Hej!

Jag anlitatde ett företag som skulle bygga om mitt badrum åt mig. Badrummet blev klart för ungefär 3-4 veckor sen.
Men badrummet hade vissa fel som jag hade påpekat att entreprenörenskulle fixa. Förra veckan fick jag min faktura på den totala konstanden för arbetet efter rot det var en summa som var lite mer än offerten vi hade kommit överens om.
Entreprenören hade lagt till vissa extra arbetsmoment som de fick göra eftersom de själva gjorde fel från början.

Ett exemepel på ett sådant arbetsmoment är när de ska byta kakel efter de själva har råkat göra sönder kaklet. ( Detta fick de göra efter badrummet var klart eftersom de var då jag märkte att kaklet hade gått sönder)

Det finns fortfarande fel som entreprenören inte har fixat även efter att jag flera gånger har ringt och mailat.

Jag har pratat med entreprenören och jag har sagt att jag inte kommer betala fakturan förrens alla fel är fixade o detta vill han inte gå med på. Han vill att jag ska betala fakturan och sen ska dem komma och fixa alla fel efter garantin, annars ska han ta till jurdiska åtgärder.

Nu till mina två frågor:

1. Kan han ta betalt för de extrajobb som har orsakts av att hans egna anställda?
2. Måste jag i ett jurdiskt perspektiv betala fakturan eller kan vänta tills alla fel är fixade. (Han har även mailat och skrivit att han har skickat en påmninelse)

Skulle vara väldigt trevlig om någon skulle kunna svara på dessa frågor, så slipper jag göra fel.

Ps. Jag kommer inte vara så aktiv eftersom jag ska jobba men jag kommer troligen logga in lite senare på dagen.
 
Jag skulle inte betala för extrajobben. Sedan skulle jag försöka om möjligt ta dit en annan hantverkare eller själv försöka uppskatta hur mycket det kostar att fixa det kvarvarande.

Dra av de beloppen å betala resten ev. minus lite mer för "sveda å verk".
 
1. Nej
2. Du kan alltid bestrida en faktura om du anser den är felaktig. Sen är det hur långt man är beredd att ta det. Men en firma brukar ju vara rädd om sitt rykte med men det finns ju rötägg givetvis.

Din lokala konsumentombudsman bör kunna ge dig hjälp med i rätt och fel i ärendet.
 
Du skall för det första givetvis inte betala för extrajobb som beror på felaktigheter från deras sida. Men är det verkligen det firman kräver? Har firman en annan uppfattning än du om vad det är för extraarbete?

Du skall absolut inte betala hela fakturan nu, det är ganska osannolikt att firman någonsin återkommer och gör det sista. Försök få en offert från en annan firma på hur mycket det kostar och dra av motsvarande belopp när du betalar fakturan. Du bör troligen ordna en besiktning också för att få ett protokoll som bevisar vilka brister som finns i badrummet.

Efter att du betalat en del av fakturan så måste du ge firman en chans att åtgärda felen. Ca 2 månader efter slutfört arbete eller efter att det finns ett besiktningsprotokoll är brukligt. När tiden gått ut så måste du varna firman för att du kommer att låta en annan firma slutföra och ge dem ytterligare en chans att rätta felen. Den fristen skall vara skälig men kan vara kort typ 2 veckor.

Om du inte ger firman en chans att rätta felen (och du måste kunna bevisa att de fått en chans) så har de rätt till full betalning även om annan firma har färdigställt.

Du får bara hålla inne så mycket pengar som det kostar att åtgärda felen, annars kan firman dels få summan indriven, dels hävda din dåliga betalningsvilja som skälig grund för att inte åtgärda felen, (och alltså driva in hela beloppet, och sedan låta bli att åtgärda).
 
Ett tredje alt. är...
Gör först som tipsen ovan, betala sedan in HELA fakturan till kommunen (nått konto utan ränta, utanför hanverkarens och din påverkan... Vaddetheterminnsjagintekonto).

Ta konflikten, ta dit lokal media, kontakta skatteverket ASAP om konflikten och vänta så blir han mör och.... Gör rätt. Om inte, får han INGA pengar, och kan inte anklaga dig för fel/bristande betalning (då du bevisligen HAR betalat).

Kommunen kan hjälpa dig, och dom är duktiga på det,. Var nu snabb.... I morgon som senast skall du ha talat med kommunen.
 
Hej, tack för alla svar jag har tyvärr inte tid att kontaka min lokala konsumentvägledare eftersom de har så dåliga tider som gör det omöjligt för mig att kontakta henne/honom. Men jag har satt ihop ett mail som som jag kommer skicka till entreprenören. Mailet:

Hej X!

Vi har beslutat att hålla in betalningen på fakturan tills vi har träffats och diskuterat de åtgärder som måste göras för att badrummet ska fixas. Detta är ett beslut från våran sida som inte bestrider någon form av lag i den svenska lagboken. Vi kommer även snart kontakta ett annat entrepönör företag för att anlita dem så att de kan fixa alla fel från eran sida som ni vägrar åtgärda. Denna summa som entrepönören kräver av oss för att fixa alla fel kommer vi senare skicka till er eftersom ni bär all ansvarighet för de fel som finns i badrummet. Vi kommer även inom snart kontaka skatteverket för att prata med dom angåenda situationen som har uppstått pågrund av ni vägrar fixa de fel som badrummet har. Att ta till rättsliga åtgärder från er sida ser jag som en förlust för er eftersom badrummet innehåller fel som ni är ansvariga för. Hör gärna av dig så snart som möjligt så kan båda parterna komma överens så snabbt som möjligt, med en bevarande relation för framtiden.

Vad tycker ni?

Mvh Kader
 
Nja, hålla inne fakturan kan du inte riktigt göra. Du får nog bara hålla inne så mycket pengar som det kostar att åtgärda felen.
 
Jag är inte med.

Om du skriver att ni håller inne hela beloppet så ger du firman sakligt skäl att inte göra mer hos er, men fullt lagligt driva in hela fakturan, det är ett avtalsbrott från er sida.

Du skriver att det inte strider mot lagen att hålla inne fakturan. Jo det är just det som är problemet. Du har ett avtal med firman om att de skall göra ett visst arbete, och för det skall du betala en viss summa. De kan lätt bevisa att du inte har betalat enligt avtalet, och med ett mail som du visar här ovan, så kan de bevisa att du inte tänker betala enligt avtalet. Du måste kunna bevisa att firman inte har utfört sitt arbete enligt avtalet, och så som svensk lag är utformad så måste du ändå betala för de delar av arbetet som inte är felaktigt.


Vad har skatteverket med detta att göra?

Överhuvudtaget så skriver du alldeles för mycket, allt du skriver till entrepenören kan firman vända mot er.

Jag skulle istället skriva ngt. i stil med att du kommer att få en bedömmning av vad felen är värda och sedan betala fakturan med avdrag för kostnaden att rätta felen.

Jag har inte fullt ut förstått från inläggen om de fel som finns är oomtvistade. Dvs har du bevis för att firman accepterat att felen finns, och behöver åtgärdas?

I annat fall måste du ta in en besiktningsman som dokumenterar felen, och opartiskt avgör om det är fel eller ej. Du måste med andra ord bevisa att det finns felaktigheter. Det är möjligt att felen är så uppenbara att det räcker med att du själv dokumenterar dem med kamera, men då skall det vara saker i stil med att kakel helt saknas här och där.
 
Tack så mycket för alla svar. Måste jobba nu men återkommer troligtvis senare med ett svar om vad jag gjorde.

Mvh Kader :)
 
Hej!

Har lite mer frågor jag gärna skulle vilja ha svar på någon har tid eller lust att svara. (tänkte att de var onödigt att starta en ny tråd)

En av de fakturorna jag har fått ser ut på följande sätt:

Arbetskostnad efter ROT-avdrag 50% hos skatteverket.

Belopp
Enligt avtal 85200 42600:-

Tillägsbeställning:
Uppbyggnad av konstruktion för vägghängd samt installation av wc(Geberit).
Dragning av nya vattenledningar samt installation av extra vattenblandare
vid wc 5600:- 2800:-

Löpande arbetsmoment enligt avtal :
Bilning i betong, hantering av rörinstallationer som idag finns i golv enligt avtal. Fönsterbyte/flytt enligt anvisning samt målning 7110:- 3555


Moms Netto Att betala
12239:- 48955:- 61194

Så här ser en av mina fakturor ut. Nu undrar jag följande:

1. Ska jag verkligen betala moms på rot-avdraget?
2. Hur funkar moms reglerna måste momsen vara skrivet inuti de priset som står eller kan priset vara exkl moms?

Är tacksam för alla svar.
 
1. Lite osäker på hur du menar. Men om ett pris är 10 000 exklusive moms men före rot. Då lägger man på 2500 i moms och drar sedan av halva beloppet. Dvs du får betala moms på den halva som du faktiskt betalar. Och om jag tolkar fakturan rätt så är dte så det är gjort.

På en faktura skriver man nästan alltid alla priser exklusive moms, och lägger sedan på momsen på slutet, precis som på den visade fakturan.

Däremot så måstee en firma alltid ange priser inklusive moms i offerter och liknande papper. Eller åtminstonde påpeka att ett pris är exklusive moms.
 
Fakturan ser korrekt ut. Du betalar ju inte moms på ROT-avdraget.

(85200/2 + 5600/2 + 7110/2) x 1,25 = 61194

Det är för övrigt samma sak som: (85200 + 5600 + 7110) x 1,25 / 2
 
Står der bara 85200kr på offerten,så är det ink moms,han måste skriva ink moms priser till privatkund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.