Jag bygger badrum där det är betonggolv och murade väggar. Alla fyra väggarna är alltså murade 15-20 cm tjocka. Vad säger regler och praxis?

1. Ska det vara mjuk eller hård fog i hörnen?
2. Ska det vara mjuk eller hård fog i golv/väggvinkel?
3. Ska det vara mjukfog runt klinkerramen vid golvbrunnen eller går det bra med hård?

Jag har svårt att tro att det skulle röra sig just i hörnen. Om huset rör sig eller sätter sig kan väggen lika gärna spricka mitt på som i ett hörn.
 
Hård fog överallt!
 
T
Som sagt ingen silikon i betonbjälklag!
 
Man blir ju inte klok på detta. Har köpt Schönox fog till mina väggar och när jag väl skulle till och foga igår står det på förpackningen att avslut vägg-golv inte skall hårdfogas pga rörelserisk och att mjukfog istället skall användas där.

Men då finns ju risken för att man råkar bottna mjukfogen och att vatten blir ståendes för länge bakom plattorna. Jag förstår verkligen inte hur man inte bara kan enas om detta.

Trähus med träbjälklag är det som jag har.
 
På den här punkten vill jag påstå att Casco/Schönox har vacklat lite fram och tillbaka..

Så här står det i aktuell BBV:
Mjukfogning bör bland annat normalt utföras
• I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning
• I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid väggvinklar
då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skivkonstruktion
• Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrkarm/foder, fönsterkarm/foder,
och tröskel
• I tak/väggvinklar. I takvinkel får inte fog av silikon användas, då den försvårar
målningsarbeten
• I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat.
Mjukfogning ska inte utföras
• I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på golv
• Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn
• I normalfallet golv/väggvinkel, då värmegolv inte är installerat och ingen rörelse väntas


Fördelen med att hårdfoga är att du slipper byta mjukfogen. Nu har mjukfogarna blivit bättre, men det kommer ändå ett behov av byte så småningom.
 
Att lägga en halvdag på skrapning och fogning vart 3:e år är inga problem, det kan jag ta.
Men jag vill ju int stänga inne fukt, vilket många verkar tycka det finns en överhängande risk för.

Förstår inte detta med nyproduktion, mitt trähus borde väl ändå röra på sig lite, om än inte lika mycket som ett nytt hus. Är från mitten av 80-talet.
 
Jag hade valt hårdfog utan att tveka.
 
Jag kommer hårdfoga allt förutom bänkskiva till kommod. Kan återkomma om det spricker :D
Har hårdfogat även unidrain armaturen där Unidrain säger mukfog
 
Kör maximalt silikon i väggvinklarna om du inte skurit plattorna riktigt snyggt.

Anledningen att folk lägger silikon i alla vinklar är oftast för att de vill dölja dåligt skurna plattor. ;)

Var säger Unidrain att man ska använda mjukfog Anders ?

Jag råade ut för en Blucher golvbrunn nyligen och där stod det att man skulle ha silikon runt brunnssilen vilket egentligen är totalförbjudet enligt svenska branschregler och när jag ringde dem svarade de också att det var felaktigt i deras monteringsanvisningar. ;)
 
Det ÄR dåligt skurna plattor i vinklarna (eftersom jag ändå skulle täcka dem med silikon och är en mästare på platt-kapning. :)

Vad menar du med din första mening Paul, att jag endast skall köra silikon i vägg-vägg eller att jag ska köra så mycket silikon som möjligt i alla vinklar? :)
 
Jag menar att du bara ska lägga i väggvinklarna och då för att dölja dåligt skurna plattor.
Golv/vägg hade jag undvikit i allra högsta grad då det är den som snabbast tar stryk och blir äcklig och ful...
 
AndersMalmgren skrev:
Inte att man måste, men bör

[länk]

Kunde inte direktlänka så kolla en bit ner på frågorna så hittar du
Ok... ja jag såg texten om det.

På Blucher försvarade de sig med att i resten av världen sätter man mjukfog och att det därför blev missvisande för den svenska marknaden.
Men varför då inte ha en separat monteringsanvisning för den svenska marknaden så man slipper frågetecken. ;)
 
Hur funkar lagning av sprucken hårdfog? Går det att snygga till och foga på nytt?
 
Fernando Torres skrev:
Hur funkar lagning av sprucken hårdfog? Går det att snygga till och foga på nytt?

Javisst. Tvätta före med syratvätt, och foga på nytt. Behövs det redskap finns fogskrapor med karbamidbeläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.