Hej! Har installerat en Landroid Worx köpt från Coop 11/6-12 och kört nu i ca 3 veckor. Har ett sutteräng hus med en backe till ovandäck med lutning på 20-25% vilket "Landroid fixar galant vid gräsklippning" inte vid "sökning laddstation då den inte orkar upp för backen. Har nu efter 2veckors prövning börjat tröttnat lite på Landroiden då jag tycker att MIN inte är en självgående robotgräsklippare!

Så jag har ett par frågor!?

Fel 1:
Har Justerat slingan 1ggr efter att man testat att snåla in avstånden i manualen vilket visade sig inte var så klok, har nu dragit om hela slingan med ny tråd och följt allt till punkt&pricka. Men vad händer? Jo Landroiden lever sitt eget liv och vandrar över sina 45cm+ och larmar i diplay " utanför arnbetsområde" detta sker ca 2ggr under varje körning.

Fel 2: Landroiden var ute och körde runt och sen började att regna ordentligt och sensorn är aktiverad 60min, men den stannade mitt på gräsmattan och stod där helt still under hela regnskuren ca 30 min, när jag väl kom ut och såg stod det i displayen "Regn" Laddar. Men va jag vet så kan den inte ladda på fjärr utan måste åka till laddstationen :)

Fel 3: Varje gång tidkatalogen går TILL i mitt fall ex Mån kl 15:00 så går den ca 15 min sen stannar den mitt i mattan och larmar på "Hjulmotor Blockerad" återställer och den startar och kör färdigt ? Detta händer ca 15 min efter varje laddning?

Fel 4: Låter som en helikopter när den klipper och detta har ökats ju mer den har hamnat utanför arbetsområdet. Har skiftat knivarna 2ggr då den med ca 50cm avtånd ändå väljer att klättra över en rabatt som vi ramat in med sten där knivarna skrapar i :(

Slutsats: Är det någon som haft eller vet vad som kan var fel orsak till ovan nämnda fel som jag upptäckt. Jag kan inte idaxläge påstå att jag inte vågar lämna Landroiden körandes på egnhand om jag inte kan vara hemma och valla den, och så ska det väl ändå inte vara. Eller är det på grund av att snålhet har bedragit visheten??

Mvh/Froggy4
 
froggy4 skrev:
Eller är det på grund av att snålhet har bedragit visheten??
JA.

Är inne på tredje säsongen med min Automower och helnöjd med att den klipper helt problemfritt.

Läser trådarna om Landroid och lider med er som försöker trixa för att få den att någorlunda likna en automatisk gräsklippare. Så visst får man det som man betalar för.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Automower är ju erkänt bäst och rekommenderas i Råd&rön mm så visst får man bita i det sura äpplet. Men jag tycker ändå att den skulle kunna sköta sig själv?? Sen att Automower kanske är bättre på alla sätt och vis må så vara, men nu sitter jag ju där jag gör :(
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
froggy4 skrev:
Hej! Har installerat en Landroid Worx köpt från Coop 11/6-12 och kört nu i ca 3 veckor. Har ett sutteräng hus med en backe till ovandäck med lutning på 20-25% vilket "Landroid fixar galant vid gräsklippning" inte vid "sökning laddstation då den inte orkar upp för backen. Har nu efter 2veckors prövning börjat tröttnat lite på Landroiden då jag tycker att MIN inte är en självgående robotgräsklippare!

Så jag har ett par frågor!?

Fel 1:
Har Justerat slingan 1ggr efter att man testat att snåla in avstånden i manualen vilket visade sig inte var så klok, har nu dragit om hela slingan med ny tråd och följt allt till punkt&pricka. Men vad händer? Jo Landroiden lever sitt eget liv och vandrar över sina 45cm+ och larmar i diplay " utanför arnbetsområde" detta sker ca 2ggr under varje körning.

Fel 2: Landroiden var ute och körde runt och sen började att regna ordentligt och sensorn är aktiverad 60min, men den stannade mitt på gräsmattan och stod där helt still under hela regnskuren ca 30 min, när jag väl kom ut och såg stod det i displayen "Regn" Laddar. Men va jag vet så kan den inte ladda på fjärr utan måste åka till laddstationen :)

Fel 3: Varje gång tidkatalogen går TILL i mitt fall ex Mån kl 15:00 så går den ca 15 min sen stannar den mitt i mattan och larmar på "Hjulmotor Blockerad" återställer och den startar och kör färdigt ? Detta händer ca 15 min efter varje laddning?

Fel 4: Låter som en helikopter när den klipper och detta har ökats ju mer den har hamnat utanför arbetsområdet. Har skiftat knivarna 2ggr då den med ca 50cm avtånd ändå väljer att klättra över en rabatt som vi ramat in med sten där knivarna skrapar i :(

Slutsats: Är det någon som haft eller vet vad som kan var fel orsak till ovan nämnda fel som jag upptäckt. Jag kan inte idaxläge påstå att jag inte vågar lämna Landroiden körandes på egnhand om jag inte kan vara hemma och valla den, och så ska det väl ändå inte vara. Eller är det på grund av att snålhet har bedragit visheten??

Mvh/Froggy4
De låter som om din landroid är sönder ring till supporter så hjälper dom dig, snabb o bra support. Eller så gör du som hq fantasterna lämna tillbaka den o lägg 18000:- o få en hq.

Har själv en landroid och den funkar kanon aldrig några driftstopp.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas
Underlat skrev:
Landdroiden är endast en kopia, en dålig sådan, av automovern. Personligen avskyr jag sådana här plagiat. Uselt. Tyvärr allt för många som nappar på dessa plagiat pga lägre pris, men som vi alla vet - det finns ingen gratis lunch.

Se artikel från DI:
[länk]
Mycket dålig kommentar. Var får du en klippare med borstlösa motorer för 8100:-. Har kört min i 2 månader och den bara går. I detta fallet så finns det fri lunch. Men ni som vill betala 18-20000 för en överprissat HQ, varsågoda. Snart kommer även bosch och fler är på gång med bättre priser och bättre maskiner än vad HQ är. HQ är riktigt nervösa då de börjar att inse att marknaden har många bättre allternativ till HQ. Gardena(HQ) rear nu ut sina för att möte konkurrensen.
Sen om det är ett plagiat eller inte, det tycker jag domstolen får utreda!
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert666
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Mycket dålig kommentar. Var får du en klippare med borstlösa motorer för 8100:-
Så du tycker frogge4 skall vara nöjd med sin maskin alltså..:confused:

Måste vara extremt ojämn kvalite på LR´´en eftersom många har problem och lika många verkar vara supernöjda..
 
peternicklas
Automover skrev:
Så du tycker frogge4 skall vara nöjd med sin maskin alltså..:confused:

Måste vara extremt ojämn kvalite på LR´´en eftersom många har problem och lika många verkar vara supernöjda..
frogge4:s maskin kanske har ett lite fel, lätt åtgärdat, supporten är kanon för Landroid.Hälften av de som har problem läser inte manualen och en del andra gör egna tester som inte alltid fungerar. Jag har läst samtliga inlägg i Landroidtråden och det kanske är några % som har fel på sina Landroid. Tänk samtidigt att de har sålt runt 8-10000 klippare på 2 månader:wow: .

Så du menar att HQ inte går sönder:thumbdown:. Min granne håller nog inte med dig!
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Så du menar att HQ inte går sönder:thumbdown:.
När sa jag det? Denna tråd handlar ju om ett annat märke..:x
 
peternicklas skrev:
Tänk samtidigt att de har sålt runt 8-10000 klippare på 2 månader
källa på det......:sly:
 
Underlat skrev:
Landdroiden är endast en kopia, en dålig sådan, av automovern. Personligen avskyr jag sådana här plagiat. Uselt. Tyvärr allt för många som nappar på dessa plagiat pga lägre pris, men som vi alla vet - det finns ingen gratis lunch.

Måste i så fall vara tvärt om, en FÖR bra kopia för mindre än halva priset. Varför skulle annars ett företag som saluför en Svensk maskin (med kinesiska delar) stämma ett företag som säljer en Tysk maskin (med kinesiska delar) ??
 
Risken är kanske att om kopian är sämre så tror folk att även andra är dåliga. " Andersson längre ner på gatan köpte en robot och han är inte nöjd" Oj tänker Pettersson och köper en åkgräsklippare istället.

Jag känner en som köpte Julas luft/vattenpump och är väldigt missnöjd. När jag skaffade en Mitsubishi l/v så fick jag höra att köp ingen l/v för att Lundström har en som krånglar och inte värmer som den ska.

En dålig produkt kan dra med sig andra i dålig dager.

Sent from my HTC Wildfire using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Kloge...lite intressant att du använder en HTC Wildfire och inte en Iphone. Den gör sitt "jobb" men är 6000 kr billigare. Iphone klarar mer grejer och snabbare men....Hoppas du förstår liknelsen ;)
 
Touche hkp!

Nu kanske jag raljerade en del i mitt inlägg. Nu vill jag inte klanka ner på andra robotklippare men jag tänkte ur Husqvarnas perspektiv. Kommer det ett gäng tillverkare med tveksam kvalitet så kan det dra ner det "goda rykte" som robotklippare har som Husqvarna byggt upp om ni försår vad jag menar.

Nu ska jag ut till min väldigt analoga Klippo och klippa enligt de tider min fru programmerat mig till =)
 
  • Gilla
Mabcus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.