B
Har en kallvind med bjälklag isolerat med torv. Taket är mansard så det finns ingen luftad takfot utan det sitter två gavelventiler. Gavlarna är isolerade med ca 8cm glasfiberisolering. Ska det vara så? Varför isolera när det ändå är en kall vind?

Mvh Carl
 
Nä, det finns ingen vinning med isolering där. Antagligen någon tidigare ägare som sett det som en energibesparande åtgärd. Om man vill energibegränsa på vinden får man tilläggsisolera bjälklaget. Men om man gör det måste man kolla över ventilationen i huset. Det är lite komplext att gå in på, men framförallt äldre hus med självdrag bygger på att t ex vindsbjälklaget är otätt och inte isolerar så som vi vill i dag.
 
Det är ingen nackdel att gavlarna är isolerade. Blir temperaturen på kallvinden alltför låg, ökar risken för kondens. Denna risk är särskilt stor om bjälklaget mot våningen under är välisolerat i nivå med dagens standard och/eller tak och gavelspetsar har en kraftig nedkylande effekt pga material och väderstrecksorientering. Sedan får isoleringens insida inte ha någon ångspärr om det finns risk för att vindstemperaturen är lägre än utetemperaturen.
 
B
Det låter ju rimligt att det inte bör vara kallare än nödvändigt på vinden om det är välisoleray nedåt. Sedan är frågan hur mycket just gavlarna gör i det stora hela när taket ovan är helt oisolerat.

Just nu är det ju isolerat med glasfibermattor och dessa bör väl rimligtvis bytas ut mot en hygroskopisk isolering för att unvika fuktproblem i så fall
 
Det handlar dels om väderstrecken, dels om takmaterial. Ett tak med läkt och tegelpannor kyler inte lika mycket som ett bandtäckt plåttak.

Hygroskopisk isolering är att föredra då den tillåter eventuell fukt på fasadpanelen att torka upp inåt.
 
Det här med fukt och vindar är ett stort ämne. Om jag hade en kallvind skulle jag bomma igen den och sen installera en sorbtionsavfuktare på vinden med en RF-sensor.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D -Doozer- skrev:
Det här med fukt och vindar är ett stort ämne. Om jag hade en kallvind skulle jag bomma igen den och sen installera en sorbtionsavfuktare på vinden med en RF-sensor.
Det är absolut ingen dålig lösning, sett ur teknisk synvinkel.
 
Det ska inte vara isolerat, bjälklaget är det som ska ha isolering. Gavlarna ovanför bjälklaget ska med fördel vara otätt så att det blir god ventilation på vinden. Bör tillägga att jag är en amatör med ett 40-talshus.
 
Det är i princip korrekt att det ska vara väl ventilerade gavlar. Men det finns temperatursituationer då ventilationen skadar mer än den gör nytta. Därav min åsikt att bomma igen vinden och sätta in sorbtionsavfuktare. De är inte ens speciellt dyra...
 
O Exsicco skrev:
Det ska inte vara isolerat, bjälklaget är det som ska ha isolering. Gavlarna ovanför bjälklaget ska med fördel vara otätt så att det blir god ventilation på vinden.
Detta var korrekt när normal vindsbjälklagsisolering var 15 cm sågspån, och även ett tag därefter. Värmeläckaget nerifrån var betydande. Med dagens isoleringsstandarder kan vindar faktiskt bli alltför kalla och ventilerade.
 
  • Gilla
Lerhol86
  • Laddar…
E
Har exakt samma fråga så jag ställer den i samma tråd.

Har ett hus byggt på 90-taket med plåttak och lättviktsrote (duk). Gavlarna uppe på vinden har ca 20-25cm isolering av stenull. En del av isoleringen har fallit ner och jag måste också ta bort på andra ställen för att laga några hål i fasaden.

Så vad är isoleringens funktion? Fungerar vinden bättre med eller utan isolering på gavlarna?
 
Har du ett hus fr -90-t så är det förmodligen tillräckligt gammalt för att visa hur väl den befintliga konstruktionen står sig över tid. Dvs, om vinden är ok i dagsläget, framförallt utan mögel, så fungerar den befintliga konstruktionen acceptabelt. Då ska man inte ändra på något.

Principiellt är det som Justus skrev.

Att få en kallvind att fungera över tid, utan mögel, är balansgång på slak lina. Enl Fukthandboken, dvs Sveriges ledande professorer och fuktexperter, så finns det inget sätt i dagsläget att bygga en fuktsäker kallvind, (utan aktiva komponenter). Dagens isolerings-/energi-krav gör att vindarna blir för kalla/fuktiga.
Därför blir rådet alltid att inte ändra på en bevisat fungerande konstruktion.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Jag har samma fundering nu och är svårt att få ett riktigt svar, folk säger olika där 😆. Jag hade fukt på vinden och fått installerat en trygghetsvakt med fläkt + värmekabel, samt tätat (så gott det går) en genomföring mellan väggarna där ventilation och avloppsluftning går genom vinden.
Från början så var gavlarna isolerade men denna isolering hade ramlat ner..., tänker att det inte kan vara felaktigt med isolering i alla fall då det möjligtvis hjälper till att få upp temperaturen på vinden om än väldigt lite, är väl efter den principen värmekabeln arbetar efter med trygghetsvakten, varmare luft håller mer fukt. Är väl som tidigare skriver att det inte finns en Säker lösning, men tänker om det finns bättre/sämre åtgärder... 👀
 
Det kan nog vara befogat att isolera gavlarna då värmekabel just bygger på att få upp temp, och därmed sänka RH.
Skulle isolering förvärra läget så är det väl bara att ta upp en gavelventil eller två. Helst då med aktiv reglering efter både temp inne på vinden och ute samt RH.
 
  • Gilla
henrik_86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.