Hej!
Jag ska beställa en ny ytterdörr och nu funderar jag på om jag borde ha en dörr som öppnas åt andra hållet.
Nu är dörren högerhängd, dvs handtaget sitter närmast väggen med fönster. Det gör att när man öppnar inifrån så tittar man rakt in i väggen, om man vill titta ut mot tomten måste man "gå runt" dörren. Samtidigt känns det som att dörren skyddar lite mot insyn (inget problem) och mot vinden.
Skulle det se konstigt ut med en vänsterhängd dörr?
Dörren är nästan lika bred som trappan så man står alltid rakt framför dörren när man öppnar.
Dörren satt tidigare på en annan vägg så det är inget direkt tanke med att den är högerhängd.

Illustration av en husfasad med en högerhängd ytterdörr och en trappa framför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning som visar layouten av en entré med en högerhängd ytterdörr, trappa och fönster.
 
Vänsterhängd känns mer naturligt enligt mig, dörren ställs upp mot väggen
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Var försiktig med fönstren bara:)
 
BirgitS
Omhängning är ju mer naturligt utifrån sett, men jag är inte säker på att det kommer kännas bra inifrån när man behöver gå förbi dörren för att komma fram till handtaget.

Tänk på placeringen av strömbrytare på insidan. "Alla" som kommer in förväntar sig att strömbrytaren för lampan sitter på väggen bredvid dörrhandtaget.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har i princip likadan entré fast med vänsterhängd dörr och har funderat på hur det skulle bli med högerhängd dörr.
I min värld är högerhängd sämre för att precis som du skriver så tittar man in i väggen när man öppnar inifrån och om de vill bara in långa saker så är det trängre.

Standard är strömbrytaren bredvid trycket så det blir lite avigt om du inte flyttar det också.
 
Varför inte en snygg dörr med glasruta, den befintliga dörren utgör ju nu ett bra väderskydd och öppnas ju bort från befintliga fönstren.
 
Byta ut strömbrytaren mot en sensor?

Eftersom dörren går utåt behöver man inte gå runt den på insidan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Varför inte byta mot en dörr som öppnas inåt? Det är otroligt ovanligt i sverige, men skulle lösa problemen här..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Varför inte byta mot en dörr som öppnas inåt? Det är otroligt ovanligt i sverige, men skulle lösa problemen här..
Är man en riktig svensk har man en dörr som öppnas utåt för att knuffa bort folk som eventuellt kommer på besök så att de förstår att vi är ett ogästvänligt och introvert folkslag.
:D
 
Kallebo skrev:
Varför inte byta mot en dörr som öppnas inåt? Det är otroligt ovanligt i sverige, men skulle lösa problemen här..
Blir det inte väldigt svårt att lösa vattentätt? I en vanlig tröskel finns ju en klack som dörren stannar mot. Den hindrar vatten från att rinna in. Hur löser du det med en inåtgående ytterdörr?
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lite standard att ytterdörren ska vara högerhängd?
Tror jag förväntar mig att handtaget ska ha en viss plats om det inte finns något tydligt skäl för motsatsen.

Om där hade varit en trapp som var bredare eller hade steg även åt sidan hade jag gjort det.
Nu funkar ju räcket så att det ändå inte går att röra sig på andra sidan och då ser jag liten praktisk nytta.
 
I Tyskland går alla ytterdörrar i privathus inåt, och landet har ännu inte gått under.
 
Tack för alla svar, fortsätt gärna komma med förslag!

Kallebo skrev:
Varför inte byta mot en dörr som öppnas inåt? Det är otroligt ovanligt i sverige, men skulle lösa problemen här..
Inåtgående dörr är inget alternativ pga liten hall, men kul med nytt tänk!

OveRa skrev:
Varför inte en snygg dörr med glasruta, den befintliga dörren utgör ju nu ett bra väderskydd och öppnas ju bort från befintliga fönstren.
Jag har inte tänkt på att det ger en annan känsla även när dörren är öppen. Tack för uppslaget!

sunqan skrev:
Var försiktig med fönstren bara:)
Tack ;)

sinuslinus skrev:
Jag har i princip likadan entré fast med vänsterhängd dörr och har funderat på hur det skulle bli med högerhängd dörr.
I min värld är högerhängd sämre för att precis som du skriver så tittar man in i väggen när man öppnar inifrån och om de vill bara in långa saker så är det trängre.

Standard är strömbrytaren bredvid trycket så det blir lite avigt om du inte flyttar det också.
Intressant att du har tänkt som jag! Dörren går bara att öppna ca 90 grader ändå så långa saker blir inte lättare att bära in. Strömbrytaren och tryckknappen till ringklockan får flyttas till andra sidan men den pucken får jag ta när dörren är beställd.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Läst argumenten för och emot och rekommenderar byte, gärna ruta i dörren så blir det ljusare även när den är stängd, plus att amn ser storleken på personen som är utanför, även om man har frostat glas.

Vi har tre glasrutor i vår dörr, hade nog sett ut som en altandörr om inte dörren i sig är grå, vilket gör att det "smälter ihop" med glaset. Men på ditt hus ser det ut som om en altandörrsliknande ytterdörr vore snyggt, med tanke på den lite verandaliknande entrédelen.
 
Thomas_Blekinge skrev:
I Tyskland går alla ytterdörrar i privathus inåt, och landet har ännu inte gått under.
Och så blev de också så irriterade över de innåtgående dörrarna att de startade två världskrig. Sverige å andra sidan har ju haft över 200 år av fred. Är det ett sammanträffande? Knappast!

:p
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.