S
Har ett Systemair VR400 aggregat. Lade märke till idag, när det var väldigt tyst i huset. Att aggregatet låter mer i perioder och tyst ibland. Så jag tog tid på det.

3 minuter och 20 sekunder brummar det (växlaren går) sen är det väldigt tyst i 1 minut, sen börjar det brumma lite igen i 3 minuter och 20 sekunder, sen tyst igen.

Jag ska prova byta kondensatorn i motorn för att se om det går att få ner ljudnivån, då det var första träffen på google. Men om vi bortser från att det låter lite mer än vanligt. Borde inte växlaren rotera 24/7 när det är 2 grader ute? Känns konstigt att den står still nästan 20% av tiden.
 
S
Har tagit isär lite nu så jag kom åt att ta isär motorn. Kondensatorn var trasig (inte synligt, men mätvärdena var helt fel). Så den ska bytas ut.

Men frågan jag fortfarande ställer mig är om det är normalt att rotorn inte går 24/7 trots att det är kallt ute.

Har mailat frågan till Systemair, återkopplar om jag får svar.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Jo du har helt rätt, rotorn ska gå vid den temperaturen. 2°C ute kräver att rotorn går för att ge ca 18°C in på tilluften.
 
S
R Runnis skrev:
Jo du har helt rätt, rotorn ska gå vid den temperaturen. 2°C ute kräver att rotorn går för att ge ca 18°C in på tilluften.

Nu blir jag jävligt förvirrad..

Det här svaret fick jag av systemair:
"Hej,
Ja, det är fullständigt normalt. Du har ju ställt ett börvärde för tilluften, och det försöker aggregatet hålla. därav intermittent drift. Vrider du upp börvärdet så går den mer, och ner så går den mindre."


Det låter ju helt galet ifall aggregatet medvetet släpper ut varmluft för att hålla ner tilluftstemperaturen? :O
 
S SueCia skrev:
Nu blir jag jävligt förvirrad..

Det här svaret fick jag av systemair:
"Hej,
Ja, det är fullständigt normalt. Du har ju ställt ett börvärde för tilluften, och det försöker aggregatet hålla. därav intermittent drift. Vrider du upp börvärdet så går den mer, och ner så går den mindre."


Det låter ju helt galet ifall aggregatet medvetet släpper ut varmluft för att hålla ner tilluftstemperaturen? :O
Det finns PWM-reglerade rotorregleringar (med on/off-drift), så det är inte helt omöjligt att den ska reglera på det viset.

Det intressanta är ju om den håller börvärdet någorlunda och ifall den behöver använda sig av värmebatteriet om det finns.
 
S
F frause skrev:
Det finns PWM-reglerade rotorregleringar (med on/off-drift), så det är inte helt omöjligt att den ska reglera på det viset.

Det intressanta är ju om den håller börvärdet någorlunda och ifall den behöver använda sig av värmebatteriet om det finns.
Letar som en galning men kan inte ens hitta varesig börvärden eller aktuella värden på temperaturer :( ...

Får dra ett mail till han igen sen, men just nu är motorn urplockad ur aggregatet då den lät illa. Kondensator är beställd, så får vi se om det hjälper. Annars blir det ny motor också.

Jag har ju svårt att tro att den kan hålla börvärdet om den inte roterar, det måste ta max 5 sekunder att kyla ner flänsarna när den står stilla tänker jag.. Men jag är ingen ventilationstekniker :)
 
S SueCia skrev:
Letar som en galning men kan inte ens hitta varesig börvärden eller aktuella värden på temperaturer :( ...

Får dra ett mail till han igen sen, men just nu är motorn urplockad ur aggregatet då den lät illa. Kondensator är beställd, så får vi se om det hjälper. Annars blir det ny motor också.

Jag har ju svårt att tro att den kan hålla börvärdet om den inte roterar, det måste ta max 5 sekunder att kyla ner flänsarna när den står stilla tänker jag.. Men jag är ingen ventilationstekniker :)
Tycker också 200 s periodtid låter långt. Men jag vet inte. Jag är mer van vid större aggregat med varvtalsreglering på rotorn.
Mitt lilla Swegon-aggregat hemma i lägenheten verkar bara ha av eller på, så där blir temperaturen lite som den blir.
 
Vad har du för börvärde på tilluftstempen? Står det väldigt lågt behöver inte rotorn gå så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.