Tjena. Som titeln är så ska jag hjälpa en kompis.
Han hade tänkt dig ett uppvärmt garage. Först kommer det bli betongplatta med värmeslingor i.
Men sen... så reser jag regelverket vilket ser ut så här.

från insidan:
gips
plast
isolering
regelverk
asfaboard
spikläkt
lockpanel

Är detta riktigt för väggen? eller är det något som fattas om det ska vara uppvärmt?
takstolen kommer se ut.
Först gör jag takstolarna sen med hjälp av kran så reser jag upp dom.
Efter det sätter jag råspont och täcker hela taket.
Sen papp och sen strö och bärläkt. vet inte vad jag ska använda sen.. takplattor eller något annat.
Inuti kommer det att bli... plast och sen brädor eller vad det kallas som jag sätter med ett viss cc som går längst takstolarna så jag håller upp plasten. gipsskivor efter det så isolerar jag taket invändigt.

Är det här rätt tänkt av mig?

Tack!
Tompa
 
möjligen dubbla skivor men annars helt ok.
 
Tack för svaret Mats. Men vilken dimmension på reglarna ska jag ha i regelverket? 145 x 45 mm? får jag plats med 145mm:s isolering? är det bra?
 
Mikael_L
Rome skrev:
Tack för svaret Mats. Men vilken dimmension på reglarna ska jag ha i regelverket? 145 x 45 mm? får jag plats med 145mm:s isolering? är det bra?
Beror på hur varmt det ska vara i garaget. Ska det vara ett rent kallgarage (i all framtid) så väljer man minsta möjliga dimension (hållfasthetsmässigt), dvs troligen 45x95, men det beror på garagets storlek, snölast, vindlast osv.

Ska det vara ett svagt uppvärmt garage eller endast ibland uppvärmt så behöver det ju inte vara lika välisolerat som ett hus, någonstanns i intervallet 95 - 170 mm vill jag påstå är lagom. Ska det vara uppvärmt till >20° hela tiden tycker jag att 170 mm är minimum.
Allt är en avvägning mellan bygg och driftskostnad.

Förövrigt, är det samma garage som diskuteras här?
http://forum.byggahus.se/loesvirke/77718-garage-bygge.html

Regeln här är att inte dubbelposta frågorna.
Men en fråga som gäller endast grunden i garaget eller taket, t.ex. kan givetvis förläggas i grund elelr tak-forumet, om du förstår hur jag menar.
 
Man bör bygga ett garage som isolerat. För eller senare kommer man att vilja ha det så ändå.....

Byggnormen säger 200 mm hävdar min snickare så jag gjorde som så att jag använde 145X45 stående och sen utanför dem 45X45 liggande. På sätt får man korsande isolering vilket är bra så att man bryter köldbryggorna. Sen använde jag vindduk istället för board. Duken kräver nästan att man stagar konstruktionen på annat sätt men det går betydligt fortare än med asfa
 
Inget nödvändigt men kanske hade varit bra med OSB under gipset på ett antal väl valda väggar ?

//J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.