På några år har vi flyttat fyra gånger och haft fyra olika badrum som är gjorda av fyra olika hantverkare.

Alla golvbrunnar har varit Purus-brunnar som är ditsatta mellan 1991-2015.Vattenlås i form av en sån där upplyftbar kopp som är själva vattenlåset och som kan göras rent.

Det som skiljer brunnarna mycket åt är att tre av brunnarna har varit "torra" under vattenlåset, men den sista brunnen i vårt nyrenoverade badrum är det så att när man lyfter upp vattenlåskoppen så står det lite vatten i brunnen hela tiden, som liksom inte rinner undan. Det är ju nytt vatten där så fort man har duschat och det rinner på väldigt bra. Absolut inget stopp eller dåligt flöde - snarare tvärtom så rinner det oerhört bra!

Min fundering som jag har dock är vilken av brunnarna som är gjord på rätt sätt?
Ska det stå vatten i brunnen under vattenlåskoppen eller ska det vara helt torrt där?
 
Det ska stå vatten.
 
S
Anledningen att det var tort i de andra brunnarna kanske beror på att säljarna inte brukade huset/duschen flitigt längre, det räcker med någon vecka innan vattenlåsen kan bli torra, var på visning av en 3 miljonerskåk (bland de dyraste någonsin härikring) och där hade stått tomt ett par månader så det lukta röv badrummet samt tvättstugan, slarvigt av mäklarn att inte fylla på och vädra ur innan visning kan jag tycka.
 
Fast han skriver ju under vattenlåset, alltså under koppen och där ska det inte vara vatten.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
Tur att det finns folk med läsförmåga här Stefan! :)
 
Precis jag syftar på UNDER vattenlåsen.
Alltså i botten på brunnen..

Hantverkaren som gjort vårt badrum klart förra veckan säger att det ska vara vatten i botten på brunnen..
Och det rinner ju jättebra, men jag vill veta innan vi betalar att det är bra gjort.
Han är behörig våtrum med våtrumsintyg osv..
 
Nja, alla brunnar jag sett har haft utlopp vars nederkant varit precis i höjd med brunnens botten - dvs, om det står vatten i brunnen när man lyft ur vattenlåsinsatsen så betyder det att det inte är något fall att tala om på avloppet, iaf inte den sista biten vid brunnen. Det funkar säkert rent praktiskt (dvs det rinner undan så snart det kommer över en viss tröskelnivå), men jag skulle inte tycka att det var bra!
 
Jag har två st Purus Saga som båda har lite vatten (2-5 mm) under låset som inte rinner undan omedelbart. Utloppet är i nivå med botten, så det räcker med en liten tuss eller gegga precis i övergången för att hindra att det rinner undan snabbt.

Skiss: http://qbankfrontend.purus.se/deployedFiles/185e65bc40581880c4f2c82958de8cfe.PDF

Kan inte se att det skulle vara något problem med lite stående vatten där.
 
Precis. Själva bottnen är ju helt plan så det räcker med lite ytspänning för att det ska stå åtminstone några mm vatten kvar. Brunnen kan ju också vara monterat något fel (dvs ur våg) som gör att det inte rinner ur. Men står det en cm eller mer kvar skulle iaf jag dra öronen åt mig!
 
T
Spelar absolut ingen roll att det skulle stå några mm vatten där. Så sluta skrik varg i denna tråd:sly:

När man monterar brunnen i antingen betongbjälklag eller träbjälklag så eftersträvar man att få brunnen i våg, därav är det svårt att få vattnet att rinna iväg av sig självt.
 
Jag har bara erfarenhet av Unidrain men när man monterat deras "hus" vågrätt så lutar själva innanmätet samt rörstumpen
 
T
AndersMalmgren skrev:
Jag har bara erfarenhet av Unidrain men när man monterat deras "hus" vågrätt så lutar själva innanmätet samt rörstumpen
Stämmer, men det gör inte en vanligt brunn!
 
Kan ju vara så enkelt också att det är lite skit på botten av ledning. Du skriver att det är ett nyrenoverat badrum och det "har väl hänt" att det hamnat lite skit i rören efter en renovering. Stoppa ned duschslangen och låt det spola ett tag för att se om det blir någon förändring.
Som flera skriver lite vatten i botten har ingen betydelse, sedan har du inte skrivit hur mycket vatten som står där. Är det några millimeter, normalt. Är det mera och speciellt över 10mm skulle jag kolla orsaken om inte spolning skulle hjälpa.
 
tank77 skrev:
Så sluta skrik varg i denna tråd:sly:
Nu har väl ingen direkt gjort det? TS frågade om det skulle stå vatten där och fick svar att det ska det inte. Sen om det har nån praktisk betydelse eller inte det är ju en annan sak.
 
En brunn med sidoutkast får alltid några millimeter vatten i botten, då denna är platt. Annars sitter inte brunnen helt rakt. Vattnet i botten gör varken skada eller nytta, därmed finns inget riktigt rätt eller fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.