kimf
Hej,

Står i stäv med att kapa 11st innedörrar och karmar, och funderar nu på om jag ska ta och köpa mig en klyv eller inte.

Köper verktyg till bra pris hos en vän, därmed lite begränsad till vad han har hemma, nämligen en Dewalt D27107XPS. Detta är en kombisåg som både fungerar som kap & ger och kan vändas för att användas som sågbord.

Har redan en sjysst kap & ger från Dewalt, som dock har varit lite för liten när jag ska kapa stora golvskivor etc (klarar bara 270mm breda skivor).

Så hur mycket nytta har man av en bordssåg egentligen, och är dessa kombimaskinerna något att ha? Jag har ett helt 60-talshus i originalskick att renovera närmaste åren. Kök, 100kvm golv, garderober, 150kvm innertak, med mera.

Har en ganska billig och gammal sänksåg med skena också. Så "klarar mig väl utan" egentligen. Men är inte alltid smidigt att köra med sänksågen
 
En bordssåg är värdefull. Dock tycker jag inte den är ett absolut måste för grovbygg och renovering. Man klarar sig ganska långt med en cirkelsåg och sänksåg på skena. För finsnickeri och möbelsnickeri däremot så är det trevligt med en bordssåg. Dock tycker jag den du länkat ovan bara lämpar sig för grovsnickeri.

För det du pratar om ovan (kapa dörrar) så tycker jag din sänksåg borde lämpa sig betydligt bättre än en bordssåg.
 
kimf
Tack för inputen vectrex.
Jag kör ena dörren med sänksågen och testar först då. Är ju lite så att kapa dörren på en sådan liten bordssåg går knappt att göra själv (behöver någon som håller dörren i andra änden), så du har förmodligen helt rätt.

Tejp och färsk klinga för så snyggt snitt som möjligt?
 
Slaskbit på båda sidor är nog också bra om du vill ha ett absolut supersnitt.
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
kimf skrev:
Tejp och färsk klinga för så snyggt snitt som möjligt?
Nu vet jag inte vad du har för sänksåg men viktigast är en oskadad "gummi läpp" på skenan och att dörren ligger dikt mot något offermaterial på baksidan (en MDF skiva t.ex). För att vara extra säker kan man ställa sågen på någon mm sågdjup och såga baklänges först. Ett så kallat rits-snitt.

Att ha en vass klinga är självklart viktigt! Tejpa skadar knappast men gör du som jag skriver ovan så behövs det inte.
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
Kapa dörrar på en bordssåg tror jag bara är bängligt. Sänksågen torde vara förstahandsvalet. Du bör som sagt ha en fintandad och vass klinga.
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
Ja, dörrar tar man absolut bäst med sänksåg.
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
kimf
Tack för alla svar, min sänksåg har några år på nacken även om dne inte är lastgammal. Har inte ens kört den med skenan innan, har kapat lite bänkskivivor med den på frihand bara.
Men Ny klinga och slaskbit it is.
I värsta fall låter det snarare som att det är en ny sänksåg som ska inhandlas
 
kimf skrev:
I värsta fall låter det snarare som att det är en ny sänksåg som ska inhandlas
Nu är du i verktygsforumet, då uttrycker vi oss inte så. Det heter i bästa fall ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
kimf
mexitegel skrev:
Nu är du i verktygsforumet, då uttrycker vi oss inte så. Det heter i bästa fall ;)
Så sant som det var sagt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.