Jag tänker med svärfars hjälp bygga en carport med förrådsdel, har fått rådet att lägga 10 cm isolering under hela plattan så att man i framtiden kan bygga upp till garage.
Jag vill inte höja upp plattan för mycket, jag tänker 10 cm isolering + 10 cm betong.
Undrar därför:
-Ska jag skaffa kantelement eller gjuta med form?
-Finns fortfarande kantelement L 200? På beijerbygg.se hittar jag bara 300, antar att det är byggnormen för hus...

Tacksam för svar!
EoJ
 
  • Gilla
awahlden
  • Laddar…
Mikael_L
Med 200mm höga L-kantelement för du ingen bärande kantbalk, så det tror jag inte är så lämpligt. Jag trodde inte ens att 200mm höga kantelement fanns.
Med 300mm kantelement får du 200mm hög kantbalk, sen sätter man isolering innanför så själva plattan endast blir 100mm tjock.

Det jag nu skrivit förutsätter 100 mm tjock betongplatta...
 
Mikael_L skrev:
Med 200mm höga L-kantelement för du ingen bärande kantbalk, så det tror jag inte är så lämpligt. Jag trodde inte ens att 200mm höga kantelement fanns.
Med 300mm kantelement får du 200mm hög kantbalk, sen sätter man isolering innanför så själva plattan endast blir 100mm tjock.

Det jag nu skrivit förutsätter 100 mm tjock betongplatta...

Då är det gjutning med form och ingen isolering under själva kantbalken som gäller, rätt uppfattat av mig?
 
Jag tror Mikael menar tvärt om, att han rekommenderar 300mm kantelement.
Jag använde iaf kantelement när jag gjöt platta och jag tyckte det var mycket smidigt. Om jag skulle gjuta igen skulle jag definitivt köra med kantelement igen, inte bygga nån form.
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Snailman
Jag byggde ett garage för 20 år sen eller så, kantbalk 30 cm och tror det var 5 cm isolering, så det blev en kantbalk, sedan hade vi högre med singel i mitten, den skulle vara tvättad, så att plattan inte blev tjockare än 10 cm i mitten, så det är kanske nåt sånt du skulle göra? (fast med 10cm isolering istället) Om nu singel är billigare än skumplast alltså:D Vi kollade hur skanska gjorde garage då har jag för mig...

Edit: man kan tydligen låta bli att gräva ur så mycket i mitten oxå, då behöver man ju inte ha tjockare med singel där...
 
Mikael_L
Ja det måste väl gå utmärkt att sätta 100mm cellplast ca 30-40 cm innanför plattans ytterkant. Sen sätta 200mm höga isolerade I-element stående, längs kanten av plattan. Sen armera och gjuta.
Då blir det en 100 mm betongplatta, med 200 mm höga kantbalkar, som är isolerade utåt men inte nedåt. Och hela plattans höjd inkl isolering blir 20 cm.

Men då är det väl inte någon större ide att använda isolerade I-element, då all värme från kantbalken ändå forsar ner i marken under. Bygg isåfall en form direkt, det är dessutom säkert lika besvärligt att få I-balkarna på plats som att bygga form.

EoJ skrev:
Jag vill inte höja upp plattan för mycket, jag tänker 10 cm isolering + 10 cm betong.
Vad menar du? Är det inte bara att gräva bort 10 cm till innan, om du inte vill ha så hög grund !?
 
Milkshaken
Varför snåla???? Bygg med huvudet direkt istället.... Först en carport, sen blir det alla ggr ett garage...... När budgeten tillåter annars ger man fan i det helt......
Jag menar... Man sparar mycket pengar på att förbereda för framtiden.. annars ångrar man sig och det blir halvhjärtat..
Bygg med 300 kantelement... men hör med en betongstation istället för en byggaffär... (Billigare) för dom pengarna du sparar kan du lägga in golvvärme för framtida bruk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.