Efter lite oenighet med Skidstahus angående ventilationen har jag nu tagit på mig att fixa den själv. Har planerat in en ftx-lösning som jag tänker köpa på ventilationsbutiken.se. Nu ser jag över kostnaderna för huset och granskar ventilationen.

Förutsättningarna är följande:

Byggplats: Umeå

123,5 m2 enplanshus, med ryggås i halva och loft över halva huset. Bottenplatta med vattenburen golvvärme. 145 + 45 korslagd regelstomme i väggarna och 300 isolering i taket. 200 under plattan.

Uppvärmning: Calmar V33 med 2000 liter ack i en fristående byggnad med en kulvertlösning in till huset. Beredning av varmvattnet i pannhuset.

Ventilation: Ja, här är jag nu. Antingen FTX från ventilationsbutiken.se eller så sätter jag in fresh-ventiler i sovrummen och vardagsrummet och uppe på loftet och så sätter jag in frånluftsdon med fläktar i badrummet, tvättstugan. Utöver detta såklart också en fläkt i köket.

Alternativ två blir väl åtminstone 20 000 billigare.

Vad säger ni?
 
Att alternativ 2 blir 20 000 kr billigare vid installation är ganska rimligt, men energibehovet blir också betydligt högre.

Du behöver ca 45 l/s luftflöde för ditt hus vid och -25° ute och 21° inne ger det ett extra värmeeffektbehov på 2,5 kW för radiatorer eller golvvärme.

Umeå har 2,7°C årsmedeltemperatur det ger ca 160 000 gradtimmar med värmebehov, det ger 8 640 kWh/år.

Med FTX roterande VVX och temperaturverkningsgrad 80% och 20°C inblåsningstemperatur får du en energiverkningsgrad på ca 92% och sparar 7950 kWh

Om vi räknar på en temperatursänkning på 40°C i din acktank så ger den ca 91 kWh
Besparingen på 7950 kWh (FTX) motsvarar mao 87 urladdningar av din acktank per år.

/Patrik

 
Oj, Patrik! Det var faktiskt väldigt övertygande argumenterat :)

Ventilationen kanske ändå inte är något att spara in på.

Jag får leta efter "nedslipningsbara" utgiftsposter på andra ställen.


Stort tack för svaret!

/Daniel
 
Vilket aggregat rekommenderas då? Heru 75 är ju rätt billigt på ventilationsbutiken.se. Vad finns det för andra aggregat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.