Min nya trettontusenkronors laddbox laddar bara 15,4A istället för de 16A jag förväntat mig. Nu påstår Garo att de "lagt in en säkerhetsmarginal på några tiondelar. Det är för att vi ska vara säkra på att säkringen ej löser ut vilket den kan göra vi längre belastning.".

Är detta rimligt? Ska inte en 16A säkring klara 16A kontinuerligt?
 
Tycker det låter rimligt.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Diagram som visar utlösningskaraktäristik för dvärgbrytare med kurvor för B, C och D-typer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvärgbrytare verkar klara av märkström i "evighet"
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag kan inte produktstandarden men som med alla angivna egenskaper hos tekniska prylar finns det tillåtna avvikelser från klassat värde. Det är väldigt sällan man vill utnyttja något till 100% i en teknisk dimensionering.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Rimligt kanske. Men helt orimligt att marknadsföra och speca den som 16A laddning om max den levererar är 15,4a

Skulle lätt skälla ut arla om dom bara hällde i 0,96 liter i ett 1l mjölk paket med motivering att paketet kan spricka. :crysmile: iofs aldrig kontrollmätt
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Större problem - nej. Men det gör sisådär en kvart på laddningen av mina 5,4 mil och då blir det faktiskt en praktisk skillnad.

Nu har jag justerat upp boxen till 20A, men har kvar samma flaskhals. Jag tror de ljuger.
 
Jag lever med föreställningen att min laddare ger 16A, men jag har inte kontrollmätt. Den har aldrig löst ut 16A-säkringen. Däremot löser 20A huvudsäkringen om man använder ugnen samtidigt som laddaren.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Rimligt kanske. Men helt orimligt att marknadsföra och speca den som 16A laddning om max den levererar är 15,4a

Skulle lätt skälla ut arla om dom bara hällde i 0,96 liter i ett 1l mjölk paket med motivering att paketet kan spricka. :crysmile: iofs aldrig kontrollmätt
Men då är det lika orimligt att marknadsföra 16A säkringar som 16A fast de klarar 18A eller? :crysmile:
 
wildeside
Måste vara fantastiskt att ha en elbil, sorry älskling får vänta med middan jag måste ladda bilen för jag ska iväg sen.:crysmile:
 
Strip Strip skrev:
Större problem - nej. Men det gör sisådär en kvart på laddningen av mina 5,4 mil och då blir det faktiskt en praktisk skillnad.

Nu har jag justerat upp boxen till 20A, men har kvar samma flaskhals. Jag tror de ljuger.
Men den var ju nyss avsäkrad till 16A? Hur ser arean på kabeln fram till laddboxen?
 
G GoGetLost skrev:
Men den var ju nyss avsäkrad till 16A? Hur ser arean på kabeln fram till laddboxen?
6 mm², oroa dig inte :)
16A säkringen sitter fortfarande kvar, men jag har ställt om laddboxen till 20A gruppsäkring. Laddboxen har två inställningar: huvudsäkring och gruppsäkring, båda inställda på 20A nu.
Ledningen ska enligt elfirman som satte dit den klara att vara säkrad 32A. Installatören satte av någon obegriplig anledning dit en 16A säkring, trots att jag bett om 25A. Eftersom min bil bara tar emot 16A lär det inte spela nån roll i praktiken.
 
Strip Strip skrev:
Min nya trettontusenkronors laddbox laddar bara 15,4A istället för de 16A jag förväntat mig. Nu påstår Garo att de "lagt in en säkerhetsmarginal på några tiondelar. Det är för att vi ska vara säkra på att säkringen ej löser ut vilket den kan göra vi längre belastning.".

Är detta rimligt? Ska inte en 16A säkring klara 16A kontinuerligt?
Ja det är rimligt, men förklaringen är troligen helt fel.
Laddboxen skickar bara en signal till bilen om hur mycket den maximalt får ta, sedan gör bilen som den vill. Många bilar jag sett laddar aldrig exakt 3x16A, det är lite olika. En del laddar 3x15A, en del 3x15,4. Ofta lite lika mellan faserna t.ex. 15,5 15,5 15,0 osv.
Ställer du in din laddbox på att berätta för bilen att den får ladda 20A kommer den ändå bara ladda med sina 15,4A eftersom den inbyggda laddaren i de flesta elbilar är max 3x16A.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
A
Tillförd effekt är inte alltid samma som avgiven effekt (den du pratar om nu) Höll nyligt på med en laddare för en truck som hade en viss verkningsgrad. Det brukar ju stå på skylten eller specifikationerna. Ofta handlar förlusteffekten om värme.
 
Kommunikationen i en laddbox är en enkel PWM-signal, utvecklad i en annan tid. Det är inte perfekt nogrannhet i sändning och mottagning, särskilt inte som det inte finns någon återkoppling. Det kan säkert bli några tiondelars ampere fel där också.
 
  • Gilla
lutorm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.