Hej
Igår rev vi ut ett överisolerat 60 tals golv.
Den som byggde huset har lagt radiatorrören i slingor ala modern golvvärme.
Nu tänker vi installera nivellgolv.Frågan är om vi ska sätta rörisolering runt radiatorrören.
Jag skulle kunna tänka mig att anledningenn till att rören ligger i slingor över golvet är att man tänkt sig att dom skulle värma plattan och att man därigenom skulle slippa fukt.
Det är säkert 20 meter radiator rör i rummet som är på 15 kvadrat...
Fredrik
 
Vad är det för typ av rör ?

Hur är isoleringen av plattan under rören ?

Vad har du för uppvärmningssystem ?
 
Hej
Jag tror inte det finns någon isolering under med tanke på att det var ett överisolerat klassiskt 60 talsgolv med träreglar och isolering uppepå plattan.
Rören är vanliga stålrör som ligger löst ovanpå plattan.Det gick en slinga mellan varje.
regel.
Vi har bergvärme.
Fredrik
 
Om du installerar nivellgolv så är det ju dessa som skall ta hand om fuktproblematiken.
Skall du ha mekanisk ventilation i golvet också?

Jag skulle ju nog inte vilja ha oisolerade rör, i synnerhet inte i ett lågtempsystem.

Ser det likadant ut i alla rum?
 
Hur det ser ut i andra rum vet jag inte då vi bara har det här och ett rum till som är överisolerade och än så länge finns det inga problem i det andra rummet.
Tanken var att ha det mekaniskt ventilerat.Det fina i det här rummet är att det går att koppla på husets mekaniska frånluft.Vi kör ett klassiskt F system utan återvinning och det enda som sitter på pipan är toa och klädkammare i samma del av huset så det finns kräm kvar i fläktarna för att kunna driva golvet.Planen är att dra fram en stos och lägga under golvet i det andra överisolerade rummet för framtida bruk.
Bifogar en bild över radiatorrören
 
  • DSC_8687.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen aning om varför man gjort på detta sättet. När rören drogs hade antagligen huset ett annat uppvärmningssystem med högre framledningstemperaturer än bergvärmens.

Jag hade nog velat ha dessa isolerade, för som sagt, fukten kommer du att hantera på ett annat sätt.

Det känns ju i så fall också onödigt att ha dessa slingor på rören utan att dessa hellre skulle gå rakt på radiatorn?
 
Jo precis.Det var som i många andra hus olje eldning.
Synd att man gått ifrån det.Jag är övertygad om att många många hus skulle klarat sig undan skador om man fortsatt att elda.Kanske inte med olja men med något annat.Bara man hade bibehållit sättet att elda på.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.