Hej jag har idag bytt ett gammalt Elko eluttag till ett nytt dubbelt uttag.
Jag tog upp ett hål i vänsternedkant och förde in kabel genom en gummihätta.
Ska jag göra ett dräneringshål i vänster nedkant? Eller är det ett helt tätt uttag så jag förstör om jag gör hål?
Förra uttaget började (äldre Elko modell) orsakade jordfelsbrytare och det stod vatten i och var rostigt invändigt.

https://www.elko.se/produkter/18-st...lat-2-vags/2-vags-uttag-utp-ip44-mj-m-lock-rv
 
D daddywonderland skrev:
Hej jag har idag bytt ett gammalt Elko eluttag till ett nytt dubbelt uttag.
Jag tog upp ett hål i vänsternedkant och förde in kabel genom en gummihätta.
Ska jag göra ett dräneringshål i vänster nedkant? Eller är det ett helt tätt uttag så jag förstör om jag gör hål?
Förra uttaget började (äldre Elko modell) orsakade jordfelsbrytare och det stod vatten i och var rostigt invändigt.

[länk]
Som alltid vid montage utomhus, ska kablar gå in underifrån. Är det en gummimuff upptil, du kan ta lite silkon på fingret och smörj runt locket och upptili. Samt att inte förglömma hålen som uttaget drar fast i väggen med. Blir inte riktigt tätt, så lite silikon på baksidan av uttagets hål och dra fast.
 
Och dräneringshål ska man normalt göra det finns anvisningar där man tar bort lite plast, då rinner ev vatten ut ur uttaget.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och dräneringshål ska man normalt göra det finns anvisningar där man tar bort lite plast, då rinner ev vatten ut ur uttaget.
Jepp det rinner ut om det är en rännil in, men fukten går inte ur, så det med dränhål är lite tveksamt. Bättre då att det är helt tätt.
 
D daddywonderland skrev:
Ska jag göra ett dräneringshål i vänster nedkant? Eller är det ett helt tätt uttag så jag förstör om jag gör hål?
Ett uttag som sitter utomhus och är utsatt för tempväxlingar bör ha detta dräneringshål öppet ja. Det verkar ju vara felet med ditt gamla uttag. Det är lönlöst att försöka gör det tätt. Det blir kondens i uttaget i alla fall. Och det vatten som tränger in via uttorkade membrangenomföringar måste kunna rinna ut.

Om dräneringshålet tas upp där anvisningen finns så håller det fortfarande IPx4. Är uttaget märkt IPx5 så sänker man alltså kapslingsklassen till IPx4. Det innebär att man inte kan spruta vatten direkt mot uttaget längre.

IPx5 och högre behöver man just när man rengör med högtryckstvätt etc, dvs inomhus.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett uttag som sitter utomhus och är utsatt för tempväxlingar bör ha detta dräneringshål öppet ja. Det verkar ju vara felet med ditt gamla uttag. Det är lönlöst att försöka gör det tätt. Det blir kondens i uttaget i alla fall. Och det vatten som tränger in via uttorkade membrangenomföringar måste kunna rinna ut.

Om dräneringshålet tas upp där anvisningen finns så håller det fortfarande IPx4. Är uttaget märkt IPx5 så sänker man alltså kapslingsklassen till IPx4. Det innebär att man inte kan spruta vatten direkt mot uttaget längre.

IPx5 och högre behöver man just när man rengör med högtryckstvätt etc, dvs inomhus.
Jag tog upp ett hål i bakstycket i högre hörnet där det var markerat ett spår i plasten. Där gick jag in med kabeln och satte en gummidamask i hålet. Jag kunde inte se ngn markering i botten där dräneringshål skulle göras men kanske bäst att jag borrar ett 5mm hål i nedkant så vattnet kan ta sig ut.

Hittade en instruktion om dräneringshål ska borras i deras manual så jag gör nog ett nedtill
 
  • Instruktion på flera språk för installation av ELKO-uttag med illustration av kabeldragning och dräneringshål, IP21-klassat för Sverige och Finland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttaget som visas på bilden är INTE ett uttag som man ska sätta utomhus utom i vissa skyddade lägen och dom ska aldrig utsättas för fukt/vatten. Uttag utomhus ska vara av minst kapslingsklass IP44 och i dom finns det en anvisning att ta upp.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om hålet för kabeln är i nederkant så hade det kunna duga som dräneringshål också. Men bäst att göra det på avsedd plats.

Det uttag du har på bild ser inte ut att vara kapslat? Är det nåt annat än det du har?
 
Ja det var bara en bild ur deras anvisning. Det är ett annat utomhusklassat uttag. Finns en länk i mitt första inlägg.
 
D daddywonderland skrev:
Ja det var bara en bild ur deras anvisning. Det är ett annat utomhusklassat uttag. Finns en länk i mitt första inlägg.
Det finns anvisning i botten där du ska ta upp dräneringshålet på det länkade uttaget.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Okej jag får ta en titt igen på uttaget för jag såg ingen markering. Tack alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.