Efter att ha grundmålat och spikat foder och sockel står jag i valet och kvalet - ska jag mjukfoga mot vägg och karm innan slutstrykning? Hur hade ni gjort?

Grundmålat dörrfoder och sockel mot en vit vägg i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmålat dörrfoder och sockel intill en vit vägg, redo för mjukfogning eller slutstrykning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmålat foder och sockel vid en dörrkarm, redo för eventuell fogning eller målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med sådana glipor tror jag att du inte har limmat.

Limma alla foder så slipper du mjukfoga foder mot smyg. Det räcker med mjukfog mellan foder och vägg samt mellan smyg och fönster/dörrkarm...
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Med sådana glipor tror jag att du inte har limmat.

Limma alla foder så slipper du mjukfoga foder mot smyg. Det räcker med mjukfog mellan foder och vägg samt mellan smyg och fönster/dörrkarm...
Jag har limmat skarvarna. Att limma mot karm har jag inte hört talas om, och det är för sent nu.

Det blir nog till att foga ändå! :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har gjort det och tyckt att det blivit fint. Jag har bara lagt en tunn fog så att det knappt syns, men att de svarta mellanrummet försvinner. Jag är dock bara en glad amatör det finns säkert många här som har mer professionella råd.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Jag fogar mot karm men inte mot vägg
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Brukar ni maskera? Mot vägg och/eller mot foder? :D
 
Jag brukar foga både mot karm och vägg. Jag avskyr springor vid lister och foder. Jag maskerar inte. För mig blir det bara kladdigare ( jag behöver nog öva mer) men jag lägger på en rejält tunn sträng som bara precis fyller springan och när jag drar av. Med fingret blir det minimalt med överskott.
 
om det är latex kan man använda en fuktig svamp för att snygga till fogen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.