Ska foga med fogskum inomhus (krypa nära golv). Vad för skyddsmask behövs?

ESSVE skriver t.e.x så här:


  • Vid dåliga ventilationsförhållanden får denna produkt endast användas tillsammans med en skyddsmask med lämpligt gasfilter (av typen A1 enligt standarden EN 14387).

Och så ska man skydda så man inte får skum på huden. Jag har rejäla gummihandskar hemma.
 
Uops, det har jag aldrig haft, däremot håller jag näsan en bit bort och vädrar så mycket jag kan.

Men kletigt är det. Använd kläder som kan kasta, för du får inte bort kletet.
 
Hittade en skyddsmask som Jula säljer

http://www.jula.se/halvmask-906179

Står:

[h=1]Halvmask[/h]Två A1-filter ingår

Bekväm halvmask med centralt andningsvalv och två utbytbara A1-filter som filtrerar bort organiska ångor. Tack vare låg vikt och ställbara fästband är masken både lätt och komfortabel att bära.

 
Jag fattar inte att folk vill bo i hus där materialen innehåller så mycket skit.
 
Fjelie 17 skrev:
Uops, det har jag aldrig haft, däremot håller jag näsan en bit bort och vädrar så mycket jag kan.

Men kletigt är det. Använd kläder som kan kasta, för du får inte bort kletet.
I vissa fogskum"flaskor" ligger det ett par plasthandskar hopvikta inne i locket.

Så jag antar att det är den enda skyddsutrustning man behöver.
Och jag tror nog att det räcker för tillfälligt amatörbruk.
 
Använd skyddsglasögon - du vill inte ha kletet i ögonen!
 
S
haavard skrev:
Jag fattar inte att folk vill bo i hus där materialen innehåller så mycket skit.
vad änvänder du då? jag använder ogärna fogskum också. men mest för att jag inte gillar att dreva med det.
 
haavard skrev:
Jag fattar inte att folk vill bo i hus där materialen innehåller så mycket skit.
Nej, det är konstigt, med de vill väl att det ska vara tätt och dragfritt, och att grejerna (t.ex. fönstren) sitter fast.
Hur fäster man fönstren i ett halmhus?


Förresten, har du dator, och telefon, och TV?
Vet du hur mycket "skit" det är i dem ;)
 
svartöra skrev:
Använd skyddsglasögon - du vill inte ha kletet i ögonen!
Trådens bästa tips. Jag lyckades foga mig själv i fejset förra sommaren när jag delade på en skumflaska och en dito pistol. Hade skum överallt och på ögonlocken så jag inte såg något - klarade tack och lov ögonen tack vare medhjälpare, fan vet om jag fixat det utan en hjälpande hand. Mycket obehagligt.

I övrigt ska man nog inte överdriva riskerna. Är man ändå orolig kan man ju köpa skum som inte är farligt. Essve har tex. Läs också här om reglerna som kom härom året:

http://www.essve.com/se/Retail/Media/Nyheter/Ny-lag-som-beror-fogskum/
 
Redigerat:
S
fönster i halmhus är lite dåligt förslag. brukar finnas lite trä i ett halmhus
 
S
MathiasS skrev:
Trådens bästa tips. Jag lyckades foga mig själv i fejset i somras när jag delade på en skumflaska och en dito pistol. Hade skum överallt och på ögonlocken så jag inte såg något - klarade tack och lov ögonen tack vare medhjälpare, fan vet om jag fixat det utan en hjälpande hand. Mycket obehagligt.

I övrigt ska man nog inte överdriva riskerna. Är man ändå orolig kan man ju köpa skum som inte är farligt. Essve har tex. Läs också här om reglerna som kom härom året:

[länk]
vill ni veta något jobbigt? fog skum på benen efter en tappat burk då en flaska åkte i backen när en sidodörr öppnades
 
Äsch, det försvann när du rakade benen....
 
  • Gilla
jeppeknaster och 2 till
  • Laddar…
S
hahah
 
MathiasS skrev:
Trådens bästa tips. Jag lyckades foga mig själv i fejset förra sommaren när jag delade på en skumflaska och en dito pistol. Hade skum överallt och på ögonlocken...
Delade? Gnagde du av den med tänderna :confused:
 
Fick precis som Mathiass fogskum i ansiktet när jag skar av plastpipen där det var tryck... Klarade ögonen men fick på ögonlocken och fransarna och det är fan inte kul. Skyddsglasögon gäller för mig idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.