Hej!

Jag planerar att köpa en handöverfräs (tror jag), men jag är lite osäker på vilken jag ska köpa.

Jag ska (vad jag vet nu) använda den till att fräsa en kantavrundning (R15) i ett ekräcke samt fräsa en spont i ett stavparkettgolv. Kommer troligtvis att pyssla lite med möbelsnickeri senare...

Ska jag satsa på en kraftigare 1400 eller ska jag satsa på den smidigare 1010?

/Jonas
 
Lite synpunkter:
Hålborrningsystemet LR-32 passar bara till OF1010. [edit]Tror jag![/edit]
OF1400 kan köra med både 8 mm och 12 mm skaft,men är fortfarande relativt smidig.
OF2000 (Byggs av Maffell åt Festool, som bygger OF1010 åt Maffell) Stor och stark. Lämplig för bordsmontage.

Personligen har jag en 1010 med LR-32 och Festools bordsmonteringssats. Jag är helt nöjd med valet. Det går att fräsa dörrspeglar, men man får fräsa med spegeln stående. Om jag skulle behöva en starkare maskin skulle jag satsa på en riktig vertikalfräs.
 
Hur är det med utbudet av frässtål.

Är det problem att få tag i frässtål med 8mm skaft?

Vill ju inte måla in mig i ett hörn, men jag vill ju ha en så smidig och lätt maskin som möjligt,

/Jonas
 
Då får det nog bli en QF 1010.

Ska bara kolla de frässtål jag behöver finns med 8mm

Tackar för hjälpen.

/Jonas
 
Till min 1010 följde det med en 6mm och 8mm chuck, förvisso köpt på Ebay från England, men det bevisar åtminstone att det finns en 6mm chuck också.
 
Det verkar inte bättre än att jag får åka till affären och köpa en QF 1010 imorgon... ;D
 
JonasHolm skrev:
Det verkar inte bättre än att jag får åka till affären och köpa en QF 1010 imorgon... ;D
Hej Jonas,

är du en lycklig ägare till en OF1010 nu? Har du hunnit provköra den lite, och vad är isåfall ditt intryck. Går och suktar lite efter en Festool handöverfräs själv, men kan bara inte bestämma mig för om jag ska ta 1010:an eller storebror (1400).

Vore roligt att höra dina intryck.
 
Ja jag är en lycklig ägare till en QF1010... :)

Jag kan ju inte jämföra med 1400, eftersom jag inte kört med någon, men jag är mycket nöjd med 1010:an Den känns väldigt robust och välbyggd, men ändå smidig.

Har inte hunnit köra så mycket än, men det verkar mycket lovande hittills.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.