En tanke slog mig nyss.
Har ett gammalt brygghus på gården där övervåningen är inredd och isolerad. När vi köpte gården var där även en kamin installerad, men eftersom skorstenen över tak var i dåligt skick och att det inte fanns några sotningsprotokoll på eldstaden vågade jag inte elda där. Jag ringde sotarmästaren som var uppe och besiktigade skorstenen. Han lämnade ett protokoll vad som skulle åtgärdas innan skorstenen togs i bruk(mura om från nock och uppåt). Jag frågade om han efter åtgärden skulle komma ut igen och titta men fick till svars att det inte behövdes. Så nu eldar jag på och är glad. Sotaren har även sotat pipan en gång efter och inte påpekat något.
Är detta okej?
 
Jag är smått förvånad. För nog sjutton borde sotaren ha provtryckt skorstenen efter renoveringen. Å andra sidan om han gjorde det innan renoveringen och den var tät och du bara har åtgärdat delen över nock, ja då är det kanske helt ok.
 
Någon provtryckning gjorde han aldrig. Han filmade med nån liten kamera. I protokollet står heller inget om efterkontroll utan bara att skorstenen kan tas i bruk när felen är åtgärdade.


thomasx skrev:
Jag är smått förvånad. För nog sjutton borde sotaren ha provtryckt skorstenen efter renoveringen. Å andra sidan om han gjorde det innan renoveringen och den var tät och du bara har åtgärdat delen över nock, ja då är det kanske helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.