Hejsan

Jag har ett hus med trästomme som är byggt 1937.

Mina väggar är som följer, räknat utifrån:

Mexitegel
Luftspalt
Cellplast 50 mm
Puts
Spontad plank 50mm
Papp
Luftspalt
Helbrädat 16mm

Nu ska jag regla mot befintlig innervägg med 45/70 och isolera med "vanlig" isolering typ Gullfiber. Sedan gipsa 13mm, därefter måla/tapetsera.

Frågan är ska jag sätta plast någonstans och i så fall var??? :-/
 
är den en innervägg så skippa plasten.. den behövs inte..

är det en yttervägg så ska du ev ha plast..

så är det en yttervägg eller innervägg? Du skrev innervägg i subject..
 
Ok... det tog et tag att förstå, ::)

Givetvis är det en yttervägg men jag bygger ju på befintig insida med en ny vägg, Så det är en dubbel yttervägg, om man kan säga så :-/

Det som jag har hört från andra är att ångtrycket inte ska få komma ut.

Problemet är ju att det är ett gammalt hus som är tillägsisolerat -89. Nuförtiden så bygger man ju med plast på insidan av reglarna när man bygger trästommehus. Men jag vet inte vilka risker det finns med att INTE sätta plast resp ATT sätta plast.

Tex är det bara för att spara 1% energikostnad man sätter plast, då skiter jag i att sätta det, om det samtidigt finns en risk med fukt i väggen.
 
Okej..

Plasten vara eller inte vara..  Det är frågan.. :-?

För det första så säger reglerna att man kan sätta plasten 1/3:e del in i isoleringen.. alltså av den totala isolerings mängden.. det är en fördel att göra så, då man slipper få hål i plasten när man tex sätter upp en tavla/hylla.. En bra regel att komma ihåg är att plasten ska ALLTID sitta på den varma sidan av isoleringen.  :)

Nu över till plasten. Här finns den en massa åsikter hit o dit. Det finns inga igentliga klara besked att ge.. tar du dit 10 hantverkare så kommer 5 säga "klart du ska plasta annars rasar hela huset ner o då blir det dyrt" och 5 kommer att säga "nej för tusan inte plast i ett gammalt hus, då ruttarn det bort"
Ok vissa överdrifter finns  ;)

Plastens funktion är att hindra fuktig innomhus luft att komma in i konstruktionen. Anledingen till det är den kan kondensera där med fuktskador (tex möggel) som följd.

Värt att tänka på här är att varmluft kan bära mera fukt änn kall. Och varmluft stiger.

Gammla hus.. tja hus som är äldre än typ 1970.. Har i dag ingen plast konstruktion i orginal utförande. Fukten kan vandra fritt genom konstruktionerna. Och att det fungerar beror på 2 saker.
1. Dålig isolering, så hela väggen är någolunda varm så väggen torkar upp.
2. Väggen består av matreal som kan ta upp vatten (vid mycket fukt) & avge vatten (vid torka)

Dagens isoleringsmatreal kan ge en kallare vägg. Samt att den inte kan ta upp & avge fukt.. där av brukar/bör man plasta.

Dock så bör man plasta hela rum, inte bara ytterväggen. Säg att 70% av värmen stiger uppåt, och försvinner upp på vinden. 20% smiter ut genom väggen. 10% genom golvet. (nu gissar jag hejvilt på % sattserna). Om man nu sätter dit plast i väggarna endast..  Då måste ju fukten ta vägen någon annanstanns. Vilket dom där 20% så smiter kanske 15% upp på vinden & 5% ner i golvet..  Vi har alltså ökat fukt vandringen på vinden nu..  Vinden är ett utav dom ställerna där man oftast får just fuktproblem. Just pga fuktvandringen.

Så vad bör man göra? skippa plasten helt? Verkar ju säkrast! nja.. dessa moderna isolerings matreal kan ju fortfarande inte ta upp fukt & avge fukt + att väggen blir kallare..

Fukten måste ut.. o det löser man genom att man har bra innomhus ventelation.. har du bra innomhus ventelation så spelar det igentligen ingen roll om du har plast eller inte..   :)

Enligt mig så är det vikigast att plasta mot vind & sedan mot Ytterväggar.. Ventelationen ska ta bort innomhus fukten.

Å andra sidan så har jag nog inte hört någon som fått problem i väggarna för att dom inte plasta.. eller att dom just plasta..

Jag vill också upplysa dig om att jag inte är en Expert utan en amatör som har läst en del.

Finns säkert flera som vill komma med råd/tips/ideer. Plasta / inte plasta är ett hett ämmne här på forumet..  :)

ps hängde du med på vad jag menade eller? ds
 
Jepp. Tackar så mycket för dina åsikter....

Vad jag är rädd för är att fukten ska vandra genom 13 mm gips, 70 mm glasfiberisolering och landa på den brädade väggen med fuktskador som följd.

MEn så som andra har sagt så ska det vara plast just där, dikt an träväggen (Gamla insidan på väggen) . Då är frågan , kommer då fukten att ta sig till plasten för att sedan kondensera?

För det är nog där köldbryggan blir. Och eftersom glasfiber inte tar upp eller släpper ifrån sig fukt så är där inga marginaler.

Jag anser att inomhusventilationen är god, men den kan ju försämras av plasten , eller hur??

Vi har väldigt stor radiatoryta i huset, så även luftcirkulationen är hög.

Det är 3 vån hus, men det kvittar kanske?

Vi får de om det finns flera som har liknande problem / Lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.