Hallå,
Nu har vi grävt ur huset för att lägga dränering och isolering á la Isodrän. Dock stötte vi på berg och lite annat negativt.

Den knepigaste biten är nog en klack som går in mot husets sydöstra fasad, ca 5 m lång (se nedan). Mellan klack och sockel har vi som minst ~10 cm tillgodo.

Eftersom vi inte får ner dränslangen under sockeln runtom hela huset - utan en massa extraarbete - kommer vi att lägga den i underkant på grundsulan.  Gör man det säger Isodrän att man ska ha tjockare lager isolering där för att få upp temperaturen i väggen för att motverka det dåliga läget på dränslangen. Summasummarum kommer vi således behöva ha ett avstånd mellan sockel och bergknalle på minst 50cm vilket ger att vi måste ta bort minst 40 cm bergknalle över 5m och ca 50cm djupt.

Delar av berget är poröst/"skivbart", delar kompakt/solit.

* "Lokala" verktygsuthyraren säger "stor f-ck-ng kompressor och snigeldynamit". Inte helt gratis,  någon här med bättre förslag?
* Är det möjligt (!) att lägga snigeldynamiten helt fel och få sättningar i huset?
* Det verkar ju finnas ett par märken av snigeldynamiten, något att föredra?
* Dynamiten verkar ju inte helt billig heller, lämpliga inköpsställen, gärna i 08?

sovrum_040812_01.jpg

sovrum_040812_02.jpg

sovrum_040812_05.jpg

Håkan
 
Jag har inget svar men kan dela med av erfarenheter:
Jag har en polare som sprängde åt mig ett par meter från mitt hus. Han kom med kompressor (ja den stora dieseldrivna) och sprängde med mycket små mängder dynamit.
Han avråder bestämt från "snigeldynamit". Det är dyrt och det behövs väldigt många borrhål.

Grannen hyrde in en grundfirma för sitt garage. De borrade med Kobra samt sprängde med "patron". Ingen av dem brydde sig om mätningar och annat som brukar behövas då man gör stora sprängjobb.

 
Hej Swehjo!

Har stött på exakt samma problem som du.
Jag stötte på hård men spröd bohusgranit tätt in till källargrunden. Jag använde mig utav snigel dynamit använde mig utav en större Hillti borrhammare och ett sten borr med 3st spetsar på vilket visade sig vara bättre än de traditionella spjutspets formade.
Borrade zick-zack med 28cm djup, 10-15cm mellan hållen och fyllde sedan vart annat med dynamitmassan. Jag väntade 3dygn innan jag började upprensningen, fick ett hyggligt resultat. Det som inte sprack tog jag med Hilltin och bergskilar.
Fick bort ca: 2m3, tog 5-7dagar
Fick nog mycket gratis av att berget var sprött?
 
Törs man fråga er hur lång tid borrningen tog?

Själv har jag väl en 1-2m3 att ta bort och jo, jag förstår att det är stor skillnad i förutsättning. Kan 1-2 dar vara nog?

/H
 
Tog bort lite berg för att få en större altan för några veckor sedan (svårt att uppskatta mängden men kanske en 2 m3). Borrade en 30 hål med bensindriven Cobra (30-75 cm djupa, totalt 10.5 lm) och sen i med Snigeldynamit. Borrningen tog cirka 5 timmar.

Resultatet blev hyfsat, borrade nog lite för glest mellan hålen, ca 25 cm, tätare hade nog blivit bättre. Men lite efterarbete med kil och slägga fixade till det hela.

Köpte 17,5kg Snigeldynamit för ca 1800 SEK + hyra av Cobra 1 dag för 900 SEK, så helt gratis är det inte (men vad är det när man renoverar hus ;)).

Använde Snigeldynamit från http://www.finjabemix.se/

 
går det inte att gräva bort det? i vissa fall är berget så poröst att det går att gräva bort. Eller pika bort det med en pikare för grävmaskin (modell rundsvängare)...
 
Vissa delar hade gått att gräva/bila bort, merparten ej.

Återkommer snart med bilder på jobbet som utfördes i egen regi tillsammans med kamrat. Klar för en dryg timme sedan. Sambon uppskattar mina nya biceps 8)
 
swehjo skrev:
Sambon uppskattar mina nya biceps  8)
::) Bildbevis ??? ::)
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Immobil, vet inte riktigt vad du förespeglade dig  8). Vad min sambo uppskattade var att jag gick från att inneha noll biceps till två tillstymmelser till sådana, en på vardera överarmen. Vet inte om de syns på bilderna nedan :surprised:

Nåväl, vi fick in offert på vad en firma skulle ha för att göra jobbet (två man i tre dagar) och bestämde oss därefter för att göra ett försök själv. Kollade med Tidermans, Cramo och Hyreshuset (i stigande prisordning) vad det skulle behövas och vad det skulle kosta att hyra. Samstämmiga uppgifter var bergborr och 3,5m[sup]2[/sup]-kompressor och en Hulk och diverse tillbehör.

Det var inte billigt alls och jag blev avrådd av samtliga firmor och några arbetskamrater som sade sig ha erfarenhet av motsvarande. Vi sov på saken och kom fram till att vi i alla fall skulle försöka men då den billigare vägen till att börja med; Cobra.

Ringde runt och fick inte tag på någon Cobra. Däremot meddelade en Cramo-depå att de inte ville hyra ut en sådan, för mycket strul för mig och för dem. Så de hade paketpris på bergborr och kompressor istället!! Sagt och gjort, hämtade hem ett sådan paket nästa morgon och testade. Gick lysande att borra så dag två hämtades dessutom en Hulk hem (hydraulisk bergspräckare) och berget spräcktes lätt.

Dag tre ägnades åt "finborrning" och motsvarande "finspräckning". Det stora jobbet var på sydöstra sidan av huset, det ni ser på bilderna. Sedan tillkom ett gäng bergsklackar på motsatt sida, 2m på baksidan samt en "rörgrav" på ca 1m i en håll vid trappen. Resultatet blev strålande!

Nu är det bara gjutning mellan berg och husgrund med tillhörande gummiasfalt kvar och sedan ska jag väl äntligen kunna börja med isolering och dränering.

Köpte en dunk snigeldynamit men lämnade tillbaks den; Hulken var briljant och gav ju resultat på en gång!

Vi åker tyvärr på en extra pumpgrop på baksidan då den är blötast och jag tack vare berget inte kan få fall till framsidan där jag har kopplingen till kommunens avlopp. Fick finnas någon gräns på hur mycket berg vi skulle ta bort... För pumpgropen har vi grävt oss igenom den sk torrskorpilerade leran så att vattnet rinner bort med en lite mer rimlig hastighet än innan när den bara låg ovanpå skorpan och flöt. Ev kanske det kommer en vid ett av hörnen på framsidan också där en lång, flack häll hindrar det perfekta fallet. Den hällen ville vi inte ge oss på av stabilitetsskäl och ork.

bergborrning_040820_02.jpg
Kompressor till grannarnas stora glädje, tre dagar i sträck!

bergborrning_040820_07.jpg
Immobil, tyvärr täcks nog mina nya biceps av t-shirten  ;D

bergborrning_040820_10.jpg
och sedan spräckning. Så lätt att man inte behöver spänna bickarna (förutom när man bar runt på åbäket)  ;)

bergborrning_040820_08.jpg
"Skrotning" till slut

Kan kommentera att det var nå j-v-lskt jobbigt. Nu hade ju jag tränat med hjälp av en massa grävning ett tag och jag hade en atletisk kamrat som jag växlade med så det gick. Men det var på håret att vi orkade.

Dammbildningen vid borrandet var imponerande. Hela insidan av huset var täckt av ett fint damm även fast dörrar och fönster var stängda. Gamla otäta fönster och ventilationshålen i väggarna :p släppte uppenbarligen in tillräckligt mycket för att vi nu efter två städningar (dammsugning och svabbning) fortfarande lämnar fotavtryck i parketten. Jag undrar hur grannarna har det :-X ?!?

Min uppfattning är att vi har gjort jobbet på samma tid som den offererade sprängaren hade gjort det. Den tredje dagen ägnades ju åt "finsprängning", något som säkert inte blivit gjort av dem i det angivna priset och som då resulterat i strul för oss när de åkt hem???
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
:surprised: Imponerande, jag beundrar din uthållighet! :D
 
Vad roligt.
Nästan 10 år senare så står jag med uppgrävd tomt runt mitt hus med rött tegel och källare som behöver dräneras. Och tro på fanken om det inte är gott om berg runt hela grunden. Framförallt är det riktigt kinkigt i hörnen när avståndet mellan sockeln och berget kan räknas på en hand i centimeter :(

Just nu velar jag fram och tillbaka om jag ska köra med snigeldynamit eller stenkilar. I vilket fall kommer jag få spåra deluxe med vinkelkapen och diamantklinga om jag vill få ner dräneringsslagens undersida lägre än överkanten på sockeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.