Hej!

Ska titta på mitt första hus nu på lördag, har bott i lägenhet allt för länge nu och vill ha mig något eget som jag får fixa och dona med :) Så kommer med ett gäng frågor nu eftersom jag inte har ett dugg erfarenhet av hus så vet jag ju absolut inte vad jag ska kolla efter :)

Är en enplansvilla på 125m2 med direktverkande el.
http://www.blocket.se/vi/7631385.htm?ca=3_s
där är huser för de som är intreserad iaf :)
Huset och altan är nymålat/nybyggt för 3 år sedan.

Efter som det bara finns direktverkande-el så hade jag tänkt instalera en värmepump, men där kommer ju frågan vad för modell ska man ha? Hade räknat på 20k inkl. installation där iaf.

Sedan är köket handikappsampasat, alltså sänkta bänkskivor och sånt, så misstänker att köket måste bytas helt. Lär nog bli ett Ikea-kök. Vitvaror ska vara nytt.
Andra ideér?

Tappeter är från när det byggdes någon gång runt -78 så det kommer ju behöva bytas i alla rummen, vart kan man hitta bra och billiga tapeter?

Misstänker att även golvet kommer att behövas göra något åt, är golvvärme bara ett onödigt lyx eller är det bra på något sätt förutom att det är skönt att gå på :)

Grunden är av typen torpargrund, vad ska man tänka på då?
Modellen på huset ska vara ett "Norrlands hus", någon som vet vart man kan hitta info om ett sådant?

Sedan ungefär vad ligger elförbrukningen på hos en en familj med endast 2 vuxna där allt värms med el.

Sedan vilken bank kan ni rekomendera, här jag bor har FSB och Handelsbanken kontor och har pratat med båda men endast fått besked från Handelsbanken om att jag får låna hos dom och vad det komemr att kosta på ett ungefär.

Hoppas att jag la denna tråd rätt, med tanke på alla frågorna så ville jag inte sprida ut dom i en massa olika trådar.

Kommer säkert att komme en massa fler frågor, hoppas på mycket hjälp och tips och sånt då jag är relativt ung(25) och inte har så mycket erfarenhet av sånt här än ;)
 
Ett litet råd jag kan ge dig är att inspektera torpargrunden ta gärna hjälp av en besiktningsman. Antisimex är nogranna i alla fall dom vi har haft i våra hus.
Dom går igenom hela huset och det kostar ca 5000kr men det är värt det om ni vet att ni vill ha huset.
Kan vara skönt att slippa några dyra överaskningar.

Golvvärme på torpargrund e inget jag rekomenderar.
Ska du nu ha golvärme så blir det att regla upp golvet för att sedan lägga elslingor. Vilket inte e ekonomist. Lägg i såfall bara tex hallen och toan.

Vet inte riktigt om man kan göra på något annat sätt. :-/

Elförbrukningen e så svår att svara på beroende på hur varmt ni vill ha i kåken mm. Men räkna mellan 25-28000kw/h så är ni nog ganska nära sanningen.

Bank jag sj har Handelsbanken, har inga bra erfarenheter av Föreningssparbanken.
Enligt din fråga så tycker jag att du redan har fått svar på vilken bank som e måna om sina kunder. Så mitt val har absolut fallit på HB.

Ikea kök vet jag så lite om vi har valt ett kök från ballingslöv men det finns många på detta forum som kan hjälpa dig om ikea kök. Annars kan du själv söka på forumet.

Billiga tapeter kan du hitta på rusta. Bra priser och ganska mycket att välja på. Vissa tapet företag har billigare tapeter på utgående sortiment.

20,000kr på värmepump kan du välja ganska många pumpar men hur ser planlösningen ut?

En öppen planlösning är bäst om ni ska installera värmepump. Men självklart så funkar den även om det inte e så ,men kanske inte lika effektiv som om du skulle ha en öppen planlösning.

Bara ett råd till ha inte för bråttomt. Titta på fler hus en bara ett innan du bestämmer dig.
När du kliver in i huset ska det verkligen kännas som att komma hem. Den där härliga känslan att här vill jag bo.

Lycka till!! ;)

 
Ja en besiktningsman ska vi anlita innan det blir något eventuellt köp.
Och 5000kr är ju inte så mycket när man ända ska låna runt 450k.

ok, lär nog skippa golvvärmen då, hade bara tänkt ha det i badrumet och ev. hallen då.

Ja de var lite trvligare på HB och fick en rätt ok prisbild på vad det ungefär kommer att kosta i månaden.

Ja jag får kolla närmare på köks biten om det nu blir ett köp.
Rusta tapeterna ska enligt min bror (gått bygnads och jobbar nu som snickare) inte vara så bra och gå sönder lätt, men också sånt man får kolla närmare på när det blir dax.
Bara skönt att ha lite kött på benen när man ska diskutera priset om det är mycket som måste göras.

Planlösningen är öppen enligt nuvarande ägaren, vet inte själv då jag inte sett huset.
Men vardagsrummet och köket ska vara typ ett stort rum i söderläge mot altanen.

Tips på märke på värmepump och kan man om man är lite händig instalera en sådan själv? Kan man kolal priser på internet på sånna?

Nackdelen är att det inte finns så många hus här jag bor som är till salu och har dom "kraven" man har ställt, enplans villa med garage. Inte så sugen på källare och övervåning :)

Men som du säger, man ska trivas när man kommer in och typ kunna se vart alla grejer ska vara och hur det ska se ut när man renoverat färdigt :)
 
Hittade en länk
http://www.brackeminnen.se/
Där skall finnas någonting som heter Storbesök på Nässjöhus/Norrlandshus 1980 men jag hittar det inte :-/
Forumet har också en medlem som kallar sig norrlandshus_sthlm ::) om du skickar ett PM till honom kan han kanske hjälpa dig
 
Är nästan till 100% klart för köp nu, har tittat på huset och ser ok ut, ska ta dit anticimex till veckan så de får besiktiga huset innan vi bestämmer oss.
Sedan blir det helrenovering.

För er som vill se bilder så gå in på www.bjornsson.nl, klicka sedan på galleri-->meny--->diverse--->Hus


Söker nu ett inredningsprogram typ som IKEA kökshjälpen fast för hela huset då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.