Jag har en fundering på om jag ska klippa min thuja häck som är ca: 1 år gammal. Den är idag 70-80 cm hög och tanken är att den ska upp till ungefär 1,5 - 2m. Den är grön och ser allmänt välmående ut. Men sen är fråga ska man klippa skotten som skjuter upp från häcken eller ska man låta dom vara. Har läst någonstan att man inte ska klippa för att det är en stamhäck och så har jag läst någon annanstans att man ska klippa den för att få den tät och fin. Kan lägga ut bild om det skulle vara till hjälp

Hur ska jag göra?
 
Vad jag har hört ska man inte klippa toppen förren den är på den höjden man vill ha, då börjar den buska sig/bredda ut sig, men sen om man kan klippa sidorna är jag osäker på!

Våran är 3år nu och ca från 2-2.50m men vi väntar nog att klippa tills nästa år.

//Micke
 
Som skrivits - man toppar den inte förrän man fått önskad höjd. Nu vet jag inte vilken thuja du valt men det är inte fel att beskära sidorna redan nu. Mitt gamla tips (som finns härinne för de som använder sökfunktionen) är att ta en välslipad rejäl kökskniv av större modell och skära sidorna och de nya sidotopparna med långa skär, nerifrån och upp. Går man inte alltför hårt åt utan bara tar det yttersta 'luddet' befrämjar denna beskärning häckens förtätning.

Det är inte heller fel att ha handske på den hand man skär med - med hänvisning till annan tråd där man klagat över småsår och eksem vid thujahantering.

Checka först att det inte finns fågelbon i häcken.
 
Vilken period ska man göra det? Går det bra nu eller är det hösten som gäller?
 
Gör det nu, på direkten, när thujan är på tillväxt. Sen kan du göra om proceduren någon gång i mitten av augusti. Detta förfarande ger främst förtätning och det blir mycket mjukare och finare yta än att klippa med häcksax.
 
Om jag vill förlänga min häck genom att sätta ett par plantor till kan man göra det nu eller ska man vänta lite till hösten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.