Y
Ena dörrens gångjärn bröts av. Har köpt nya gångjärn men får beslutsångest om jag ska passa på att laga dörren som är dålig nertill - fast klarar sig ett tag till.


Frågan är om det ens finns spontpanel i dom måtten längre. 2 cm tjock.
Känns som om det skulle gå fortare att bygga två nya dörrar på plats.

Samtidigt kanske dom är friska nog i virket att normala personer bara hade satt nya gångjärn och rätat upp dörrarna med gängstavar.

Visa bilaga 150334
Visa bilaga 150335
Visa bilaga 150337
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker det ser ut att vara mycket liv kvar i det trävirket. Verkar bara uttorkat, inte ruttet. Ge dem en dos rå linolja så piggnar de till och stöter bort regnvatten lite bättre. Tänk på att du får sämre kvalitet på träet om du köper nytt att bygga av.
 
Har de varit tjärade?
Lägg på ett nytt lager ljus trätjära, för att bevara och hålla synlig lite av den fantastiskt tydliga ådringen.
Gör sedan om den manövern vid behov (5-25 år beroende på väderstreck) och dörrarna kommer att klara sig hur länge som helst.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Roslagsmahogny är ett alternativ också, dvs en tredjedel vardera av tjära, rå linolja och balsamterpentin. (köps med fördel färdigblandad)
Tycker personligen det är lättare att arbeta med än ren tjära, men i princip samma funktion.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ja roslagsmahogny är bra för den smetar inte så som ren tjära kan göra om ngn lutar sig mot dörr/vägg.
 
Y
Hur förbereder jag portarna innan behandling med Roslagsmahogny som väckte min nyfikenhet. Skrapa/högtryckstvätta/kemiskt/ingetalls?

Måste virket ha en specifik fuktgrad och utomhusvädret ha en hög medeltemperatur?
*tänker att det börjar bli höst ute*

Går det att vispa i lite mer svarta pigment/tjära? så man närmar sig svarta trätjäran

fargprov-gran-XL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från vänster till höger
1. Trätjära
2. Rödtjära
3. Roslagsmahogny med 60% trätjära
4. Roslagsmahogny med 30% trätjära
5. Roslagsfernissa med 20% trätjära
 
Redigerat:
Borsta av eller tom ingenting räcker i ditt fall. Om det är besvärande påväxt etc. någonstans så skrapas det bort, men det behöver inte göras till perfektion och jag ser inget direkt behov på dina bilder.

Hyfsat normaltorrt räcker, det är inte kritiskt på samma sätt som målning. Handlar mer om att ifall träet har sugit fukt så kommer det ju inte kunna suga oljan. Väljer du en dag med någorlunda bra väder och det inte är regnblöta kvar funkar det hela hösten.

Du har ju redan lite mörk pigmentering på dörren som kommer att bidra. (extra anlednig att minimera förarbetet) Sen blir det lite mörkare för varje gång du stryker.
Tjära behöver värme för att inte bli klet på ytan, så högre inblandning kanske inte är smart nu i höst. (inte bekant med 60%-varianten, vad säger säljaren?)
Dina dörrar kommer nog suga så mycket att du får göra ett par gånger, både nu i höst och nästa år. Om du inte gillar första resultatet så kan du ju vänta och ta en mörkare variant till våren.

Blir spännande att höra vad du tycker och se resultat sedan.
 
Redigerat:
Iom att roslagsmahogny är trätjära utspätt med terpentin och/el rödsprit samt linolja så är den väldigt lättstruken/rinnig så temp som är bra för 100% tjära är inte alls kritiskt.

Precis som Räknenisse ovan säger så tror jag att det är bäst att börja med standardblandningen. dina dörrar har ju en svart grundton redan, och skulle det inte vara till belåtenhet så är det bara med fördel att dra på ett lager till, med el utan svartpigment. (Det finns svarttjära, dvs med kimröksåigment, (Auson), men det är också skillnad i färg beroende på kvalitet på tjäran. Den billigaste tjäran brukar vara rejält svart av beck/sot. Ju finare/dyrare tjära desto ljusare färg.

Förarbete: inget. (Dina dörrar såg fina ut.)
Fukt: Inget problem om inte dörrarna är fuktiga av slagregn. Då får du vänta en dag el två så de torkar upp. Tjära låter träet andas så det är inte så kritiskt. Men som sagt, är träet mättat med vatten suger det ju inte så bra av tjäran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.