Håller på att bygga om min bastu då jag fått reda på att det inte är så lämpligt att använda gips i bastu.
Så här kommer mina väggar se ut.

Vägg mot yttervägg.
Luftspalt på 2-3 cm sen ståltråd, 70 regel, isolering, masonit(den som rekomenderas till bastu), läkt, panel.

Vägg mot groventre (ingen fuktspärr på andra sidan).
Gips, 95 regel, isolering, masonit(den som rekomenderas till bastu), läkt, panel.

Väggar mot badrum.

Kakel, fuktspärr, gips,95 regel, isolering, masonit(den som rekomenderas till bastu), läkt, panel.

Ska jag ha plast eller bastufolie bakom masoniten eller räcker det med masonit och hur gör jag med dom väggarna som det blir fuktspärr på bägge sidorna? Kan jag låta spalten med isolering gå ihop med isolering i taket och den blir så sätt lite luft cirkulering där?? eller det är helt fel tänkt?

Är tacksam för alla tips och förslag på hur jag ska göra?

//Magnus
 
Helt sjukt. Sitter med i princip exakt samma frågeställning som dig.

Har en yttervägg med panel, läkt, vindduk, reglar och isolering 27 cm, plast och OSB. Innerväggarna är ännu så länge bara reglar och OSB. Vet fan inte hur jag ska göra men har tänkt mig


Taket
Sänkt tak från 237 till 210 med 2 lager korslagd 50 mm isolering, ströläkt och takpanel, ventilationstrumma till basturummet

Väggarna
Stående läkt 22 mm
liggande läkt 22 mm
stående bastupanel, 3 mm spalt mot taket som döljs bakom taklisten, som spikas i taket med 1 mm glipa mot väggarna, avslutas ca 5 cm från golv med droppnäsa

Inget tätskikt, förutom plasten i ytterväggarna då. Genom att korslägga läkten i väggarna så får jag en luftspalt bakom panelen som borde räcka.

Tilluftsventil i vägg mot basturum i anslutning till kaminen, frånluft i taket i diagonalt motstående hörn, till trumma som också mynnar i basturummet.
 
Jag har gjort så att mot yttervägg (råspånt 60mm) så har jag en luftspalt sen isolering och plast ska det bli så småningom. Mot badrumsväggen där tätskikt sitter ska jag inte ha plast, däremot i väggen som kommer vetta mot ett "vanligt" rum.


Ventilationen kommer även suga ur denna luftspalt (hur mycket är en annan femma :rolleyes:)

Detta är "rätt" enligt vad jag läst mig till. Det finns inga IKEA instruktioner över hur man bygger bastu tyvärr utan det är ganska stor variation på byggnationerna. Många skolor finns det.

Satsa på en bra ventilation när du ska bygga nytt, jag kör på denna princip.
 
Kanske såhär då?

Tak
Ventilationsrör, spiro 127mm
45x70 + 45x45 2 korslagt med isolering. Nedreglat till 215 cm från betonggolv
Alupapp (alumit)
Tvärsgående spikläkt 22x38
Panel (2 mm luftspalt)

Väggar
OSB
Alupapp
Stående reglar 22x38
Liggande reglar 22x38
Förstärkning/underlag för lavstöd, aggregat och fotstöd (obs: luftspalt)
Stående panel (2 mm luftspalt)
 
Jag sätter plast på alla väggarna även dom som får dubbla tätskikt. Försöker ventilera dom väggarna istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.