Mikael_L
Det ser ut som en lösning för att fixa ett "fel", eller ska vi kalla det problem kanske.

Rören ska inte gå genom golv med dagens regler, går dom genom golv pga att det är ett äldre hus - befintlig installation, eller nybygge och någon har gjort fel, så kan man lösa det med att gjuta en klack runt rören och sen tätskikta upp runt och på denna.

Tappvarmvatten och kallvatten får ej vara skarvat inne i klacken.


edit:
Jag tycker dom gjort klacken onödigt stor och iögonfallande.
En kommod som går ner till golv är nog smart där.
 
Redigerat:
Off topic, men vem lägger ut en bild med en tjej som sminkar sig i handduk i en annons för en fastighet?!? Märkligt kan jag tycka. :)
 
Man gör så ibland för att undvika rörgenomföringar i golvet.

Reglerna (BKR) säger något i stil med att de enda genomföringar som får finnas är Toaavlopp, och golvbrunn (kommer inte ihåg den exakta skrivningen). Om man då renoverar ett badrum som byggts efter gamla regler när det var vanligt med rör genom golv, så är en lösning att bygga en klack runt rören. Klacken kläs då in med fuktspärr.

OM det finns en sådan här klack så betyder det ofta att man inte bytt rören i golvet, om man ändå byter rören så borde man ju kunna dra upp dem i väggen där de skall vara.

Det kan finnas ett skäl att inte dra upp rören i väggen vid nydragning. Det finns en regel i säker vatten om att vattenledningar inte skall dras i ytterväggar, pga risken för frysning.

Både BKR och säker vatten reglerna finns på nätet, och är ganska lättlästa.

När jag ser bilden reagerar jag över den smala kakelremsan mot taket. Det tyder på dålig planering, en mindre erfaren plattsättare. Kan finnas skäl att granska mer i badrummet.

Ett ställe där fusk/okunskap ofta visar sig är golvbrunnen, tätskiktets anslutning till brunnen med klämring är dels den vanligaste orsaken till vattenskador, dels väldigt ofta fel utförd.

OM du kan så lyft gallret på brunnen och ta några bilder som visar kanten på brunnen. Iofs så kanske brunnen sitter under badkaret, då är dte kanske inte rimligt på en visning (men definitivt vid en besiktning).
 
Goteborg skrev:
Off topic, men vem lägger ut en bild med en tjej som sminkar sig i handduk i en annons för en fastighet?!? Märkligt kan jag tycka. :)
Kanske för att ta bort uppmärksamheten från klacken och andra ev. detaljer i badrummet.
 
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
Jag zoomade in bilden lite. Frågan är om det finns något tätskikt på klacken, ser ut som en rå yta av cement eller fix. I så fall är tätskiktet fel utfört.
 
Mikael_L skrev:
Det ser ut som en lösning för att fixa ett "fel", eller ska vi kalla det problem kanske.

Rören ska inte gå genom golv med dagens regler, går dom genom golv pga att det är ett äldre hus - befintlig installation, eller nybygge och någon har gjort fel, så kan man lösa det med att gjuta en klack runt rören och sen tätskikta upp runt och på denna.

Tappvarmvatten och kallvatten får ej vara skarvat inne i klacken.


edit:
Jag tycker dom gjort klacken onödigt stor och iögonfallande.
En kommod som går ner till golv är nog smart där.
Hmm vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg. Huset är byggt 1949, menar du att denna lösning kan vara OK då?
Länk till hela annonsen: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=1072375


Goteborg skrev:
Off topic, men vem lägger ut en bild med en tjej som sminkar sig i handduk i en annons för en fastighet?!? Märkligt kan jag tycka. :)
Ja du... Verkar vara det som gäller för denna mäklare/fotograf just nu. Om du kollar i annonsen är denna bild en av tre liknande.
 
hempularen skrev:
Man gör så ibland för att undvika rörgenomföringar i golvet.

Reglerna (BKR) säger något i stil med att de enda genomföringar som får finnas är Toaavlopp, och golvbrunn (kommer inte ihåg den exakta skrivningen). Om man då renoverar ett badrum som byggts efter gamla regler när det var vanligt med rör genom golv, så är en lösning att bygga en klack runt rören. Klacken kläs då in med fuktspärr.

OM det finns en sådan här klack så betyder det ofta att man inte bytt rören i golvet, om man ändå byter rören så borde man ju kunna dra upp dem i väggen där de skall vara.

Det kan finnas ett skäl att inte dra upp rören i väggen vid nydragning. Det finns en regel i säker vatten om att vattenledningar inte skall dras i ytterväggar, pga risken för frysning.

Både BKR och säker vatten reglerna finns på nätet, och är ganska lättlästa.

När jag ser bilden reagerar jag över den smala kakelremsan mot taket. Det tyder på dålig planering, en mindre erfaren plattsättare. Kan finnas skäl att granska mer i badrummet.

Ett ställe där fusk/okunskap ofta visar sig är golvbrunnen, tätskiktets anslutning till brunnen med klämring är dels den vanligaste orsaken till vattenskador, dels väldigt ofta fel utförd.

OM du kan så lyft gallret på brunnen och ta några bilder som visar kanten på brunnen. Iofs så kanske brunnen sitter under badkaret, då är dte kanske inte rimligt på en visning (men definitivt vid en besiktning).
Tack för bra svar, verkar som om det kan vara lite svårt att avgöra om detta sätt är OK eller EJ i detta fall.
Ska försöka ta lite bilder på visningen.
 
hempularen skrev:
Man gör så ibland för att undvika rörgenomföringar i golvet.
.
Men vad kallas den ytan som blir på toppen? Golv, vägg eller tak?
det är ju inte tak eller vägg och rörgenomföringar i golv har man ju "undvikit" på detta sätt, vad är det då?

Och hur högt ska man gjuta för att det inte kallas golv längre? OBS ironi!
 
Inget konstigt med det som andra påpekat. Kolla bara att det finns papper på badrummet från certifierad hantverkare.

Kollade in hela annonsen, 24 000 kwH/år i elförbrukning. Känns väl högt med tanke på att huset har bergvärme och är tilläggsisolerat väl?
 
Skälet till att man vill undvika genomföringar i golv är att det kan komma vatten mer eller mindre ständigt som står och belastar tätningen. Det kan vara vatten från ex. duschen, det vandar under klinkers och kan fuktbelasta en genomföring långt från duschen under lång tid efter varje dusch.

Ovanpå en sådan klack kan det egentligen bara komma vatten som följer röret ex. från en läckande koppling högre upp. En sådan belastning av tätskiktet ovanpå klacken och runt röret blir bara tillfällig, får man hoppas.

Sedan är det en helt annan femma hur man skall klassa en genomföring på en klack mot regelverket. Och troligen är det inte riktigt helt OK.
 
Nu har jag varit på visningen!
Vi gillade verkligen huset och överväger att bjuda på det!
Vi väntar nu på säljarens besiktningsprotokoll från Anticimex

Här är några bilder från under tvättstället, ser det okej ut?
Första bilden är dock på tröskeln, vilket det inte var något uppvik mot.
(Klicka på bilderna för högupplöst bild)
2013-10-01 17.32.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-10-01 17.31.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-10-01 17.31.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-10-01 17.31.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag ser inget tätskikt på "klacken", det gröna i bakgrunden kan vara tätskikt på väggen. Det tyder på att klacken har byggts ovanpå tätskiktet. På så vis försvinner lite av finessen med klacken. Det kan forfarande komma vatten under plattorna, och in under klacken och fram till rörgenomföringen. I praktiken är det nog inget problem.

Ev. kan du få problem med förs. bolaget.

Det mest anmärkningsvärda är att man gjort ett sådant fel, då bör man som köpare misstänka att det kan finnas mer som är fel utfört i badrummet. Det blir också resonemanget om man skulle hitta något som kunde gått som dolt fel.

Iom. att detta fel är lätt att upptäcka så kan du som köpare inte förvänta dig att något annat är rätt utfört heller.
 
Uppviket mot tröskeln behöver inte vara fel. Kravet är att det skall vara minst 20mm från överkanten på golvbrunnen till överkant av tätskiktet vid tröskeln. Iofs så har jag för mig att det måste vara uppvikt minst till överkant av klinkers. Men bara man har ordentligt fall mot golvbrunnen (>20mm) så kan man i princip ha tröskelöst.
 
Krilleman
Mycket rör för en kommod.

Gissning:
Krom-rörn är antagligen vattnet och vanliga kopparrören matningen till golvvärmen. Ser ut att vara kopplat en slinga. Och ett elrör till pumpen?

Konstigt utfört vid renoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.