SKA gjuta garageplatt och nu är det så att jag åker på att göra det själv. De betong-kungar som jag fått tag i ska ha helvetiskt betalt eller också blir det för mycket att sy ihop med tider, väder osv.

Förutsättningar:

45 m2 platta i murad LECA-form. Helt plan, ingen brunn. (Inga smutsiga bilar i mitt garage)

Har man gjort det själv så kan man ju tolerera lite större differanser s.a.s. Går det åt h-vete så får jag väl slipa plattan sedan, det kanske blir klinkers ändå.

Hur lyckas jag bäst?

Lägga ett rör mitt i plattan och köra med vibrobalk mot detta?
Eller ska man köra med stav och sloda ut så gott det går?
I bägge fallen så tänkte jag nöja mig med att handjaga ytan, det blir väl inte läge att lära sig köra helikopter.

Hur långt ut i formen måste rännan på bilen nå, eller hur långt är det försvarligt att skotta? Kan inte komma intill med bilen och en 9 meters ränna räcker till mitten på plattan (7x7 M) +2000 SEK för en roterpump...

20 grader C och halvklart väder. Mellan tummen och pekfingret hur lång tid tar det innan det är dags att börja glätta?

Färdig betong rekomenderade mig "C28/35 med 16 sten, ärtsingel och halvflyt"
Kommentarer på detta? Han förkastade självkompakterande betong, speciellt för hempulare.

Naturligtvis är jag inte helt själv, manskraft finns. Och nej-min tumme sitter där den ska..  ;)

Säg att jag fixar det-ingjut mod i mig!

/Linus

 
Kul att höra att folk har mod nog att gjuta själva. Har tyvärr inga jättebra råd att komma med, annat än att helikopter är rejält överskattat, särskilt om du skall lägga klinkers. Om du tänker lägga klinkers är det direkt dåligt att göra plattan så slät, eftersom fixet fäster bättre på en lite strävare yta, plus att fixet jämnar ut mindre skönhetsfel.

Ta gärna lite bilder och visa!
 
Mikael_L
Tja..
Jag kommer inte heller med några råd, jag kan alldeles för lite, men istället tänkte jag fråga om varför självkompakterande betong inte skulle vara bra..?
Om jag kommer till skott och börjar bygga, än så länge samlar jag bara information om hur allt går till, så har _jag_ iaf tyckt att SKB har verkat som en vettig pryl, och kanske särskillt för hempulare då det inte ska kräva vibrering för att omsluta armeringen bra?

Jag klipper in text från ett examensarbete:
"Självkompakterande betong (SKB), eller vibreringsfri betong som man först kallade den,
forskades fram på 80-talet i Japan och dök upp i Sverige i slutet på 90-talet. Det är en betong
som innehåller en flyttillsats och en så kallad filler vars gemensamma egenskaper ger en
betong som har bibehållen homogenitet samtidigt som den fyller ut formen och omsluter
armering endast genom gravitationskraften. SKB är ca 10-15 % dyrare än traditionell betong
men har motiverats med framförallt minskad produktionstid, färre betongarbetare och bättre
arbetsmiljö.
Eftersom SKB mer eller mindre är flytande så blir jämnheten mycket god. Erfarenhetsmässigt
har ytorna blivit i det närmaste perfekta efter lasernivellering, slodning och torrslipning."

Hela arbetet finns att läsa här:
www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kau_diva-175-1__fulltext.pdf
 
När jag ringde trodde jag att självkompakterande var "det som gällde"

Enligt säljaren var dock så inte fallet. Han sa att det var relativt ovanligt med denna (även bland proffs alltså) bla. för att det hänt att cellplasten flöt upp.
Vidare påstod han att man nästan alltid när man gjöt med denna, först la en vanlig betong i kantbalkar etc.

För en förstagångsgjutare var det definitivt bättre att göra på det "gamla hederliga viset", dessutom var själva härdningsförloppet snabbare på den självkompakterande.  

Detta var (är) i Örebro och ingen liten avkrok dit utvecklingen ännu inte nått.. :surprised:
 
Gjorde samma sak förra sommaren. Första egna bygget efter kojorna som grabb.

Gjorde underarbetet och satte kanten, gjorde armeringen och göt. 24M2 platta.

Vanlig betong för mig med ett kabelrör som rörde till det lite. Min platta var så liten att vi kunde jämmna av den med planka. Jag satsade på att jag kunde lära mig att köra helikopter på första försöket. Det hadde nog gått riktigt bra om det inte hadde varit 30+ i skuggan och jag körde med plattan för länge. skulle ha gått till vingarna nästan direkt. Golvet blev dock hyffsat med några små halvgrova partier, flera fina och några blanka. se http://mats.dynalias.com/images/boden/bygget7.jpg

Tyvärr förstördes golvet när jag tog in en "expert" för att fixa de grova områdena. Enligt "experten" skulle hela plattan flytspacklas. Jag ville fylla de gropar som fanns och sen gå över alltihopa med slipmaskin för att få en enhetlig yta men jag böjde mig för "experten". Resultatet av "expertens" arbete blev en puckelpist med ca 40-50 000 porer.

Nu hadde jag fått nog så jag fick kontakt med en golvslipare som påstod sig kunna fixa till ytan men nu var det slut med lyssnandet så jag krävde utslipning av allt spackel. Jag vill ha tillbaka min "fina" betong. Eftersom det skulle ta massor med tid så tyckte han att jag kunde göra grovslipningen så skulle han fixa ytan sen. Slutade med att jag fick göra allt, han ville bara hämta maskinerna inte göra klart jobbet. Resultat. Lite porer kvar och en del gropar skapade av den ena golvslipen. Jag tog några bilder på hur det såg ut och gick till en golvfirma som hävdade att deras färg skulle fixa allt. Icke.

Nu hadde jag fått helt nog av "experter" så nu blev det handslipmaskin och 5 burkar plastic padding plus lite golvspackel och byggmax golvfärg.

Slutresultat:
http://mats.dynalias.com/images/boden/bygget17.jpg
http://mats.dynalias.com/images/boden/bygget18.jpg

Slutsats: Jodå man kan mycket väl göra det själv.
Ta det bara lugnt och uttnytja detta forum till max. Utan er hjälp hadde inte mitt bygge gått så bra som det gjorde i slutändan.
Dubbel och trippelkolla alla råd man får av folk som har minsta chans att tjäna pengar på sina "råd".
Tveka inte att gå din egen väg om du tycker att råden du får inte känns rätt, väldigt många är fast i "Så här ska man göra för så har vi alltid gjort"

 
På torsdag smäller det!

Har idag gjutit fast ett rör mitt i plattan (i höjd med formkanten) för att kunna dra av mot.

Har bokat en 4 meters vibrobalk, en vibrostav samt något redskap att "bre ut" betongen med. Typ ett glättstål på en stav, ej en sloda. På maskinuthyrarens inrådan (mycket hjälpsam) struntar jag i helikoptern och handjagar ytan.
"Går det åt fanders så kan du ju slipa sedan, och så får jag hyra ut mer maskiner!"
Tack för den! (Han sa det dock med glimten i ögat)

Betong är beställt. jag hade räknat med 4,8 kubik och tänkte köpa 6 (kubik alltså) ;)
Nu var det så att en bil med ränna inte nådde ut i min form.
Säljarn ville kränga på mig en pumpbil för 2000 +moms extra, men då erinrade jag mig att jag på detta eminenta forum lästa att Mr Haagbard (boendes på samma ort) fått leverans med en bil med matarband. Jag frågade och då kröp det fram att "ja just det..."
Kostade inget extra, dock fick han bara med 5,5 Kubik... :-/ Det måste räcka!

Kan det inte bara vara över så jag får börja snickra.. ::)

 
Jag gjorde samma sak förra sommaren körde med själkompakterande betong och det var hur smidigt som helst inga missöden. Drog av med en planka motformen bara och sedan låg jag på knä på en frigolitbit och handslodade 44kvadrat. Är kanonnöjd med resulatet!!
 
Linus_Arthursson skrev:
På torsdag smäller det!

Har idag gjutit fast ett rör mitt i plattan (i höjd med formkanten) för att kunna dra av mot.

Har bokat en 4 meters vibrobalk, en vibrostav samt något redskap att "bre ut" betongen med. Typ ett glättstål på en stav, ej en sloda. På maskinuthyrarens inrådan (mycket hjälpsam) struntar jag i helikoptern och handjagar ytan.
"Går det åt fanders så kan du ju slipa sedan, och så får jag hyra ut mer maskiner!"
Tack för den! (Han sa det dock med glimten i ögat)

Betong är beställt. jag hade räknat med 4,8 kubik och tänkte köpa 6 (kubik alltså) ;)
Nu var det så att en bil med ränna inte nådde ut i min form.
Säljarn ville kränga på mig en pumpbil för 2000 +moms extra, men då erinrade jag mig att jag på detta eminenta forum lästa att Mr Haagbard (boendes på samma ort) fått leverans med en bil med matarband. Jag frågade och då kröp det fram att "ja just det..."
Kostade inget extra, dock fick han bara med 5,5 Kubik... :-/ Det måste räcka!

Kan det inte bara vara över så jag får börja snickra..  ::)
Du klarar dig gott med handjagare. Bra du fixade matningen, skyffla betong är inget om man inte tillhör bodybuilder eliten. Ska du ha kvar röret? Vanligast är att använda regel, som du tar väck innan det har hunnit bränna helt.

Du är nog på håret med åtgången, tipset är att ha en tombola i närheten ifall att... ( kan vara lite retfullt annars)

Skura du rätt, så kommer du få bra yta.

Btw, det går snabbare än man tror när det börjar bränna (lite ketchupeffekt).

Och använd tighta gummistövlar ;)

Lycka till
 
Ja se där, tur att jag nämnt transportbandet då   ;)

Otroligt smidigt va´re i.a.f, har för mig att det räckte 12 meter, min platta var 13,1 meter, så det blev precis lagom att vinkla röret lite.

"Lasse-Kongo" är i.a.f en fena på att köra transportband ;D

Lär ju nästan stalka dig lite på Torsdag  :cool:

Förresten, var det du som hade en blå Scirocco ?

Edit: Har du inget annat användningsområde för överbliven betong, så ha någon lämplig form att gjuta bojstenar tillgänglig utifall det mot förmodan blir betong över, 1/3 oljefat t.ex.......bara att trä ner en järnögla i betongen.

En pressenning i beredskap mot störtskur är ju oxå att rekommendera, har du ingen så funkar det ju att köpa en lättvikts-skräp-pressenning som på fredag lämnas tillbaka om den inte kom till användning  ;)
 
Jag valde att leja bort mina 40kvm här i källaren, men skulle jag NU göra jobbet själv, eller en garageplatta som du siktar på skulle jag försöka göra som killarna gjorde här:

1. Kasta rivbrädan på sopen.
2. Skaffa en laser (hyr)
3. Sätt en pinne vinkelrätt på en platta (40x40cm), markera rätt nivå på pinnen.

4. Ös ut betong (kanske 4kvm i taget), ställ ditt mätpinnen, vibrera (nivån sjunker) tills din mått pinne indikerar att nivån är rätt.
5. Flytta dig 70cm åt sidan och gör samma sak igen.
6. Och igen.
7. Och igen.

Detta blir jobbigare än det behöver vara när du har en ränna och inte en pump men det handlar ju bara om handkraft egentligen.

Jag gissar att du behöver 1-2h för att göra detta.

Avslutningsvis tog killarna här något som såg ut som en stor golvmopp, en metallskena på ett skaft som man liksom juckade fram över ytan för att få betongen att flyta ut ordentligt. Med denna gick man över hela ytan, därefter är det slätt som en barnrumpa. Detta tar ytterligare någon halvtimma.

Därefter är det klart....

Skulle jag försöka mig på detta själv skulle jag inte använda rivbräda etc utan jobba enligt ovan. Antagligen skulle jag ta den extra kostnaden för pumpbilen också.
 
Badger:

En kompis lösning. Gamla avlagda gummi ridstövlar. Funkade kanon. Finns/fanns som nya på öb för nästan ingenting
 
Bra väder idag, lycka till  ;)
 
Lite bilder från gjutningen skulle sitta fint! Sitter själv på ett trist kontor, skulle hellre vara ute och jobba i det fina vädret. Hoppas du har en digitalkamera och några minuter över :)
 
Sådär ja...

En stycken garageplatta gjuten  :)

Allt gick som planerat. Betongen kom på utsatt tid. Jag trodde i min enfald att när man betalade 15 Kr/min för lossning så skulle man få hjälp med detta...
Förarn slängde fram snabeln (på bilen) och sa varsågod, lägg betongen där du vill ha den :p

"Lägg jämt för F-n!" skrek han, men tystnade efter de första 10m2. Då hade man snitsen.

Kompisen gick och vibbade lite med staven i kanterna. Blev ca 200 liter över som vi tankade i några murarbaljor.

Körde ett par repor med vibrobalken och genast såg det bra ut. Detta måste vara det bästa sättet för amatörer, går knappt att misslyckas.

Det var lågt på några ställen så där fick vi skotta i och köra en repa till.

Sedan kastade jag mig iväg med grejorna till hyrfirman för att spara en dygnshyra.

När jag kom tillbaka var det hög tid slipa. Slängde mig på knä och körde med handstål. (40 spänn på byggmax)
Resultatet: Jag är s--tnöjd! Ska det målas så hyr jag nog en slip och kör en repa, för klinkers duger det gott.

Om vi summerar: VÅGA GJUTA!

Man kan, åtminstone till ett garage, absolut få en yta som duger. När man tittar på tidsåtgången, för själva gjutprocessen, så är det ca 2 timmar... Att hyra grejorna, 4,2 m vibrobalk + stavvibrator, kostade 400 spänn. Två (på gjutning oerfarna) kompisar var gratis :cool:

Lycka till alla modiga, och trevlig helg!

/Linus

(Som tyvärr inte äger någon digitalkamera och skall jobba 25 timmar i helgen :( )
 
Det lät ju nästan för smidigt  ;)

Bara resten kvar nu då  :)

(som inte heller har någon digitalkamera, men bara ska jobba 8 timmar i helgen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.