Det här är väl ingen fråga, vill bara berätta om nått jag inte viste att det fanns.

På kvällen när det blir kallt och vindstilla, vanligtvis klar himmel, så luktar det avlopp på min kåks södra sida, där avloppsventilationen sitter nära takfoten, det luktar bara nere på gräsmattan, inte på altanen, som nästan är 2 meter hög och upptar halva husets längd, ventilationen sitter mitt på den andra halvan.
Så det är inget vi störs av, brukar inte husera på gräsmattan efter mörkrets inbrott, och för mig är problemet inte nytt, hade samma i det hus jag bodde i tidigare under 15 år, och även i det efterföljande radhuset, jag har sett det som en egenskap mellan varm avloppsluft, väder och vind.

Jag bor i första huset på vår lilla väg, och går sällan längre in på vägen, så jag har inte tänkt på att hela området har samma problem.

Men idag dök det upp ett brev från VA leverantören, kommunalt som drivs av en privat aktör, och dom ska komma och installera luftrenare på alla hus i området, det är bara privata villor från 100-0 år gamla, och det ska utföras utan kostnad för oss, en lokal VVS firma ska utföra jobbet.

Nån annan som har hört talas om nått liknande ?? Jag viste inte ens att det fanns luftrenare för avlopp.
 
Jag har inte hört om något liknande, men har läst om filter som man kan sätta på t ex luftningen till infiltrationsbäddar och ventilation till trekammarbrunnar för att slippa lukt av avlopp.

Troligen är det aktivt kol i filterna så de kanske har en begränsad livslängd och måste bytas med jämna mellanrum för att behålla effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.