Hej!

Vi håller på att bygga ett nytt hus. TV kommer från antenn. Tele från Telia. Ethernet från ADSL.

I nya lägenhet med inkommande fiber ser man hur "patch-paneler" används och att Tele/TV alt ethernet kan das från närverksjacket i varje sovrum, beroende på hur man koppla i proppskåpet.

Detta låter smidigt. Är det användbart även i hus (utan fiber)?

Ska jag dra in separat tele/tv/ethernet-uttag i varje rum eller finns patch-paneler även för mitt projekt?
 
Hej!
Det finns gott om trådar som behandlar detta. Använd sökfunktionen! :)
 
klart du ska göra det! bygg ett sjärnnät med data/telefon/antenn och fundera på att även dra HDMI som en stjärna....

/F
 
Nu har jag läst mats_o´s guide.

Skiter i tele. Kör 2xethernet.
Antenn-uttag verkar jag inte komma ifrån och dom kan jag ju lika gärna köra traditionellt ner från vinden, seriellt(?) (Blir boxer.)

HDMI som stjärna? Låter överdrivet!
 
Mitt råd är att om du ändå ska dra allt nytt så dra då även antennkabeln i ett stjärnnät, och dra dem till samma ställe som du sätter din central för nätverket. Om du försöker fokusera på att dra dubbla rör till alla apparatdosor och dra dessa till platsen där du vill ha din central så har du löst många av de stora bekymren man stöter på i framtiden när man vill ändra något. Det är inga bekymmer att dra nya kablar i ett rör, och apparatdosorna är desamma för antenn och nätverksuttag så du kan sätta vad som helst där sen egentligen, men det är inte lika roligt att bryta upp en vägg för att dra nya rör i framtiden. Kostnaden för lite extra rör bör du se som en investering i husets framtid då vi kommer bli mer och mer digitala.
 
> Bjurran

Jag håller i princip helt med. Fastighetens central (tele/data via patchpanel/alarm) blir dock i garaget.

Antennen sitter med fördel på "storstugan", som är högst. Sen tänker jag att stjärn-punkten får bli på vinden ner till sovrum. Via rör i plattan når TV-signalerna ut till garage och gästhus (som är flygelbyggnader, en på varje sida om huset).

Vad gäller ethernet har jag läs att maxlängt är 80/100m. Lite osäker på TV-sladdarna.

Därför tänker jag en central placering av antenn, och antennnät som ej blir användbart för annat än detta...

Kommentarer?
 
Jag föredrar ju precis som bjuran att man drar allt till samma punkt enligt principen rör är rör, vad man sen stoppar för kabel och kontakter i dem är en anna fråga ;)

Vi har ju ett antal medlemmar som är milt sagt bra på tvnät så den frågan lär få ett svar rätt snart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.