Hej alla kluriga!
Jag bor på gård med massor av gamla bräd-portar. Har tagit mig an den minsta, som jag nu har bestämt mig för att göra om (om det var rätt eller fel är en annan fråga som kommer snart...). Har gjort Z-konstruktionen och ska nu sätta på brädorna och sedan gångjärnen. Det låter kanske som en befängd fråga, men ska jag sätta gångjärnen snett eller rakt på dörren?

Jag ska utveckla lite. Jag har gamla smidda gångjärn och om jag sätter på dem på "tappen" så lutar de lite neråt. Nu funderar jag i banorna att dörren får mer stöd, och därmed inte sätter sig lika lätt, om jag fäster gångjärnen på dörren så som de sitter på tapparna, dvs. lite sluttande neråt. På så vis hänger ju hela porten på gångjärnen. Om jag istället sätter dem rakt på dörren kommer ju gångjärnen att vilja neråt och drar då sakta men säkert ner min port. Eller? Jag fick lite stöd för min tanke när jag var på en gammal släktgård i helgen, på bräddörrarna, som var gamla och inte hade satt sig, var ett gångjärn monterat snett och ett rakt på varje dörr.

Ni som har koll, hjälp mig gärna här!
Hälsningar Elisabeth
 
Någon måste ju veta - här tänker jag att det faktiskt finns ett rätt och ett fel, eller? Alla gångjärnen på mina befintliga brädportar sitter ju i och för sig rakt, det är bara en som har säckat ihop (det är dessutom inte en port utan en bräddörr med dubbla sidor liksom). Det får kanske bli raka gångjärn, om inte annat för att det ser ju snett ut om de sitter snett :crysmile:
 
Sätt dem rakt. Du ska inte bygga in spänningar i gångjärnet. De ska inte ta last på det hållet.
 
Om det är hakgångjärn så lägg något under dörrbladet så det kommer upp lite innan du sätter dit gångjärnen.
Om du inte kan få upp dörrbladet så kan det behövas att gångjärnen monteras snett för att uppnå bra funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.