Nybygge och tänkte se över flödet i golvvärmen, men ser skummt ut tyvker jag.

Ska det se ut såhär?
 
  • Golvvärmefördelare med justerventiler, temperaturmätare och etiketterade anslutningar i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre blåa vattenmätare med gradering, monterade på en rörledning, dammiga bakom en glaspanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp. Blir så efter ett tag.. svart som synden
 
Är det rimligt att det blir så efter 1 månad? Nybygge och nyligen flyttat in.

Och ser det inte ut som att det inte är justerat alls? Alla flödesjusterare är ju i toppen, eller missuppfattar jag något?
 
R
V Vector skrev:
Japp. Blir så efter ett tag.. svart som synden
Värför?
 
Har ni varmt så bry dig inte. Har du även element, så kan det bli så snabbt. Nytt friskt vatten med mycket syre i, gör att järnet i elementen oxiderar snabbt. Syret försvinner efter ett tag, Det går att rengöra dessa, men om man inte vet hur, med avstängningar, så ska man inte ge sig på det. Finns dom som har totalt med skit i och inte kan se indikatorn. Med enbart golvvärme så brukar det inte bli så. Om du har en värmepump/vedpanna så är det stål i dessa och i början av att använda dessa, så blir det lika som att ha element.
 
lösta järnjoner från rör, radiatorer etc. blir magnetit med tiden i syrefria systemvatten/pannvatten och det är svarta partiklar som sätter sig på ytorna med tiden - är det gul och rödfärgat (av rost) så är det mer oroande då det är tecken på att det hela tiden kommer in syre i systemvattnet/pannvattnet och det rostar kontinuerligt på en eller flera platser (som radiatorer om det finns sådana i kretsloppet) och efter ett antal år så kan det plötsligt börja läcka och gå hål i.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Om du köper Taconova flödesventiler så slipper du missfärgningen. Siktglaset har inte kontakt med vattnet i dem. Jag har sådana sen 7 år tillbaka och de är som nya fortfarande.
 
J jonaserik skrev:
Har ni varmt så bry dig inte. Har du även element, så kan det bli så snabbt. Nytt friskt vatten med mycket syre i, gör att järnet i elementen oxiderar snabbt. Syret försvinner efter ett tag, Det går att rengöra dessa, men om man inte vet hur, med avstängningar, så ska man inte ge sig på det. Finns dom som har totalt med skit i och inte kan se indikatorn. Med enbart golvvärme så brukar det inte bli så. Om du har en värmepump/vedpanna så är det stål i dessa och i början av att använda dessa, så blir det lika som att ha element.
Jag har en F750 och enbart golvvärme, 2 plan. Vi har värme men vi har behov av justering. Vissa rum blir för varma och även undervåningen är varmare än övervåningen, så vi tänkte börja justera idag och möttes av detta. Alla flöden ligger på samma l/minut men det ska vara olika enligt den projektering vi fått från LK. Hela övervåningen ska t.ex. totalt ha ett flöde på 9.8 l/min men ligger på ca 4 l/min nu.
 
En tumregel på diff på en slinga, fram och retur ca 4-5 C, är det för varmt i något rum så stänger du lite på dom nedre blå hattarna. Den hatten till vänster är i luften, går den till badet. Att ställa flödet över en slinga görs med att den delen med indikaton åt höger om jag inte minns fel. Knake går det att se indikatorn. Nu det så att ni inte har termodon och det bra, För att komma någotsånär rätt ska alla slingor vara helt öppna och VP:s kurva ställs in för rätt temp. när det är gjort och tempen verkar normal i en del rum. Då först börjas det med att strypa/skruva till dom nedre blå, börja med ett halvt på alla. Det tar ca ett dygn innan tempen har stabiliserat sig i huset, sen bara fortsätta med inställningen till rätt diff. För att veta vad diffen är ca. Köp ett par innne/ute termometrar, där svansen tejpa på in - utgående slinga. När ni fått till det med strypningen så kan ni glömma allt det med golvvärme, fungerar perfekt i 20 år framåt. Gå inte på det med elektronik och termodon för minst 10 kkr och börjar kanske gå sönder om något år, med ytterligara kostnader. Jag ströp in min GV för 20 år sen och inte rört något sen dess och framför allt inte en krona på någon reparation.
 
Ingen av de undra är aktiva, de alla hänger i luften. Är tänkt att göra så som du säger men eftersom ingen ändrar på sig när jag justerar de övre (l/minut) oavsett om jag skruva upp eller ner max så är de konstant på 0.5 l/min. Sedan när allt är justerat ska jag sätta på styrdonen för att kunna strypa vissa rum via elektriskt styrdon (t.ex. gästrum)
 
Med så mycket skit i glasen kan dom ha kärvat fast. Ev för att få dom att röra på sig vid justering, stäng till alla slingor utom en och prova att justera den till max, den indikatorn kan börja röra sig. då öppnar du full och stängt kanske 10 ggr, så den åker JOJO, det blir kanske att göra lika på alla. Annars bara mäta in med temperaturerna om inte flödena stämmer med tempen, ska väl säga att det med flödena från något papper är liksom mest en fingervisning och inget allt helt lita på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.