Hej på er är ny medlem här....:)

Ska renovera toan uppe i huset och alla ledningar som finns i dag ligger inne i väggen nu.
Men vill ha allt synligt nu.
Stamen i källaren är 22mm koppar, tänkte lägga de nya ledningarna i taket och sen bora håll i taket/golvet uppe i toan och dra upp dom där.
Men på vägen ditt är det ett avstik på stamen till duschen nere i källaren på 15mm koppar.
Så frågan är hur stora ledningar jag ska koppla på i källaren och dra upp i toan???

Där kommer det finnas toa, badkar, handfatt och ett stick till köksblandaren med diskmaskin
Räcker det om jag kopplar på 18mm på stamen.. Sen ett T med 18-15-15 till duschen i källaren och 15 upp till toan?

Blev kanske en krabbig fråga men men.....
 
Ingen som kan hjälpa mig.
 
Vet inte vad normerna säger men jag har i mitt 80-tals hus 18 rör som stam från tvättstugan till badrum som därefter grenar med 15/12 rör till dusch, bad, toalett, WC och kök.
Jag märker i a f inget tryckfall när jag duschar och någon spolar.

Däremot tror jag inte 18 rör är standardinstallation idag så jag skulle gissa att samma installation skulle nu göras med 22 rör.
 
Ok...

KOmmer dra upp ett 15mm rör till toan, sen är bara frågan vad jag ska ha för dimension på vägen ditt?
 
12 rör räcker gott till toalett. Så ofta spolar man väl inte så det måste återfyllas panik ;)
 
Jag har 22 rör in i huset och till värmepumpen. 18 rör som stam ut till badrumet. 15 rör till badkar. 12 rör till dusch, toalett, handfat. Vidare 12 rör till köket. Oftast har engreppsblandare och kranar 10 rör.
 
Linnex skrev:
12 rör räcker gott till toalett. Så ofta spolar man väl inte så det måste återfyllas panik ;)
Ja det förstås, men jag mednade 15mm till toan(badrumet) heeh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.