Hej

Jag känner att jag spammar sönder den här avdelningen, men jag hoppas att jag lugnar ned mig snart. Nu ska jag försöka knyta ihop saker lite. Jag bifogar en bild så att ni ser hur det hela ser ut.

Vi gjuter en platta för ett uterum. Långsidan sträcker sig på djupet i bilden (högersidan) och denna består av en typ 3 meter hög murad vägg, som är nedgrävd och igenfylld från båda håll.

På denna mur ska det vara en 10m lång glasvägg med fyra pelare som håller upp husets teglade yttertak.
Som en kantbalk för gjutningen och för att i viss mån bryta köldbryggan så står det en 10cm-sten som sista skift, så vi gjuter inom detta och kapar sedan stenen efter gjutningen, då den är ungefär dubbelt så hög mot vad som behövs.

Muren är i alla fall murad med 20cm-leca. På denna mur ska alltså pelarna stå, som är 14 cm djupa, så de står helt och hållet på muren. Däremot kommer ju plattan i de övre centimetrarna att bli 10 cm bredare pga att det är en smalare sten i översta skiftet, så plattan kommer ju just där att ta trycket.

Jag funderar då, ska jag ändå göra en vot på 20 cm efter denna långsida? Jag tänkte i så fall ta ur så att det blir 10cm xps300-isolering och sedan får det bli en vot som är 20 cm djup och 20 cm bred, med längsgående armering i två lager. Varför? Ja, jag tänker, även om pelarna helt och hållet är ovan muren så är det kanske rimligt att det blir ett jäkla tryck några cm innanför också?

Det är ingen konstruktör inblandad i detta moment, men vi vet ju ungefär vilka tyngder som kommer från taket osv.

Jag har av diverse byggare fått höra att en vot troligen är helt onödig, men att det känns tryggt att göra, och det är ingen direkt extra kostnad. Då kan man också dra in pelarna några centimetrar så att de inte velar på lecastenens ytterkant, vilket kanske gör att trycket utåt minskar.

Vad skulle ni göra? Tack!

2014-07-10 10.56.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag valde att göra en vot i alla fall. Jag har tagit ur S100-isoleringen och lagt i en 300 på 20cm bredd längs med hela muren.
Om det behövs eller ej får vi kanske aldrig svar på, men det blir då en rejäl kant på 20cm mur + 20 cm vot.

Drar vi även in pelarna några cm från ytterkanten så att trycket utåt kanske minskar lite så blir det nog super! Vi får hoppas på det i alla fall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.