Hej allihopa
Jag har ett hus byggt -77 och fönstrerna har 3 glas.
Upptäckte att det är stort gap mellan fönster och brädan - utvändig på en sidan och helt tätt på andra sidan av brädan. Huset har många fönster men det är bara på två ställen är så. Måste det vara så? Ska jag spika eller skruva och foga på anda sidan för att bli tätt?

Tacksam på tips och råd
Mvh Boka i Fönster med vit fönsterkarm på ett hus från 1977, gap synligt mellan fönster och bräda på en sida, omgivande trädgård och grannhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av fönster monterat på en byggnad med ett synligt gap mellan fönsterkarmen och träpanelen på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av två vita fönster med larmdekal på det högra fönstret, med en bräda mellan dem och ett tydligt gap mellan brädan och fönstret på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Normalt spikas foder utvändigt med trerums galvad spik..
Men när den är såpas vriden är risken att brädan spricker..
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Normalt spikas foder utvändigt med trerums galvad spik..
Men när den är såpas vriden är risken att brädan spricker..
Jag har fuskat och skruvat på en punkt längs ner och det gick. Om jag inte göra det tätt finns det inte risk att regnet tränger in och få vattenskada eller mögel?
 
R
B Bokani skrev:
Jag har fuskat och skruvat på en punkt längs ner och det gick. Om jag inte göra det tätt finns det inte risk att regnet tränger in och få vattenskada eller mögel?
Ja det ska vara tätt annars är risken för att stommen och annat tar skada lite beroende på hur det är konstruerat..
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det ska vara tätt annars är risken för att stommen och annat tar skada lite beroende på hur det är konstruerat..
Tackar
 
Du har ett tak som skyddar fönstret ganska bra mot normalt regn. Men det skadar inte att skruva/spika fast fodret. Förborra helst när du spikar/skruvar in nära fodrets ände.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
Du har ett tak som skyddar ganska bra mot normalt regn. Men det skadar inte att skruva/spika fast fodret. Förborra helst när du fäster in när fodrets ände.
Tack så mycket, spik eller skruva? Vilken är bättre?
 
  • Gilla
M.rs
  • Laddar…
B Bokani skrev:
Tack så mycket, spik eller skruva? Vilken är bättre?
En spik har en platt skalle som "lägger" sig fint i nivå med fodrets yta om man slår i den med känsla, som man sen kan dutta på lite färg på så den inte syns. En skruv som är konisk kan lätt fläka upp ytan med sämre visuellt resultat.
Förborra med en något mindre borr än spiken. Alternativt att du plattar till spetsen på spiken så den krossar fibrerna i trät när du spikar i den och minskar risken för att fodret spricker. Se till att du träffar fönsterkarmen. Det ser ut som att man glömt att fästa in fodret på denna sida?
Så tycker jag 🙂
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
En spik har en platt skalle som "lägger" sig fint i nivå med fodrets yta om man slår i den med känsla, som man sen kan dutta på lite färg på så den inte syns. En skruv som är konisk kan lätt fläka upp ytan med sämre visuellt resultat.
Förborra med en något mindre borr än spiken. Alternativt att du plattar till spetsen på spiken så den krossar fibrerna i trät när du spikar i den och minskar risken för att fodret spricker. Se till att du träffar fönsterkarmen. Det ser ut som att man glömt att fästa in fodret på denna sida?
Så tycker jag 🙂
Tack så mycket
 
Av erfarenhet tycker jag det är bättre att skruva när det gäller att tvinga panel som slagit sig på plats. Oddjobb har helt rätt i att en spikskalle syns mycket mindre, men i detta fall skulle jag välja skruven och måla över den sen. Men testa, skulle det inte bli bra så byt ut foderbrädan mot en ny bara.
 
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
Du har inte nämnt om du provat att trycka in fodret med handen. Den är ju inte vriden. Jag kan inte se att det sitter några spikar på den sidan. Om du öppnar fönster kan du ta en tving från insidan och tvinga in brädan om den ligger i spänn. Sen skruv/spika
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Av erfarenhet tycker jag det är bättre att skruva när det gäller att tvinga panel som slagit sig på plats. Oddjobb har helt rätt i att en spikskalle syns mycket mindre, men i detta fall skulle jag välja skruven och måla över den sen. Men testa, skulle det inte bli bra så byt ut foderbrädan mot en ny bara.
Jag testade med skru och det blev så här
Närbild av ett fönster med vita ramar. Utsidan av fönstret visar en reflektion av träd och en bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O oddjobb skrev:
Du har inte nämnt om du provat att trycka in fodret med handen. Den är ju inte vriden. Jag kan inte se att det sitter några spikar på den sidan. Om du öppnar fönster kan du ta en tving från insidan och tvinga in brädan om den ligger i spänn. Sen skruv/spika
Hej, det var lite hårt och vågade inte trycka mycket, jag använde skru och det blev mycket bättre. Behöver jag foga mellanrummet? Eller låta bli?
 
  • Närbild av ett vitt fönster från utsidan av ett hus, solig dag med bakgrund av grönska och andra byggnader i fjärran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den koniska skallen på en skruv gör att den bara går längre in i fodret när du pressar på, medans en spiks platta skalle förmår pressa på fodret betydligt mer utan att försvinna in i fodret. Möjligt att du skruvade lite för långt in på fodret 🤔. Tvingen? Fördelen med skruvar är att du kan skruva ut dem 👍
Med tanke på att taket skyddar platsen och att det lilla vatten som trots det hamnar där, in i springan, rinner neråt och sen hamnar på fönsterblecket så blir det mest estetiskt. Luftsspalt i väggen torkar upp resten. Om du vill få bort skuggbildningen tycker jag att du skall tejpa tajt på båda sidor och spruta in latex/akryl, duscha på vatten, dra av med finger så blir det fint.
Börjar du kladda med annan svår fog och inte är van kan det bli än mer jobb. Jag misstänker att du inte vill måla i onödan. (Använd inte silikon)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
Den koniska skallen på en skruv gör att den bara går längre in i fodret när du pressar på, medans en spiks platta skalle förmår pressa på fodret betydligt mer utan att försvinna in i fodret. Möjligt att du skruvade lite för långt in på fodret 🤔. Tvingen? Fördelen med skruvar är att du kan skruva ut dem 👍
Med tanke på att taket skyddar platsen och att det lilla vatten som trots det hamnar där, in i springan, rinner neråt och sen hamnar på fönsterblecket så blir det mest estetiskt. Luftsspalt i väggen torkar upp resten. Om du vill få bort skuggbildningen tycker jag att du skall tejpa tajt på båda sidor och spruta in latex/akryl, duscha på vatten, dra av med finger så blir det fint.
Börjar du kladda med annan svår fog och inte är van kan det bli än mer jobb. Jag misstänker att du inte vill måla i onödan. (Använd inte silikon)
Tack så mycket för dina svar 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.