Håller just nu på med en badrumsrenovering. Igår kom första fakturan från firman, och då på materialet. För info; vi kör på löpande räkning. Det var några punkter som jag reagerade på:

1) De hade köpt en 100L tunna för att blanda EPS-betong i, den kostade 500:- Ska denna verkligen faktureras kund? Är detta inte något som de borde ha?

2) Vad brukar göras med material som blir över? I vårt fall blev det 4/15 säckar EPS-betong över. Men vi blev fakturerade alla 15 säckarna. Är det så det brukar gå till?

Tack på förhand!
 
Det beror ju på om de har lämnat kvar grejerna eller inte. Om de köper nått att blanda betongen i och fakturera kunden så tillhör tunnan rimligtvis dig. 500kr för en 100 liters plasttunna ska du förövrigt inte gå med på att betala. Har de likadana påslag på allt annat material?
 
Nja, de har skickat med kvitto/faktura från byggvaruhuset. Så det verkar vara det pris de betalat. Men jag reagerade oxå på priset. Tackar för svar!
 
Om de handlar till de priserna, så har de en bonus som de får ut utan att du ser det.

Alla stora proffsbyggbutiker säljer till byggare med uppmot 60% rabatt (90% på vissa varor). En del lägger större delen som avdrag på fakturan, Andra byggbutiker (ex. Ekssiöö i Bromma) ger aldrig rabatt på fakturan, utan ger istället en årsbonus till byggaren.

Personligen accepterar jag inte att en hantverkare handlar på Ekesiöö, om jag skall betala fakturan.

De flesta byggbutiker betalar en årsbonus, som du som kund aldrig får se. Men oftast är den rätt blygsam i de fall byggaren får rabatt på fakturan.

Om de debiterar 500kr för en bruksbalja (kostar typ 80 kr i "amatörhandeln") så är det ett orabbaterat pris.
 
Överbliven material returneras oftast, men det kan kosta mer tid än materialet är värt. Är det en proffsbygghandel som levererar ut material, så bör de ta med returerna vid nästa leverans.
 
Tackar för alla svar. Fakturan är från Ekesiöö i Bromma. Jag ska ta ett snack med byggaren. Vet ni ungefär vad denna bonus ligger på? Vad skulle jag kunna kräva i rabatt?
 
Om du som privatperson går in på Fredells byggvaruhus, tittar på något och kommenterar till en säljare att "det där var ju lite dyrt". Då får man direkt ca 25% rabatt utan någon ytterligare diskussion.

Fredells och Ekesiöö ligger på ungefär samma prisnivå.

Rabattsystemet är komplicerat, det byggr på olika rabatter på olika varugrupper. Jag skulle undersöka priserna på samma varor i amatörbutiker, som Hornbach, Bauhaus även Byggmax.

Det är vanligt att du som privatperson får betala lägre pris än Byggmax, om du köper via en seriös byggare som handlar i proffsbutiker. Även efter det påslag på (ofta) 10% som är vanligt att du får betala till en seriös byggare.
 
Pratade med byggaren. Han kommer ta bort en del poster på materialfakturan så som tunnan jag beskrev tidigare. Men när det gäller rabatter och priser så menade han på att han inte hade någon/så mycket rabatt. Han hade svårt att göra något på det priset.
Ett annat argument som han hade när jag lyfte ett exempel från fakturan, var att det inte var motiverat att åka runt till olika ställen bara för att hitta bästa priset. Det kan jag iofs oxå förstå.

Kan man handla på Ekesiöö Bromma utan att få någon årlig/månatlig rabatt som hantverkare?
 
Nej, du vill säkert inte att hantverkaren skall åka runt och leta bästa pris på din bekostnad. Men de här proffsbutikerna lever på att hålla väldigt höga nominella priser, och ge olika varianter av rabatt till sina hantverkarkunder. Privatpersoner med lite prismedvetenhet handlar bara där när det är ngt. i sortimentet som inte går att få tag i på "vanliga" byggmarknader.

Eksisöö har ex. ett väldigt bra sortiment av olika lister, har handlat en hel del där, men till höga priser. De är också bra på ädlare trä. Vill du ha en ekplanka, så har de bra sortiment, och du kan köpa just så lång du vill ha, man får kapa. Det gör att även på dimensioner som finns hos Bauhaus av ex. Ek så blir Eksiöö billigare om man bara behöver en stump.

Vissa saker som är i lite "specialsortiment" hos Bauhaus och liknande butiker som ex, lås. Så har jag tom. handlat 30% billigare hos Ekesiöö än Bauhaus. Så det är inte entydigt svindyrt där.

En byggare behöver ju inte ha ett bonusavtal, men då får byggaren betala samma pris som vanliga privatpersoner där.

Du kan ju prova att åka dit och säga att du skall köra igång en större utbyggnad, och försök förhandla fram ett eget avtal, det är inte helt ovanligt. Säg att du har kontakter med ex. en polsk släkting som skall ordna fram hantverkare. Så får du se vad du kan få för avtal, en etablerad hantverkarfirma skall ha bättre rabatter än vad du kan förahndla fram själv. Iallafall för några år sedan så sade Ekesiöö att hela rabatten skulle gå som bonusavtal. Andra bygghandlare ger dig som privateporsone ett konto med rabatt avatal, så kan dina polska "släktingar" debitera mot ditt konto.

Upplägget med bonusavtal är helt inriktat på att lura slutkunden.
 
Någon som har någon klok fundering om punkt 2?
 
Lämna säckarna till bygghandlaren, får du inte pengar tillbaks så får du åtminstone ett tillgodokvitto.
 
k_per skrev:
Någon som har någon klok fundering om punkt 2?
Givetvis ska du inte betala för nåt som du varken fått eller använts i ditt bygge.

Kan det vara så att hantverkarna är så fräcka att de köper för mycket material, som debiteras kunden. sedan lämnar de tillbaka det överblivna och får en kreditfaktura, som kunden givetvis aldrig får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.