Hejsan!

Äntligen har jag något att skriva om på detta trevliga forum! Har varit en trogen "läsare" av andras inlägg i flera år. Men nu gäller det...

Har hittat en tomt med en liiiten stuga på, tanten som äger det hela är villig att sälja till oss men vi har ännu inte kommit överens om priset, eller det återstår att se om hon antar vårt "skambud" ;)

Det är en arrende tomt på 1300 kvm, skogstomt som röjdes och planerades delvis i på slutet av 80-talet. Sedan dess har det stått utan åtgärd.
Vi planerar att röja upp på tomten och kanske flytta den lilla stugan lite, i framtiden får vi förhoppningsvis råd att bygga en lite större stuga. Ser det hela mer som än investering då det inte finns så många tomter att tillgå i det här området. Sommarvatten och el finns vid tomtgräns.

Novis som jag är har jag lite funderingar...
Vad tillkommer vid köpet?
Typ lagfart o dyl.
Hur går köpet till? Vad ska skickas vart osv..

Trevlig Sommar!
/ Lollo
 
Du vet om att man inte äger en arrendetomt? ;)
 
Självklart :-*
 
Lagfart tillkommer = 1,5% av beloppet.
Ev. pantbrev tillkommer = 2% av beloppet.

Ska ni köpa utan att blanda in en mäklare får ni ordna det mesta själva.

Börja med att, så fort ni kommit överens om ett pris, skriva ett köpekontrakt med nuvarande ägaren. Bestäm också samtidigt ett tillträdesdatum och hur betalningen skall göras.

Kontakta er bank - om ni inte redan gjort det. De hjälper er vid själva betalningstillfället. Köpare och säljare ska infinna sig på banken och betalning görs till säljaren och ett köpebrev skrivs (=kvitto på att betalning gjorts och att köpet är genomfört).

I vårt fall tog sedan banken hand om allt som hade med lagfart och pantbrev att göra.

Tänk på att köpebrev och köpekontrakt finns att köpa i bokhandeln för omkring 100:- Notera också att ifall t.ex. mäklare ska skriva dessa åt er blir kostnaden kanske istället 3000:-

En sak till: om ni ska låna för köpet kan ni behöva en värdering av fastigheten. Kan göras av banken eller mäklare. Kostnaden kan variera, så hör med din bank vad som gäller. I vårt fall tog mäklare 1500:- (banken skulle ha 2000:)
 
Tackar så hjärtligt för svaret Jorg! :)

Nu har jag lite bättre koll på läget!
Ska prata med banken. Som tur är så behöver vi inte låna pengar, så det är issåfall bara lagfarten vi behöver tänka på.
 
Hemmakatten
Det Jorg beskrev var hur ett köp av tomfastighet går till. Vilket INTE är applicerbart på en arrendetomt.

Man kan INTE KÖPA en arrendetomt. Den HYR man bara. För ett visst antal år till en (enligt kontrakt) fastställd hyra.

Det man köper är enbart stugan (på ofri grund) och man övertar samtidigt arrendekontraktet. Priset skall vara därefter!! (Dvs. MYCKET lägre!!)

Kolla noga hur många år på arrendet som är kvar!! Om det bara är några år kvar så se till att det finns möjlighet att hyra marken därefter.

Banker är mycket mer ovilliga att låna pengar till köp av hus på ofri grund, om de alls är villiga att låna ut till detta. Ffastighetsskatt utgår ej för dessa tomter.
 
Bra korrigerat, hemmakatten! Jag borde ha tänkt på det där med arrendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.