jag ska renovera en lägenhet på 70 kvm där alla väggar har struktur tapeter på murade väggar.
nu tänkte jag sätta upp väv.
strukturlagret på tapeten går lätt att ta bort, samt på vissa små delar går hela tapeten bort.
men det andra sitter där. fastän jag sprutar vatten och skrapar så sitter det som fan. jag måste ta ångmaskinen om det ska gå bort och det blir drygt till 70 kvm lgh hehe.
bör man ta bort detta också eller ska det räcka att förlimma ovanpå detta och se om det bubblar sig och ta bort detta och sedan väva.
är det värt besäret att ta bort all tapet eller kommer det sitta där alltid ändå?
tack på förhand
 
Redigerat:
Om du får bort strukturlagret samt skär bort alla tapetskarver samt allt lös tapet så räcker det till att väva på, fast du får väl spackla och jämna till något sånär där det behövs.

Sitter tapeten så gör den, låt den vara, är det luft bakom skär bort det.


Lycka till :)
 
Du har nog gett dig in på det värsta man kan göra i måleriväg. Finns inga som helst garantier att det räcker med att ta bort lös tapet. När man då limmar och sätter upp väven kommer limmet att dels; väta upp tapenten under strukturen, dels kommer den dra loss tapeten när den torkar.

Mitt recept; Riv så mycket tapet du kan, grunda väggarna med oljebaserad grundfärg (det finns vattenbaserade men dom är inte lika bra), bredspackla ev två ggr, slipa, förlimma alt grunda med nån slags inomhusfärg, sätt upp väven. För bäst resultat räkna med att få stryka väven tre ggr.
 
  • Gilla
Splanen
  • Laddar…
eller om du inte är så petnoga, gör enligt alt 1 och skär upp och limma en extra gång på de ställen det släpper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.