Hej

Det är dags att lägga golv i uterum och intilliggande tvättstuga och förråd (golvbrunn, men inget fall).

Jag hade ursprungligen tänkt flytspackla allt, men det känns synd då betongen mestadels är väldigt rak, det är typ ett par ställen där det är illa.

Jag har fotograferat de ställen som är mest ojämna. Nästan alla andra delar av rummet är passet i golvet hela vägen, alltså mycket rakt. Det som är illa är framförallt gränsen mellan två leveranser betong. Där behöver man alternativt slipa ner lite, då det är högt där.

Plattan blev gjuten för ett år sedan och det är vattenburen golvvärme i den.

Vad borde jag göra?
Det vore ju skönt att spara tid och pengar på att inte flytspackla, så klart.

Tack för tips!

2015-07-02 12.27.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-07-02 12.27.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-07-02 12.29.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad ska du lägga för golv? Skit i arr flytspackla om du har lim eller fix som du kan ta upp lite ojämnhet med tycker jag.
 
Klinker, 30x60cm är planen. Kanske lär jags slipa bort någon höjd också. Om man tittar på alla tre bilderna så skulle jag tro att det snarare är högt än lågt.

Jag kan inte bedöma om det är mindre jobb att i så fall slipa lite, än att flytspackla hela.
 
Jag gjorde misstaget att inte bygga fall i tvättstugan och det är en av de saker som jag ångrar idag. När det blir stop i tvättmaskinen som rinner vannet åt fel hål, en gång har det blivit stop i avloppet och vattnet ran ut i köket.

Mitt tips är att flytspackla och gör fall mot brunnen även om det svider i plånboken.

/N
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
niblom skrev:
Jag gjorde misstaget att inte bygga fall i tvättstugan och det är en av de saker som jag ångrar idag. När det blir stop i tvättmaskinen som rinner vannet åt fel hål, en gång har det blivit stop i avloppet och vattnet ran ut i köket.

Mitt tips är att flytspackla och gör fall mot brunnen även om det svider i plånboken.

/N
Det låter vettigt. Jag gör nog så i tvättstugan.

Men då tar vi uterumsfrågan separat. Antingen slipar jag skarven mellan de två gjutningarna eller så flytspacklar jag hela. Spontant känns det smartare att slipa, då det är en väldigt liten del (säg en kvadratmeter, eller två) jämfört med att flytspackla 40.

Vad säger ni andra? Enligt de bilder jag har visat, skulle en slipmaskin lösa det där på ett vettigt sätt?
 
Nej eller kanske jag upplever dt riktigt svårt att slipa betong jämn men så har jag bara kört handhållen maskin. Men jag hade flytspacklat. Jag har provat 30x 60 plattor men upptäckte att fan typ en mm räckte för att golvet skulle vicka och troligtvis tanda. Att bygga upp med fix so någon föreslog tror jag inte på jag personligen skulle bli galen påt eftersom man då måste kolla varje litet steg man tar lod åt alla håll och så ska er passa med nästa platta utan tandning. Nä underarbetet är viktigt för ytfinish ska bara göras och bli snyggt utan för mycket jobb
 
Ok, tack för tankarna,Kromo.
Jag får, tillsammans med er kloka på forumet fundera i några dagar.
Om jag tar ett steg bort från ursprungsplanen och resonerar kring laminat, alltså klickgolv. Är de mer eller mindre förlåtande?
 
Mer förlåtande är det. dessutom om det sviktar lite när man går kanske det inte är hela världen heller. Klinker som man slår i tårna på eller som ännu värre sviktar lite är ju bara att göra om. Så visst laminat är mer förlåtande men klinker upplever jag som snyggare tåligare och mer exklusivt om det är lagt rätt ;)
 
OK, tack!

Jag håller med om att klinker känns mer värdefullt när det väl är på plats. Just nu är jag ute efter att ta lite genvägar som ändå har konsekvenser man orkar leva med.
Jag har ju byggt i flera år och drömmer om att bli klar någon gång och jag känner lite såhär:

Alt 1 (ursprungsidé): Flytspackla + klinker, fix+fog. Kostar ca 9000 i material från byggmax, tar en jäkla tid att lägga samt att jag inte gjort det förut och får räkna med nybörjarmisstag, som kanske är bagateller, eller som blir riktigt störande.

Alt 2 (inleddes igår): slipa högsta punkterna, laminat (kostar ca 4000, läggs på en dag eller två och behärskar det själv)

Oftast känns de som att "äh, det gör inget om det kostar 5000 extra, det är inga pengar i det stora hela på ett jättebygge", men samtidigt blir man fan deprimerad av att inget blir klart och att sparar man några tusen här och var så blir det rätt mycket till slut.

Men jag ska vela lite till. :)
Supertack! Om du vill se detaljer kring vad det handlar om så ser du facebooksidan i min signatur.
 
Hej och tack för alla svar.

Jag gjorde en helomvändning mot hur jag har planerat för under ett år och slipade och flytspacklade lokalt och kommer nu lägga ett billigt laminatgolv. Det hela föll på att jag helt enkelt vill bli klar. :)
Om jag ångrar mig om fem år så klinkrar jag då - för jag köpte billigt laminat från rusta som jag slänger ut genom fönstret om det inte blir bra på sikt. Men något år lär det hålla sig bra iaf. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.