Hej! Jag bygger ett Atterfallshus/Keramikverkstad på plintgrund med isolerat bjälklag och golvspån utan byggplast. På golvet ska det primas/gjutas och läggas klinker. Väggarna har byggplast och undrar hur jag ska avsluta med tejpen ned mot golvet. Behöver golvet luftas eftersom det blir tätt av primer? Alltså tejpa byggplast vägg för sig och låta luft passera i ytterkant golvspån?
Tacksam för råd:)
 
Nej, kör ospädd primer på golvet , sen beöver du armering , tejpa på golv och upp på vägg , om du inte har jätte stora springor och kan dra silikon eller akryl
 
  • Gilla
Odur
  • Laddar…
Ok, och tack för svar!
Då blir plintgrunden tät uppåt fast det inte rekommenderas... Hoppas ventilationen är bra nog. Plintgrunden ligger delvis ingrävd på sluttande tomt med 50cm fri grusgång runt hela huset.

Bör jag tejpa före eller efter primer? Tänkte gjuta flytspacklet ända ut till 120-regeln.
Tejpa först, sen primer som fäste?
Sen fästa den nedre 45-regeln ovanför betonggolv och klinkers.
Blir det rätt?
 
Tejpa efter primern har torkat så inget är fuktigt
 
C Cattis Steffensen skrev:
Ok, och tack för svar!
Då blir plintgrunden tät uppåt fast det inte rekommenderas... Hoppas ventilationen är bra nog. Plintgrunden ligger delvis ingrävd på sluttande tomt med 50cm fri grusgång runt hela huset.

Bör jag tejpa före eller efter primer? Tänkte gjuta flytspacklet ända ut till 120-regeln.
Tejpa först, sen primer som fäste?
Sen fästa den nedre 45-regeln ovanför betonggolv och klinkers.
Blir det rätt?
Vi brukar avsluta väggens plast/ångspärr ca 5cm ut på golvet och tejpa den i golvet. Sedan är det en fördel att köra installationsskiktet innan du spacklar golvet, för då får du mer isolering i golvvinkeln vilket är att föredra då sten leder kyla bra. Du vill undvika kalla golv så gott det går. Detta förutsätter väl lite att du tänkt köra gips eller liknande på väggarna.

Håll upp den nedre 45 regeln från spångolvet, förslagsvis 45mm för då kan du använda en spillbit från samma pinne som distans, då får du en bra remsa isolering där. Sedan på med plyfa å gips om det nu är det du tänkt. Sedan täta golvvinkeln med målarfog så spacklet inte läcker ut nånstans. Primer är för övrigt inte helt tät, utan fungerar mer som vidhäftning för spacklet.
 
  • Gilla
Spikrätaren och 2 till
  • Laddar…
Tack för mycket utförligt svar! Ska sätta obs på väggarna, och gips i ugnsrummet.
Nu vet jag precis hur det ska göras;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.