Tjena.

Har en massa maskiner när det kommer till träbearbetning, men har länge tänkt att jag borde ha en svets för lite metallarbeten också.
Frågan är... Vad sjutton ska jag köpa?
Har tittat lite på Parkside-svetsen som Lidl kommer ha på kampanj nästa vecka.
Likaså den här som Jula har på kampanj nu:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...s/invertersvetsar/invertersvets-012401/#tab04

Å ena sidan tänker jag att jag kanske inte kommer använda den så jättemycket, men så är det ju som med allt annat - har jag den kommer jag nog hitta användingsområden.
Tror ändå att det blir mest "fulsvetsning" i början.
Är svetsarna ovan något att ha, eller bör jag satsa på något annat?

Hur mycket pengar bör man annars lägga för att få något hyfsat?
 
C Chentin skrev:
Tjena.

Har en massa maskiner när det kommer till träbearbetning, men har länge tänkt att jag borde ha en svets för lite metallarbeten också.
Frågan är... Vad sjutton ska jag köpa?
Har tittat lite på Parkside-svetsen som Lidl kommer ha på kampanj nästa vecka.
Likaså den här som Jula har på kampanj nu:
[länk]

Å ena sidan tänker jag att jag kanske inte kommer använda den så jättemycket, men så är det ju som med allt annat - har jag den kommer jag nog hitta användingsområden.
Tror ändå att det blir mest "fulsvetsning" i början.
Är svetsarna ovan något att ha, eller bör jag satsa på något annat?

Hur mycket pengar bör man annars lägga för att få något hyfsat?
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetstransformator-mma-160ac-2000022911

jag har denna,har svetsat ihop fästen till traktorredskap,byggt krantorn till fyrhjulingsvagn mm med den...svetsar fint med Esab ok 43.32
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Transformatorsvetsar är ett elände eftersom de svetsar med växelström och inte med likström i motsats till andra typer av svetsar.
Det säger jag som har haft en transformator.
Den enda sortens stickor som är någorlunda lättsvetsade med transformator och lätta att få tag på i olika dimensioner är sura stickor till exempel OK46 och de ger kallsköra fogar som splittras som glas i minusgrader.
43.32 stickor har blivit närapå omöjliga att få tag på här i Finland och de ger mjuka fogar med dålig hållfasthet. 48.15 finns bara i grövre dimensioner och är extremt svårsvetsade med växelström.
Dessutom är det svårt både att tända och att svetsa med transformator jämfört med en likströmssvets av en eller annan sort.

För ungefär 15 år sedan bytte jag upp mig till en begagnad likriktare som jag köpte för 90 euro och reparerade för några tiotals euro till. Den har jag än i dag och tänker inte byta bort i första taget fastän den sannolikt är en bra bit över 50 år gammal. Plötsligt blev det en helt annan kvalitet på svetsfogarna och svetsandet blev mycket enklare. Plötsligt kunde jag lära mig svetsa ordentligt jag som nästan hade börjat tro att jag aldrig skulle kunna lära mig.

Med tanke på vad begagnade likriktare kostar i dag så finns det helt enkelt ingen rimlig orsak att betala pengar för en transformatorsvets. Jag anser att metallskrotsvärdet på en transformatorsvets överstiger bruksvärdet.

Vill man betala mer kan man köpa en inverter. En sådan ger ännu slätare likström än en likriktare och därför är den lättare att svetsa med. Moderna invertsar av bättre fabrikat är extremt lättsvetsade och har elektronik som gör att det är lätt att tända. Nackdelen är att en invertersvets är svår att reparera eftersom den är full av elektronik.

Den allra bästa svetsströmmen brukar komma från roterande svetsomformare men de innehåller mina slitdelar och eftersom de allihop är över 50 år gamla och reservdelarna tog slut för årtionden sedan så är en omformare inget bra nybörjaralternativ. Å andra sidan brukar de vara billiga.
 
  • Gilla
larakekar och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[länk]

jag har denna,har svetsat ihop fästen till traktorredskap,byggt krantorn till fyrhjulingsvagn mm med den...svetsar fint med Esab ok 43.32
har haft min i 5 år nu..
Hade en ärvd esab transformator innan.. finns kvar men den är så otymplig..
svetsar det mesta med min biltema...
skogsvagnar, ljuddämpare, gräsklippare, smycken, grindar... Ja allt som skall lagas..
46.16 kör jag mycket med.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
En migsvets är lätt att lära sig, bara att trycka på knappen ;)
Med eller utan gas.

Jag hade turen att få en gammal migsvets till skänks som stått i många år och svetsade katastrofalt.
Rengjorde kontakter och lödde om kretskortet (inget avancerat kort) sen funkade det.
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
En migsvets är lätt att lära sig, bara att trycka på knappen ;)
Med eller utan gas.

Jag hade turen att få en gammal migsvets till skänks som stått i många år och svetsade katastrofalt.
Rengjorde kontakter och lödde om kretskortet (inget avancerat kort) sen funkade det.
klämma på en kaviartub:cool:
lämpligt på tunna material.. (y)
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Maskintok skrev:
....svetsar det mesta med min biltema...
skogsvagnar, ljuddämpare, gräsklippare, smycken, grindar... Ja allt som skall lagas..
46.16 kör jag mycket med.
Smycken?!?
Svetsar du verkligen smycken?
Är du viking eller från ”Da Hood” o bär smycken stora som vitrinskåp?
Nu har jag vare sig svets eller smycken, men blir ändå duktig nyfiken på dina smycken.:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Ickedickedoa och 2 till
  • Laddar…
Som alltid när man tittar på verktyg och maskiner har det ju en tendens att spåra ur.

Sitter och tittar på Kemppi Minarc Evo 150, 180 och 200.
På vissa verkar det som att det inte är pinne men svetsar med utan tråd (?). Kan man välja det själv eller framgår det på något sätt?
Vad är bättre med en 200 än en 150? Vad kan jag inte göra med den lilla t.ex?
Jag har tillgång till 3-fas-uttag där jag ska ha svetsen f.k.
 
MAG är helt klart lättare än pinne. Ska man svetsa grova saker är 200A bättre än 150A. Men man klarar sig ganska långt med 150A skulle jag tro.
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
A
K knipo skrev:
Smycken?!?
Svetsar du verkligen smycken?
Är du viking eller från ”Da Hood” o bär smycken stora som vitrinskåp?
Nu har jag vare sig svets eller smycken, men blir ändå duktig nyfiken på dina smycken.:cool:
:rofl:jag lagar en hel del saker åt folk..
Även vissa har beställt hälsinge smycken..
ganska roliga saker.. Men tar tid.
använder kopparplåt inunder... När jag svetsar...
 
A
K knipo skrev:
Smycken?!?
Svetsar du verkligen smycken?
Är du viking eller från ”Da Hood” o bär smycken stora som vitrinskåp?
Nu har jag vare sig svets eller smycken, men blir ändå duktig nyfiken på dina smycken.:cool:
Jag löder mycket med silverlod åt folk..
sådant som inte juvelerare vill lägga tid på..
Och osthyvlar av äldre sort...
 
Maskintok skrev:
klämma på en kaviartub:cool:
lämpligt på tunna material.. (y)
Man kommer långt med migsvets om man nu inte ska svetsa tänder på en grävskopa =)
Så för den vanlige hobbysvetsaren som mestadels kommer att ha svetsen stående långa tider mellan användningarna så hade jag valt en mig med flusstråd.
Stänker och ryker mer än en gasmig men man skipper köpa en gasflaska
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Man kommer långt med migsvets om man nu inte ska svetsa tänder på en grävskopa =)
Så för den vanlige hobbysvetsaren som mestadels kommer att ha svetsen stående långa tider mellan användningarna så hade jag valt en mig med flusstråd.
Stänker och ryker mer än en gasmig men man skipper köpa en gasflaska
Jajemän duger länge och väl.
Har en sådan, men jag kör mest pinne..
Även på bilplåt..
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Man kommer långt med migsvets om man nu inte ska svetsa tänder på en grävskopa =)
Så för den vanlige hobbysvetsaren som mestadels kommer att ha svetsen stående långa tider mellan användningarna så hade jag valt en mig med flusstråd.
Stänker och ryker mer än en gasmig men man skipper köpa en gasflaska
första gången jag svetsade med min hade jag öppna skor... typ skyddstoffel... ingen hit.. kan jag säga... :rofl::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Joonazz och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
klämma på en kaviartub:cool:
lämpligt på tunna material.. (y)
Vad yrar du om???

Mig/mag svetsar har inga begränsningar i materialtjocklek..

Tunna material?

Jag måste ha missat nåt som stått och svetsat med mag i tjocklekar upp till 100 mm i över tio år..
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.