud vid en optimal försäljning".
Stort av dig att göra rätt för dig och säkra att ingen känner sig förbisedd.
Lycka till!
 
Du bör kunna ta upp en del utbyggnadskostnader från utbyggnaden 1982 som avdrag. Helst om det finns fakturor/kvitton osv. men annars kan man få igenom ett skäligt shablonavdrag.

Gentemot skattemyndigheten så är det viktiga att man är öppen med att kvitton saknas, ex. att man skriver in på "övriga upplysningar" i deklarationen, ngt is til med "Av det yrkade avdraget för tillbyggnad av fastighet X på 150 000 saknas kvitton för 130 000, avdraget avser en utbyggnad på 130 kvm utförd 1982.

Det som då kan hända är att skattemyndigheten avslår avdraget, men de begär ingen straffskatt för "försöket".

Om man däremot bara drar av summan, utan att berätta om de saknade kvittona och senare blir anmodad att visa kvitton, så kan man åka på 40% skattetillägg (räknas på den undanhållna skatten).
 
Tack för tipsen och svaren! Lagfarten löste vi när min bror "gav" bort sin del så det är redan ordnat!

Vad det gäller avdrag så finns det i princip inga kvitton samt att det kommer ju inte ske genom skattemyndigheten nu.
 
Jag förutsätter att du har tänkt på ev. lån? Det fanns väl inga med när du ärvde/fick huset?
 
Om det ska bli helt rätt borde du även dra av mäklararvodet från vad huset är värt för det är ju ändå det ni skulle få ut i handen om ni sålde idag.
Rätt pris enligt mig är 'husets värde' - 'mäklararvode' så det borde bli 1,265 miljoner - skatten du ska betala.
 
Mäklararvodet är ju redan avdraget i förslaget i inlägg #1, det är posten 70 000 som är det gissade arvodet.
 
I inlägg 1 är skatten reducerad med 70000 men ingen av bröderna har betalt mäklaren som jag ser det.
 
Ah. Ser det nu. Ja de 70 000 bör ju dras av även i likvidräkningen, inte bara i skatteuträkningen.
 
Vad kostade huset? Jag ser inte nåt annat än att tomten kostade 15000.
 
Väldigt svårt att säga vad huset har kostat. Först, 1969, byggde dom själva en sommarstuga på tomten för att sen,1982, bygga ut det till totalt 120 kvm som det är idag.
 
I princip talar vi om en överlåtelse av halva fastigheten. Du är köpare och brodern säljare.
Köpeskillingen borde motsvara hälften av fastighetsvärdet för hela fastigheten.
Du ska alltså betala 1,3 Mkr till brodern.

Normalt är det säljaren som - om så önskas - anlitar och bekostar mäklare.
Reavinstskatten är en sak mellan skattemyndigheten och uteslutande din bror.
Din tur att betala reavinstskatt blir det först när du i din tur blir säljare.
 
billy_baver skrev:
I princip talar vi om en överlåtelse av halva fastigheten. Du är köpare och brodern säljare.
Köpeskillingen borde motsvara hälften av fastighetsvärdet för hela fastigheten.
Du ska alltså betala 1,3 Mkr till brodern.

Normalt är det säljaren som - om så önskas - anlitar och bekostar mäklare.
Reavinstskatten är en sak mellan skattemyndigheten och uteslutande din bror.
Din tur att betala reavinstskatt blir det först när du i din tur blir säljare.
Men han har redan gett mig sin halva i gåva och därmed tar jag ju över hans skatt vid en eventuelle försäljning senare. Jag får då skatta i runda slängar 550 k samt betala tillbaks ett lån på 1,3 miljoner.
 
En gåva är en gåva. Om brodern har gett dig sin halva i gåva belastas inte brodern med någon skatt alls. Och du själv deklarar reavinst den dag du själv avvyttrat fastigheten.
 
billy_baver skrev:
En gåva är en gåva. Om brodern har gett dig sin halva i gåva belastas inte brodern med någon skatt alls. Och du själv deklarar reavinst den dag du själv avvyttrat fastigheten.
Nej och det är vi bägge införstådda med, och bägge är också överens om att han inte ska slippa "betala" sin vinstskatt och därför har vi räknat som vi gjort. 1,3 minus vinstskatten som han skulle betalat om vi sålt huset istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.