Nyflytspacklat golv i friggebod med ojämn torkning och stänk på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt flytspacklat golv i friggebod med stänk på vägg i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyflytspacklat golv med ojämnheter och en vägg med spillstänk i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft hantverkare hemma som flytspacklat golvet två gånger i vår friggebod. Första gången var golvvärmen på 23 grader för sambon hade glömt stänga av den. De sa att flytspacklet hann torka ojämnt och att de därför var tvungna att flytspackla en gång till. Det ska sedan läggas 30x60 klinker på golvet. Är det ok att det ser ut såhär? Det har dessutom stänkt upp en svallvåg i ena hörnet av väggen. Hur kan man få bort det från väggen?
 
Varför det inte är flytspacklat i hörnet beror säkert på att just det hörnet är högsta nivå på golvet.
 
Nej, det ska det inte. Man har inte varken rollat eller kammat spacklet korrekt vid utläggning. Det innebär i praktiken dock inte något problem för klinkerläggning.
Huruvida det är dalar och toppar i spacklingen är svårt att se på bilderna.
Att det är svackor framgår däremot tydligt, det kanske går att åtgärda med fixet men troligtvis hade man gjort bäst i att spackla helt plant en vända till.

Det som hamnat på väggen ska du nog bara glad över, att det inte är värre, vilket det nästan borde varit. Antar att väggarna ej var plastade? Det kommer nog behöva skrapas bort och målas över, väldigt svårt att inte få en annan nyans där även om själva spacklet försvinner.
 
Skulle gissa att en besiktningsman inte skulle godkänna det där. Tätskikt ska väl sättas på det där, och den måste ha ett korrekt lut. Om dom sen skulle dölja lutproblemet med plattsättningen gör det saken bara ännu värre.
 
Gissar att det inte är ett sånt utrymme med fall utan det ska va plant. det är ju inga erfarna flytspacklare som håller på här, ska dom också lägga klinker?
 
S SomePenguin skrev:
Skulle gissa att en besiktningsman inte skulle godkänna det där. Tätskikt ska väl sättas på det där, och den måste ha ett korrekt lut. Om dom sen skulle dölja lutproblemet med plattsättningen gör det saken bara ännu värre.
Nej, där ska inte vara tätskikt. Det är golvet i en friggebod som vi fått murat upp denna sommaren.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gissar att det inte är ett sånt utrymme med fall utan det ska va plant. det är ju inga erfarna flytspacklare som håller på här, ska dom också lägga klinker?
Ja, det är tänkt att de ska lägga klinker... Får se om det blir så..
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gissar att det inte är ett sånt utrymme med fall utan det ska va plant. det är ju inga erfarna flytspacklare som håller på här, ska dom också lägga klinker?
Golvet ska vara plant ja. Vad händer om man försöker avjämna detta med fix?
 
C C.Lundin skrev:
Nej, det ska det inte. Man har inte varken rollat eller kammat spacklet korrekt vid utläggning. Det innebär i praktiken dock inte något problem för klinkerläggning.
Huruvida det är dalar och toppar i spacklingen är svårt att se på bilderna.
Att det är svackor framgår däremot tydligt, det kanske går att åtgärda med fixet men troligtvis hade man gjort bäst i att spackla helt plant en vända till.

Det som hamnat på väggen ska du nog bara glad över, att det inte är värre, vilket det nästan borde varit. Antar att väggarna ej var plastade? Det kommer nog behöva skrapas bort och målas över, väldigt svårt att inte få en annan nyans där även om själva spacklet försvinner.

Såg att det är några små bulor på mitten. Det går tyvärr inte att flytspackla fler gånger för då hamnar golvet ovanför tröskeln till skjutglaspartiet. Ett flytspacklat golv ska väl se plant ut när det är färdigt? Här är både bubblor som spruckit, bulor och ojämnt utfördelat. Tror inte de primade på betonggolvet som de heller inte dammsög från byggdamm innan start.
Jag har inte sett dem använda roller eller kam, bara en skrapa som jag tror är en bred spackelspade, ser iaf ut som en sådan.
Bör jag vara orolig för att något ska hända med klinkerplattorna sen när min sambo på 115kg kommer klampandes? Känner mig inte trygg med deras hantverk.
 
H
A AnetteL skrev:
Golvet ska vara plant ja. Vad händer om man försöker avjämna detta med fix?
Jobbigare/mer tidskrävande för den som ska lägga klinkers. Går väl nog att få det helt okej men om det är samma hantverkare som ska lägga klinkers så skulle jag nog inte ha mycket tillit till att de gör det ordentligt och inte slarvar igen som dom gjort med flytspacklet...
 
A AnetteL skrev:
Såg att det är några små bulor på mitten. Det går tyvärr inte att flytspackla fler gånger för då hamnar golvet ovanför tröskeln till skjutglaspartiet. Ett flytspacklat golv ska väl se plant ut när det är färdigt? Här är både bubblor som spruckit, bulor och ojämnt utfördelat. Tror inte de primade på betonggolvet som de heller inte dammsög från byggdamm innan start.
Jag har inte sett dem använda roller eller kam, bara en skrapa som jag tror är en bred spackelspade, ser iaf ut som en sådan.
Bör jag vara orolig för att något ska hända med klinkerplattorna sen när min sambo på 115kg kommer klampandes? Känner mig inte trygg med deras hantverk.
Ett korrekt flytspacklat golv blir helt plant och med en tolerans på kanske 1-3 mm över hela ytan. En "kam" är en bred, tandad spackelspade. Det finns vissa spår efter att de använt en, men gjort det mycket undermåligt.

Som du beskriver det och som det ser ut på bilderna bör man väga av golvet och utföra erforderliga justeringar. Kanske slipa lokalt eller spackla upp lokalt. Ej speciellt duktig på att lägga klinker, men tror det är svårt att ljuga bort mer än några mm. Finns det toppar eller hela ryggar, så blir det i princip omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.