AnneFi
Vi var på en husvisning med några bekanta där jag kände en "doft" direkt när jag kom in genom dörren.
De andra beskrev den som "gammal"
När vi kom ner i källaren luktade det mycket mer.

När vi pratade med mäklaren och påtalade lukten i källaren så svarade mäklaren att "en källare luktar ju källare".

Nu har jag tänkt på det lite, vad säger er erfarenhet, ska en källare verkligen lukta källare?

Mitt eget hus är från 43 och det luktar verkligen inte källare i vår källare.
Jag kanske är hemmablind för lukten eller något men när jag är hos andra som har fuktlukt i sin källare så mår jag fysiskt dåligt av vara i deras källare.
de flesta har ju inte lukten i hela huset utan enbart i källaren.

OM min egen källare hade luktat borde jag ju inte må dåligt av att vara i andras. Jag tycker att det blir tjockt att andas eftersom luften är så tung och mår illa av lukten.


Så vad säger ni, är källarlukt något som hör till?
 
Vet precis vad du menar. Jag har hafft det så i min källare de senaste 3 åren tills nu när jag satte in en avfuktare woods ds15, efter ett par dagar försvann källardoften.
 
Vår källare har aldrig luktat källare men finns det fukt eller mögel så kan det absolut lukta :(

Kanske blir det bättre om det dräneras så att fukten inte går in i väggarna? Kolla så att det inte finns mögel i huset, endel kan ju känna det på doften direkt. Är källaren ren källare eller är det uppreglade innerväggar som kan ha sugit åt sig fukt?
 
Håller nog med ovanstående kommentarer. Har precis köpt hus efter att ha letat ett år. Har gått på många dussin visningar och källarens "fräschhet" är något som alltid har noterats. Spannet har varit väldigt stort. En källare kan vara ett osunt mögelhål eller en trevlig boendeyta och allt däremellan....
 
  • Gilla
Jayward
  • Laddar…
En väldränerad källare skall inte lukta något alls.
Om det luktar beror det alltid på att organiskt material är i kontakt med fukt eller att man "stängt in" något material genom att t.ex. måla med tät färg, lägga en tät matta eller spika upp en vägg felaktigt.
Det kan också bero på att man inte har någon luftning av källaren alls.

Sedan kan det ju lukta "källare" utan att det är mögellukt. Men det brukar bara vara en tidsfråga om man inte åtgärdar problemet.
 
AnneFi
Nu var inte det huset av intresse det var just svaret jag reagerade på. "en källare luktar ju källare"
det var då då jag började tänka om det verkligen är något som många lever med, Att det ska lukta så.
 
titanium skrev:
En väldränerad källare skall inte lukta något alls.
Om det luktar beror det alltid på att organiskt material är i kontakt med fukt eller att man "stängt in" något material genom att t.ex. måla med tät färg, lägga en tät matta eller spika upp en vägg felaktigt.
Det kan också bero på att man inte har någon luftning av källaren alls.

Sedan kan det ju lukta "källare" utan att det är mögellukt. Men det brukar bara vara en tidsfråga om man inte åtgärdar problemet.
Finns det något sätt som man kan kolla vad för färg som sitter på en källarvägg. Vi har nämligen en källare med lite konstig doft, men inte listat ut vart det kommer ifrån. Så jag funderar på om en vägg är målad med felaktig färg.

Och om det är fel färg hur gör man enklast för att återställa detta? Är det enda att slipa?

Kanske ska nämna att jag precis röjt ut allt i rummet så som panelväggar och en sunkig heltäckningsmatta från 70-talet.
 
Knacka bort en bit färg och gå med den till typ Flügger eller liknande företag så kan de hjälpa dig att ta fram vad det är för typ av färg :)
 
AnneFi skrev:
Nu var inte det huset av intresse det var just svaret jag reagerade på. "en källare luktar ju källare"
det var då då jag började tänka om det verkligen är något som många lever med, Att det ska lukta så.
För det första: Vad mäklare säger kan man ta med en klackspark. Det betyder oftast ingenting annat än: "Fokusera inte på detta, gå hem och lägg ett bud istället".

När det gäller källare och lukter spelar det stor roll vad källaren används till. Om det är en boendeyta skulle jag aldrig acceptera några lukter ö.h.t. Är det en mer "traditionell" källare, med förvaring, värmecentral och liknande spelar det nog ingen större roll, så länge det inte är mögel som luktar d.v.s.

Skulle lukten bli för påtaglig skulle jag sannolikt göra något åt saken, som t.ex. att dränera och isolera grunden, montera avfuktare, se över ventilationen, osv.
 
Redigerat:
Är också i hustittarsvängen och (tyvärr) är de flesta hus i området vi vill flytta till källarhus från 20-talet.
Många är väldigt fuktskadade i källaren, medans andra mer ok, inga tipp topp hittis. Därför undrar jag;

1. om man nu köper ett hus med fukt i källare, vad kan göras utöver omdränering? (i vissa fall har dränering gjorts nyligen men problemet kvarstår) Kan man lägga om plattan på nått sätt, och vad kostar det i runda slängar?

2. vad kostar omdränering, någon som har tips på seriösa företag i stockholm får gärna meddeala.

3. kan man reparera eller göra om hela grund o källare? Eller är det billigar att riva o bygga nytt?
 
Byggis1976 skrev:
Är också i hustittarsvängen och (tyvärr) är de flesta hus i området vi vill flytta till källarhus från 20-talet.
Många är väldigt fuktskadade i källaren, medans andra mer ok, inga tipp topp hittis. Därför undrar jag;

1. om man nu köper ett hus med fukt i källare, vad kan göras utöver omdränering? (i vissa fall har dränering gjorts nyligen men problemet kvarstår) Kan man lägga om plattan på nått sätt, och vad kostar det i runda slängar?

2. vad kostar omdränering, någon som har tips på seriösa företag i stockholm får gärna meddeala.

3. kan man reparera eller göra om hela grund o källare? Eller är det billigar att riva o bygga nytt?
Fukt i hus och då speciellt källare är ingen "snabb fix".
Svaren är alltså inte heller solklara.
Varje problem kan ha flera orsaker och själv skulle jag inte köpa något hus där man har fukt/lukt i källaren. Det tyder bara på att den som äger/ägde huset inte har varit mån om huset eller helt saknat kunskap.
Om man av någon anledning trots det vill lägga ett bud på ett sådant hus bör man få ett riktigt bra pris och bereda sig på att det kan ta lång tid och kosta en del pengar att få källaren i toppskick.
Självklart är det möjligt men det kan som sagt ta tid att lokalisera/åtgärda problemet.

1. Går ej att svara på utan att göra en grundlig undersökning. Sedan, efter dräneringen, tar det tid att få källaren och underliggande material så torrt att fuktlukten försvinner.
Att lägga om hela plattan under ett hus gör man inte och man köper inte ett sådant hus som behöver en ny grund. Man river oftast det !
2. Dränering kan kosta från 50.000:- till 150.000:- beroende på husstorlek och ev. egen arbetsinsats. Sedan tillkommer ju den inre uppgraderingen av ytmaterial etc.
Seriösa Stockholmsföretag finns det :O ;)
3. Svårt att generalisera, men om huset i övrigt är i toppskick eller priset är väldigt lågt samt att man är villig att göra en hel del jobb själv så kan det verkligen vara värt det.
Men om du skall köpa alla tjänster så är det oftast bättre att riva och bygga nytt. Men då får man hoppas att du bara betalat för tomten och inte huset.
 
jo, vi lutar åt samma sak. Vi är själva förvånade över hur marknaden ser ut....de flesta " fuktiga" källarhus där vi tittar går för mellan 5-7 miljoner. Om det skulle gå att fixa för 1milj eller mindre kan det ev vara värt att repsrera, men vi har funderat på vad man gör när tex plattan är sprucken....denna tanke har mer o mer dykt upp då flertalet besiktningsprotokoll visar på fukt i källaren, trots att ägaren dränerat om nyligen....konstigt.

Man vill ju inte köpa ett ytrenoverat hus för 6 mille för att riva direkt ;-)
 
titanium skrev:
Fukt i hus och då speciellt källare är ingen "snabb fix".
Svaren är alltså inte heller solklara.
Varje problem kan ha flera orsaker och själv skulle jag inte köpa något hus där man har fukt/lukt i källaren. Det tyder bara på att den som äger/ägde huset inte har varit mån om huset eller helt saknat kunskap.
Om man av någon anledning trots det vill lägga ett bud på ett sådant hus bör man få ett riktigt bra pris och bereda sig på att det kan ta lång tid och kosta en del pengar att få källaren i toppskick.
Självklart är det möjligt men det kan som sagt ta tid att lokalisera/åtgärda problemet.

1. Går ej att svara på utan att göra en grundlig undersökning. Sedan, efter dräneringen, tar det tid att få källaren och underliggande material så torrt att fuktlukten försvinner.
Att lägga om hela plattan under ett hus gör man inte och man köper inte ett sådant hus som behöver en ny grund. Man river oftast det !
2. Dränering kan kosta från 50.000:- till 150.000:- beroende på husstorlek och ev. egen arbetsinsats. Sedan tillkommer ju den inre uppgraderingen av ytmaterial etc.
Seriösa Stockholmsföretag finns det :O ;)
3. Svårt att generalisera, men om huset i övrigt är i toppskick eller priset är väldigt lågt samt att man är villig att göra en hel del jobb själv så kan det verkligen vara värt det.
Men om du skall köpa alla tjänster så är det oftast bättre att riva och bygga nytt. Men då får man hoppas att du bara betalat för tomten och inte huset.
Lukt i källare beror oftast på fukt och bristfällig ventilation. Ren "fuktlukt" kan man för det mesta få bort med en avfuktare. Men eftersom det hela tiden trycker på ny fukt kan det vara värt att se över dränering och dagvattenledningar längs med grunden. Mögellukt kan vara knepigare eftersom relativt lite mögel kan lukta mycket och lukten sitter kvar länge. Det är inte speciellt hälsosamt heller.

När det gäller mögellukt är det bara att ta bort allt organiskt och sedan rengöra ordentligt. Har man rivit ut allt organiskt och samtidigt sänkt RF till under 75% m.h.a. luftavfuktare kommer all mikorbiell tillväxt att stanna av. Då är det bara sanering/rengöring som återstår.

Fukt i källare är något som de flesta blir livrädda för och det beror oftast på okunskap. En ren sten/betongkällare kan man i princip vattenfylla och sedan tömma utan att det orsakar större problem. Sten torkar. Problemen uppstår då man börjar blanda in organiska material i källare som t.ex. uppreglade golv, väggar, etc.

Jag skulle absolut inte tveka att köpa ett hus med fuktig källare. Men jag är samtidigt medveten om att det innebär utrivning av organiska material och att man ev. måste se om dräneringen.

Vill man ha boyta i källare kräver det att man tänker sig för när man väljer material, och då är det ännu viktigare att ha en dränering som fungerar. Helst bör ju källarväggarna vara isolerade också (utifrån).
 
Byggis1976 skrev:
jo, vi lutar åt samma sak. Vi är själva förvånade över hur marknaden ser ut....de flesta " fuktiga" källarhus där vi tittar går för mellan 5-7 miljoner. Om det skulle gå att fixa för 1milj eller mindre kan det ev vara värt att repsrera, men vi har funderat på vad man gör när tex plattan är sprucken....denna tanke har mer o mer dykt upp då flertalet besiktningsprotokoll visar på fukt i källaren, trots att ägaren dränerat om nyligen....konstigt.

Man vill ju inte köpa ett ytrenoverat hus för 6 mille för att riva direkt ;-)
Om plattan har genomgående sprickor beror det snarare på sättningar i marken än på vanlig fukt. En betongplatta spricker inte p.g.a. fukt.

Fukt i källaren efter en dränering? Ja, det säger inte så mycket utan att veta var fuktmätningen gjorts. Det kanske fanns uppreglade väggar där reglarna fortfarande innehåller fukt? Dräneringen kanske inte var korrekt gjord? Jag har även varit med om exempel där det har runnit underjordiska källor under huset. I sådana fall hjälper nog ingen dränering i världen. Då måste man nog ge sig på omfattande markarbeten runt huset och det kan bli dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.